هزار زندانی با ۱۷ میلیارد تومان کمک مردم آزاد می‌شوند

    کد خبر :43728

بیست و پنجمین برنامه «ماه عسل» با ارائه گزارشی از دو طرح «محسنین» و کمک به آزادسازی زندانیان پخش شد.

به گزارش خبرنگاران پویا، «ماه عسل» با اجرای احسان علیخانی در روز شنبه سوم تیر 1396 به جمع بندی دو موضوع مهم اختصاص داشت. یکی کمکِ مخاطبان «ماه عسل» برای آزادی زندانیان و دیگری «محسنین» بود.

برای جمع بندی بحث آزادی زندانیان غیرعمد علی اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌هاو برای جمع بندی ماجرای «محسنین» آقای فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) مهمان برنامه بودند.

برنامه با تاخیر آغاز شد و همین مسئله کمی تعجب برانگیز بود. اما احسان علیخانی این موضوع را گردن گرفت و گفت که این تاخیر به خاطر دیر آمدن او بوده است. علیخانی مجبور شده بود که با موتور خود را به استودیوی برنامه برساند و همین مسئله موجب شده کمی از خطرهای موتورسواری در تهران بگوید.

در آغاز برنامه دکتر علی اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان ها روبه روی احسان علخانی نشست تا ماجرای کمک برای آزادی زندانیان را برای مردم جمع بندی کند و نتایج آن را بگوید.

صحبت های رد و بدل شده میان علیخانی و جهانگیر اینگونه بود:

علیخانی: تا این لحظه مردم ایران 17 میلیارد تومان برای آزادی زندانیان کمک کرده اند.

جهانگیر: از سال 1377 تا سال گذشته در همه ی سیاست های ابلاغی که مقام معظم رهبری به قوه ی قضاییه داده اند، بحث زندانی زدایی مطرح شده و هنوز هم هست. برای اولین بار در سال 1395 نسبت به سال 94 حدود 5 درصد ورودی و موجودی زندانیان را کاهش دادیم. اما این کافی نبود. الان در حدود 15 هزار و 700 نفر زندانی غیرعمد داریم که منتظر کمک مردم هستند تا بتوانند دیه یا نفقه یا بدهیشان را پرداخت کنند.
بخشی از جمعیت زندانیان هستند که حبسشان را کشیده اند اما توان پرداخت جریمه هایشان را ندارند. این مبالغ چون حق الناس است قابل بخشش نیست. حتی مرخصی هم نمی توانند بروند. بسیاری از این ها جرائم سبکی هم داشته اند. مثلا یک خودرو را بر اثر عصبانیت تخریب کرده و حبسش را هم کشیده اما اکنون جریمه مالی که باید به ازای تخریب خودرو بپردازد را ندارد.
الان 5 هزار و 700 زندانی داریم که حبسشان را کشیده اند اما توان پرداخت مال را ندارند. این افراد دیگر بزهکار نیستند، بدهکارند. ما نمی خواستیم کسی به خاطر نداری در زندان بماند. همین مسئله منجر به طرح موضوع در جلسه ای که در خدمت شما بودیم شد. این طرح نشان داد که مشکلات بزرگی به دست مردم حل می شود.
امروز در کشورهای غربی، تراکم بی کسی دارند. یعنی کسی به دوستش و خانواده و به همسایه اش کاری ندارد. اما ما در جامعه ای زندگی می کنیم که فرهنگمان اسلامی است و مردم حاضر نیستند ببینند کسی در زندان است، تنها به خاطر عدم توان مالی و بدهی.

علیخانی: خیلی ها فکر می کردند این پولی که جمع شده است دست شبکه سه می ماند یا این که دست برنامه ی «ماه عسل» است. در گزارشی که با هم می بینیم، تمام رقمی که کمک شده به حساب سازمان زندان ها واریز می شود.

در این گزارش که پخش شد چکی با رقمی حدود 3 میلیارد تومان به آقای جهانگیر رئیس سازمان زندان ها داده می شود. با این چک مجموع کمکی که مردم برای آزادی زندانیان پرداخت کرده اند به 17 میلیارد و 38 میلیون تومان رسید.

علیخانی: کسی تخمین نمیزد که به عدد 17 میلیارد تومان برسیم.

جهانگیر: امروز در راستای این اقدام ارزشمند مردم، شاهد بودیم که رئیس قوه ی قضاییه هم 20 میلیون تومان به این امر اختصاص دادند و وزیر دادگستری هم 10 میلیون تومان کمک کردند. مهندس فتاح هم 500 هزار تومان به این امر کمک کردند.

علیخانی: ما برخی پرونده ها را دیدیم که شخصی اتفاقی افتاده و جرمی سبک مرتکب شده و قاضی 6 ماه برایش حبس در نظر گرفته است در کنار مقداری جریمه. این حبس را کشیده و تمام شده و الان باید جریمه را پرداخت کند و آزاد شود. اما توان پرداخت ندارد و سالها در زندان می ماند.

جهانگیر: کسی که حبسش را کشیده است بدهکار است. کسی که وارد زندان می شود برایش یک اقدام هایی انجام می شود. اولین مرحله سلامت جسمی است. بیماریابی می کنیم که اگر کسی بیمار باشد به او کمک کنیم که درمان شود. مرحله دوم سلامت روحی است. برای زندانیان چه جرم عمد و چه غیر عمد با شُک هایی همراه است که گاهی زندانی را دچار مشکلات روحی و روانی می کند. اقدام سوم کارهای فرهنگی و تربیتی و آموزشی است. در سال 95 حدود 5 هزار زندانی بی سواد را باسواد کردیم. در کنار کارهای آموزشی مسائل احکام و عقاید و اخلاق و آموزش قرآن در زندان ها انجام می شود. در مرحله چهارم حرفه آموزی انجام می شود.
این فرآیند انجام می شود تا کسی که زندانی شده، پس از کشیدن حبسش به جامعه برگردد.

علیخانی: پرونده ای را دیدم که راننده ی تاکسی به ماشین کسی آسیب رسانده بود. سه بچه داشت که با همسرش تنها مانده بودند. این راننده به 6 ماه حبس محکوم شده بود و این حبس را کشیده بود اما نداشت که هزینه خسارت را پرداخت کند و آزاد شود.

جهانگیر: ما همه ی زندانیان را مشمول این کمک ها نکردیم. کسی که سابقه کیفری نداشته باشد. خانواده داشته باشد. در کارهای فرهنگی زندان شرکت کرده باشد. در سال گذشته 66 هزار زندانی در دوره های حرفه آموزی ما شرکت کرده اند و مدرک گرفته اند. کسانی مجرم خطرناک نباشند و آزادیشان برای جامعه خطرناک نباشد، شامل استفاده از کمک های مردمی برای آزادیشان می شوند.

علیخانی: اعلام کنید که این 17 میلیارد تومن مردم الان کجاست.

جهانگیر: ما بلافاصله بعد از لطف مردم، چک را به سیکل نقد شدن پرداختیم. حقوق شُکات را پرداخت کردیم تا زمینه آزادی این افراد فراهم شود. یعنی این پول ها به شاکی ها رسیده تا افراد بتوانند آزاد شوند. با این کمک مردم به طور حتم بیش از هزار زندانی آزاد می شوند.
این کار مردم یک سرمایه عظیم اجتماعی را به نمایش گذاشت. هرچقدر که مردم در این فعالیت های اجتماعی شرکت می کنند مهر تایید است بر تمام فعالیت های نظام و نشانه ی اعتماد به صداوسیما و برنامه ی «ماه عسل» است.

با این صحبت ها پرونده ی کمک به آزادی زندانیان بسته شد و مهمان جدید برنامه یعنی پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) به استودیوی برنامه «ماه عسل» وارد شد و روبه روی احسان علیخانی نشست.

فتاح هم آمده بود تا پرونده ی طرح «محسنین» را جمع بندی کند. آنچه میان علیخانی و فتاح گذشته به این شرح بود

علیخانی: 193هزار حامی محسنین می خواستیم که تا کنون بیش از 400 هزار نفر برای این امر ثبت نام کرده اند.

فتاح: مردم، هم شما و هم ما را با بزرگواریشون مبهوت کردند. ما 193 هزار حامی می خواستیم، اما تا الان 455 هزار نفر ثبت نام کرده اند و 250 هزار نفر به طور قطعی ثبت نام کرده اند. الان با اطمینان می توانیم بگوییم که برای هر کودک یک حامی گرفته ایم و الان به دنبال حامی دوم هستیم. ایتام ما حداقل چهار حامی را دارند. محسنین اما یک حامی هم نداشتند. الان به دنبال دومین حامی برایشان هستیم.
مردم خیلی جلوتر از ما حرکت کردند. این حرکت مردم در این ماه مبارک بی نظیر است. من دو سال قبل برنامه شما آمدم و کار اولیه محسنین را آغاز کردیم. آن سال نیمه کاره ماند. سال بعد طرح خوب باشیم و طرح صدقه در «ماه عسل» عملی شد. الان هم که محسنین به نقطه ی عطفش رسید.
کاری به این بزرگی یه هویی نمی شود. فکر می کنم این نیت خیر شما و دعای مادرتان است. نظر الهی به این کار بوده است. الان بیشتر حامیان از طریق برنامه ی شما شکل گرفته اند. این بحث محسنین ادامه دارد. سایت ما باز است و به همان شماره می توانند پیامک بدهند. مردم عزیز می توانند در این کار خیر ما را یاری کنند. تا امروز با 90 درصد شماره هایی که ثبت نام کرده اند تماس گرفته ایم. این مسیر ادامه پیدا می کند و آثار و برکات این حرکت مردم را از ماه آینده در زندگی این کودکان مستحق می بینیم. خیلی ها می گویند از زمانی که وارد این عرصه می شوند برکت زندگیمان زیاد شده است. خیلی ها 30 یا 40 نفر یا حتی 100 نفر بچه را تحت حمایت دارند. از آنها می پرسم که بخشی از پولتان را خرج این عزیزان می کنید، از پولتان کم نمی شود. باور کنید قسم جلاله می خورند که پولمان زیادتر هم شده است. افرادی داریم که با حمایت از 10 یتیم شروع کرده اند و الان بیش از 1000 نفر یتیم را در حمایت دارند.

علیخانی: ممنونم که از آن ساختمان بزرگِ بالای شهر به مرکز شهر آمدید و به قولتان عمل کردید. از شما ممنونم که قبل از پرداخت حقوق کارمندان کمیته امداد، مستمری مددجویان را پرداخت می کنید.

فتاح: باید خاک پای مردم بود. مردم ماهند. مردم حرف ندارند. هر عیب و ایرادی هست از ما مسئولان است. باید خادم مردم بود و با صداقت حرف زد و عمل کرد. باید تمام این موارد را گزارش دهیم. از کارهای دستی به فضای الکترونیکی وارد شده ایم.

پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی در پایان برنامه به پاسِ همت مردم ایران و شرکتشان در طرح محسنین، سجده ی شکر به جا آورد. فتاح همچنین «والی مهر» را به احسان علیخانی و برنامه «ماه عسل» هدیه کرد. این لوح به یاد مرحوم عبدالله والی احیاگر بشاگرد، به خیّران تقدیم می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید