اعمال اشد مجازات و حبس برای آتش‌افروزان جنگلها

    کد خبر :43565

سازمان محیط زیست کشور با صدور اطلاعیه‌ای خواستار اشد مجازات آتش‌افروزان جنگلها و مراتع از سوی قوه قضاییه و قضات کشور شد و تاکید کرد که طبق قانون هر کس عمداً جنگل ، اشجار و….. را آتش بزند، به حبس از دو تا پنج سال محکوم می‌شود.

سازمان حفاظت محیط زیست در اطلاعیه‌ای خواستار اشد مجازات برای آتش افروزان جنگلها و مراتع به صورت عمد از قضات شد.

در متن این اطلاعیه آمده است: عرصه‌های طبیعی اعم از جنگل، مرتع، بیشه زار، پارکهای ملی، مناطق حفاظت شده و…. در زمره سرمایه‌های ملی وخدادادی کشور هستند که به لحاظ اهمیت زیست محیطی به تمامی نسلها متعلق است.

عوامل مختلف موجب تخریب جنگلها ومراتع می‌شوند، نظیر آفات، سیل، زلزله، دخالتهای بی‌رویه انسانی، در این میان آتش‌سوزی نیز یکی از خطرناک‌ترین ومخرب‌ترین عوامل تخریب محسوب می‌شود وهمه ساله بخش وسیعی از عرصه‌های طبیعی را نابود می‌سازد وخسارات سنگینی را به اقتصاد کشور وارد می‌آورد.

ضمن تشکر و قدردانی از تمامی دوستداران طبیعت و حامیان محیط زیست ایران در حفاظت این سرمایه الهی که در جهت پیشگیری و اطفاء حریق عرصه‌های طبیعی به سازمان کمک می‌کنند.

سازمان حفاظت محیط زیست از قوه قضائیه و قضات درخواست می‌کند، در برخورد قانونی با افراد و اشخاص سودجو که به‌صورت عمد اقدام به ایجاد آتش‌سوزی در پارکهای ملی و آثار طبیعی ملی را می‌کنند؛ با عنایت به مجازاتهای تعیین شده در ماده 675 و تبصره 2 قانون مجازات اسلامی که تصریح می‌نماید «هر کس عمداً جنگل ، اشجار و….. را آتش بزند، به حبس از دو تا پنج سال محکوم می‌شوند» اشد مجازات را اعمال کنند.

تبصره 2 ذیل ماده فوق نیز تاکید می‌کند که مجازات شروع به جرم فوق شش ماه تا دوسال است.

همچنین در مورد افرادی که بر اثر بی‌مبالاتی اقدام به آتش‌سوزی کنند، بر اساس بند 5 ماده 13 قانون شکار و صید ، که بیان می‌دارد، ایجاد و فراهم کردن مقدمات آتش سوزی در پارکهای ملی، آثار طبیعی ملی، مناطق حفاظت شده و پناهگاهای حیات وحش (که براثر بی مبالاتی) و یا عدم رعایت مقررات محیط زیست و یا تخلف از نظامات دولتی باشد به جزای نقدی یا حبس از نود و یک روز تا سه سال و در صورت تکرار، هر دوی این مجازاتها محکوم می‌شوند اعمال خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید