واشنگتن: پمپئو شخصا در نشست شورای امنیت درباره ایران شرکت می کند

    کد خبر :440196

وزارت خارجه آمریکا تایید کرد که وزیر خارجه این کشور در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت برای بررسی گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره قطعنامه 2231 پیرامون ایران شرکت می کند.

به گزارش ایرنا، «رابرت پولاندینو» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای که در تارنمای این وزارت خانه منتشر شد، حضور مایک پمپئو را در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران تایید کرد.
در این بیانیه آمده است که پمپئو در این نشست بر تصمیم آمریکا پیرامون مقابله با آنچه «تهدید ایران علیه صلح و امنیت بین المللی از طریق تداوم توسعه و اشاعه موشک های بالستیک در تقابل با قطعنامه های شورای امنیت» خوانده شده، تاکید خواهد کرد.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در ششمین گزارش مربوط به اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت به ادعاهایی درباره مشابهت ساختار برخی موشک های شلیک شده از سوی نیروهای یمنی به عربستان با موشک های ایرانی اشاره کرده است.
وی در عین حال در این گزارش محرمانه که برخی جزئیات آن از سوی خبرگزاری رویترز علنی شد، یافته های مورد ادعای سعودی ها را دلیلی برنقض قطعنامه ژانویه 2016 سازمان ملل در ممنوعیت صادرات تسلیحات به یمن ندانست.
شورای امنیت سازمان ملل در جلسه روز چهارشنبه خود این گزارش دبیرکل پیرامون ایران را بررسی می کند.
گوترش در گزارش خود به شورای امنیت همچنین بار دیگر برجام را مهم ترین دستاورد دیپلماسی چند جانبه دانسته و از بازیگران منطقه ای و بین المللی خواست تداوم این توافق را تضمین کنند.
ادعای عربستان و آمریکا پیرامون تامین تسلیحات نیروهای یمنی از سوی ایران در حالی است که «هشام شرف عبدالله» وزیرخارجه دولت نجات ملی یمن پیشتر تاکید کرد که کشورش از ایران سلاح دریافت نکرده و موشک های بالستیک یمن سال ها پیش از اتحاد جماهیر شوروی دریافت شده بود.
عبدالله در این باره در مصاحبه ای با شبکه سی.ان.ان اظهار داشت: باید بگویم که ما این موشک ها را از مدتها پیش از روس ها داشتیم و آنها را ارتقا دادیم تا از خودمان دفاع کنیم. ایرانی ها هیچ موشکی به یمن نیاوردند و من به تمام دنیا می گویم موشک هایی داریم که می توان با آنها تا سال ها با سعودی ها جنگید.
عربستان و امارات از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.
تجاوز عربستان و امارات به یمن تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 16 هزار یمنی بی گناه و ویرانی زیر ساخت های این کشور شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید