سهام عدالت

    کد خبر :437620

سهام عدالت از کجا شکل گرفت

آبان ماه سال 1385  بود که  نام سهام عدالت طی یک مراسم دولتی عنوان شد، هدف اصلی رونمایی از این طرح ملی فقر زدایی بود.
تشریح طرح ملی سهام عدالت در بیان کلی به واگذاری بلاعوض سهام شرکت‌های دولتی به مردم و اقشار کم توان مالی به منظور شراکت در درآمد دولت و برقراری  عدالت بین طبقات مختلف جامعه و گسترش هرچه بیشتر سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور است، سازمان خصوصی سازی از مهمترین نهادهایی است که نقش اساسی را  در پیش برد اهداف طرح سهام عدالت بر عهده دارد.

 

بخشی از اهداف اصلی این طرح ملی عبارت اند از:

  • ایجاد تعادل بین ثروت و درآمد کشور
  • تعریف درآمد و تداوم آن برای اقشار نیازمند جامعه
  • تقویت بخش خصوصی و همچنین تسریع در خصوصی سازی با واگذاری سهام شرکت‌های دولتی
  • شفاف سازی در واگذاری سهام شرکت‌ها
  • اتکا خانواده‌های نیازمند بر درآمدی مداوم و کاهش تعهدات دولت و نهاد‌های حمایتی
  • تقویت و گستردگی بخش تعاون در اقتصاد ملی

در نخستین گام اجرایی شدن طرح سهام عدالت برگه‌هایی با عنوان برگه سهام عدالت به مشمولان طرح که از اقشار تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و رزمندگان بیکار فاقد شغل بودند  تخصیص داده شد، قرار بود برای اقشار کم درآمد، نیمی از قیمت هر  برگه سهم تخفیف داده شود و نیمی دیگر نیز به مدت ده سال از محل سود شرکت بازپرداخت شود، ابتدا ارزش برگه‌های سهام عدالت پنج میلیون ریال بود که پس از مدتی به 10 میلیون ریال افزایش پیدا کرد.

شایان به ذکر است؛ که سهام عدالت به هیچ شرکتی خاصی تعلق ندارد  و کل سبد سهام متشکل از درصد 60 شرکت دولتی است و سود و زیان  این شرکت‌ها  بین سهامداران تقسیم می‌شود.

دریافت شماره شبای بانکی مشمولان جهت واریز سود سال مالی 1935 شرکت‌های سرمایه پذیر به حساب مشمولان در حالی از 30 فروردین ماه سال از طریق سامانه سهام عدالت در حال اجرا بوده است که از یکم تیرماه سال جاری، سامانه سهام عدالت در بخش مربوط به دریافت شماره شبای مشمولان برای بروزرسانی و همچنین بررسی در خصوص نحوه ادامه دریافت شماره شبا از مشمولان سهام عدالت از دسترس خارج و امکان ثبت شماره شبای بانکی جدید در این سامانه فراهم نبود.

 

سود سهام عدالت بر عکس یارانه افراد که به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود، به حساب شخصی هر  سهامدار واریز می‌شود؛ به بیان دیگر برای دریافت سود سهام عدالت هر نفر از اعضای خانوار می‌بایست دارای شماره شبا مجزا، ثبت شده در سامانه سهام عدالت به نام شخص مشمول باشند.

مراحل ثبت شماره حساب سهام عدالت عبارت است از:

  • استعلام مشمولیت سهام عدالت
  • دریافت شماره حساب شبا
  • ثبت شماره شبا

افرادی که این پرسش را دارند،  مشمول دریافت سهام عدالت هستند یا خیر می‌توانند با مراجعه به وبسایت     www.samanese.ir اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت نمایند، این درگاه اینترنتی شامل دو بخش مجزا است بخش اول مربوط به اطلاع رسانی عمومی و انتشار اخبار حوزه سهام عدالت بوده و  بخش دیگر این درگاه اینترنتی مربوط به مشمولان سهام عدالت است، افراد مشمول می‌توانند با مراجعه به این قسمت از وضعیت سهام خود اطلاع پیدا کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید