بسیاری از مدیران ما حال نماز خواندن هم ندارند/ امر رهبری مطاع است/ پر کردن جای مدیران با نورچشمی‌ها درست نیست

    کد خبر :438123

روز سه‌شنبه، سیزدهم آذر، رهبر انقلاب توضیحات و توصیه‌هایی را در مورد قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مطرح کردند و خواهان اصلاح این قانون توسط نمایندگان مجلس شدند.

رهبری در آغاز «درس خارج فقه» در عین تأکید بر لزوم اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، در مورد برخی خلأهای این قانون و درخواست‌های برخی مسئولان از او برای کسب مجوز ابقای شماری از مدیران بازنشسته سخن گفت.

ایشان اصل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را قانونی بسیار خوب توصیف کردند و فرمودند: این قانون حلقه بسته مدیریتی را باز کرده و راه را برای جوان‌ها می‌گشاید؛ اما عین حال گفتند: منتها اطلاق قانون، اطلاق درستی نیست؛ یعنی اینکه هر بازنشسته‌ای باید به کار گرفته نشود، این اطلاق درست نیست.

اندک زمانی پس از انتشار سخنان رهبری، جواد ابطحی، یکی از طراحان اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در مجلس، اعلام کرد: این قانون در راستای منویات رهبر جمهوری اسلامی اصلاح خواهد شد. در جلساتی که به زودی با طراحان این قانون خواهیم داشت، قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را اصلاح خواهیم کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مدیرانی که می‌بایست از تجربیات‌شان پس از بازنشستگی نیز استفاده شود و مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان نیز می‌شوند، نزدیک بیست تن هستند.

حسن نوروزی، عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع در گفت وگو با تابناک، اظهار داشت: قانونی که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده، قانون محکم و قوی است و طبق این قانون، افرادی که با مدرک زیر دیپلم استخدام شده اند، باید سی سال و کسانی هم که تحصیلات عالی دارند، 35 سال خدمت کنند.

این نماینده مجلس گفت: بنابراین مجلس بر اساس همین موضوع، به کارگیری بازنشستگان را منع کرده است و باید افرادی که این شرایط را ندارند، راه را برای افراد جوان باز کنند. شما ببینید رئیس جمهور فرانسه چهل سال دارد و رئیس جمهور کانادا، کمتر از چهل سال؛ پس وقتی غربی ها توانسته اند به جوان ها اعتماد کنند و نتیجه بگیرند، ما هم می توانیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: اگر فکر و نیروی جوان به دولت تزریق شود، موفق خواهیم شد. بسیاری از مدیران ما الان حال نماز خواندن هم ندارند و یک صندلی گذاشته اند و روی آن صندلی نماز می خوانند و بعد از ناهار باید حتما استراحت کنند. به نظر من، باید مدیران پیر به سمت شورای شهر و مجلس بروند و قانون گذاری کنند و طرح و لایحه ارائه دهند و به عبارت دیگر، فکر و تجارب چندین ساله خود را در بخش خصوصی و یا بحث های کلان مدیریتی ارائه دهند و راه را برای نیروهای جوان در دولت باز کنند.
اگر رهبری حکم حکومتی کرده و یا اشاره ای به این موضوع دارد، بر سر ما جا دارد و باید فکری به حال آن کنیم؛ اما اگر دستوری نبوده باشد، باید قانون اجرا شود.

این عضو کمیسیون قضایی همچنین یادآور شد: به موجب این قانون، رهبر انقلاب می توانند در مورد نیروهای امنیتی و نظامی و برخی مواقع مهم از اختیارات خود استفاده کند و به برخی مجوز بدهند؛ اما این موضوع نباید باعث شود که عده ای دایم مزاحم ایشان شوند و برای چند صباحی بیشتر ماندن در یک پست، از ایشان هزینه نماید.

رهبر انقلاب قطعا با یک نظر جامع به این قانون نگاه می کنند و همان طوری که خودشان فرمودند، این قانون، بسیار خوب است و اگر در جایی نیاز به اصلاح است، باید قانون اصلاح شود، البته مجلس شورای اسلامی نیز بعد از این بیانات دست به کار شده و رئیس مجلس مرکز پژوهش های مجلس را مأمور کرده تا موضوع را بررسی کند.

ما باید نظر رهبر انقلاب را به دقت مطالعه نماییم و اگر می خواهیم کشور را از این وضعیت نجات دهیم، قطعا باید از نیروهای جوان و با فکر در سمت های مهم بهره گیریم.

این نماینده با اشاره به پر کردن برخی پست ها توسط نورچشمی های برخی مقامات نیز گفت: این یک روش اشتباه است، پست و مقام در ایران موروثی نیست که یک مقامی بازنشست شود و فرزند یکی از مقامات جای آن را بگیرد. با این حال اگر این افراد خودشان لیاقتی دارند و با شرکت در آزمون ها توانسته اند استخدام شوند، اشکال ندارد اما با پارتی بازی نمی توان کسی را استخدام کرد.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. علوان گفت:

    مجلس باید با تصریح مشمول بودن اعاده به کارها (چه قبل و چه بعد از سال ۱۳۹۵) تکلیف این قانون شکنان دانه درشت را یکسره کند. بویژه که اخیرا شنیده می شود این گروه از بازنشستگان اقدام به تهدید نمایندگان مصمم مجلس کرده و گفته اند در صورتی که شمول قانون در مورد ما را تصریح کرده و مجدداً ما را بازنشسته کنید به عنوان رقیب انتخاباتی خودتان در انتخابات سال آینده شرکت کرده و با توجه به تمکن مالی و قدرتی که داریم شما را شکست می دهیم!!!!
    در ضمن ۳۵سال سابقه یا۶۵ سال سن که همین وضع موجود است! رهبری گفتن ۴۸ یا ۵۰ ساله شما رفتید ۶۵ ساله؟!!!!
    مگر قرار است افراد بعد از بازنشستگی بلافاصله بمیرند که سن امید به زندگی را مطرح می کنید؟!!!!! واقعاً که یک بار از این طرف بام می افتید و یک بار از آن طرف! کلا تعادل ندارید!!

دیدگاهتان را بنویسید