عفو بین الملل ابعاد جدید توحش آل سعود را برشمرد

    کد خبر :432019

سازمان عفو بین الملل اخیرا در گزارشی به تشریح مواردی که در آن ها حقوق مردم عربستان به دست نظام مستبد حاکم بر این کشور نقض شده، پرداخت و در این خصوص 10 نکته را در فهرستی عنوان کرده است.

به گزارش بازتاب به نقل از سازمان عفو بین الملل، پس از مرگ ‘جمال خاشقچی’ روزنامه نگار منتقد آل سعود در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه، عربستان سعودی بار دیگر در کانون توجه جهانیان قرار گرفت.
براساس این گزارش، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت که معتقد است قتل خاشقچی داخل کنسولگری عربستان در استانبول یک جنایت وحشیانه بوده است.
اما قتل خاشقچی تنها یک حادثه از سری طولانی مواردی است که به کارنامه مخوف عربستان سعودی در زمینه حقوق بشر اضافه شده است.
1- جنگ در یمن:
ائتلاف بین المللی به فرماندهی عربستان سعودی به صورت چشمگیری در جنگ ویرانگر یمن طی سه سال و نیم گذشته نقش داسته است. جنگی که منجر به کشته شدن هزاران غیرنظامی از جمله کودکان از طریق انفجار یا بمباران بیمارستان ها، مدارس و منازل شد. سازمان عفو بین الملل از نقض مکرر قانون بین المللی حقوق بشر از جمله جنایت جنگی در این جنگ اطمینان دارد؛ اما با این حال کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه به فروش سلاح به عربستان ادامه می دهند.
2- سرکوب فعالان سیاسی، روزنامه نگاران و دانشگاهیان
از زمان به قدرت رسیدن محمدبن سلمان، بسیاری از فعالان و کنشگران سیاسی دستگیر یا محکوم به حبس های طولانی مدت شدند تنها به خاطر اینکه به حق مسالمت آمیز خود در بیان نظراتشان پرداختند. مقام های سعودی جامعه کوچک از مدافعان حقوق بشر در این کشور را که دارای صدایی بلند هستند هدف قرار داده است. مقام های سعودی با استفاده از قوانین مبارزه با تروریسم و مبارزه با جرایم الکترونیکی فعالیت مسالمت آمیز فعالان حقوق بشری را در این کشور سرکوب و با آن ها مقابله می کنند.
3- بازداشت مدافعان حقوق زنان:
در سال جاری، شماری از چهره های برجسته مدافع حقوق زنان در عربستان سعودی دستگیر شدند. مقام های سعودی «لجین الهذلول»، «ایمان النجفان» و «عزیزه یوسف» را بدون توجیه هیچ گونه اتهامی به آن ها دستگیر کردند. مقام های سعودی برای اینکه چهره این فعالان حقوق زنان را تخریب کنند آن ها را به خیانت متهم کردند و در دادگاه ویژه مبارزه با جرایم تروریستی به مجازات زندان طولانی مدت محکوم کردند.
4- اجرای احکام اعدام:
ده ها نفر همه ساله در عربستان سعودی اعدام می شوند. اجرای احکام اعدام در این کشور معمولا در ملاء عام و با گردن زدن محکومان اجرا می شود. عربستان سعودی همچنان با محاکمه های بسیار ظالمانه به اجرای حکم اعدام ادامه می دهد. طی سال جاری تاکنون 108 نفر که تقریبا نیمی از آن ها به دلیل جرایم مربوط به مواد مخدر اعدام شدند.
5- مجازات های سخت یا غیرانسانی یا تحقیرآمیز
همچنان دادگاه های عربستان سعودی پس از محاکمه های ظالمانه ، مجازات شلاق زدن را در بسیاری از موارد اجرا می کنند. «رائف بدوی» به 1000 ضربه شلاق و 10 سال زندان به دلیل نوشتن در فضای مجازی محکوم شد. همچنین اجرای حکم قطع دست و پا همچنان به عنوان مجازات در برخی از جرایم اجرا می شود.
6- شکنجه در بازداشت
برخی از بازداشت شدگان و متهمانی که در دادگاه سعودی محاکمه شدند به سازمان عفو بین الملل گزارش دادند که مقام های سعودی از نیروهای امنیتی برای شکنجه و ضرب و شتم بازداشت شدگان استفاده می کنند و شکنجه گران هرگز به عدالت تحویل داده نمی شوند.
7- تبعیض برنامه ریزی شده علیه زنان
زنان و دختران همچنان با تبعیض در عربستان مواجه هستند و قوانین حاکم بر این کشور باعث تبعیض علیه زنان شده است.
8- تبعیض دینی
اقلیت شیعه در عربستان سعودی همچنان با تبعیض مواجه هستند که باعث شده تا از بهره مندی از خدمات دولتی و اشتغال باز بمانند. ده ها تن از شیعیان عربستانی پس از اعتراضات سال های 2011 و 2012 علیه حکومت به اعدام یا حبس های طولانی مدت محکوم شدند.
9- آنچه که در سعودی اتفاق می افتد در همان جا باقی می ماند
مقام های سعودی فعالان این کشور و خانواده قربانیانی که با سازمان حقوق بشری مستقل مانند سازمان عفو بین الملل یا دیپلمات های خارجی و روزنامه نگاران ارتباط برقرار کنند مجازات می کنند.
10- قتل جمال خاشقچی
به دنبال قتل هولناک جمال خاشقچی، سازمان عفو بین الملل از آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد خواست تا تحقیقات مستقلی ازسوی سازمان ملل برای کشف ابهامات قتل خاشقچی صورت بگیرد.
خاشقچی روز 2 اکتبر (10 مهر) برای ثبت ازدواج خود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد.
حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین‌المللی با صدور بیانیه‌ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، 18 نفر از جمله 15 مأمور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده‌اند.
همه مدارک و شواهد نشان می‌دهد که 15 مأمور از نزدیکان بن سلمان ولیعهد سعودی که از طرف او به استانبول اعزام ‌شده بودند، عامل قتل خاشقچی و نابودکردن جنازه وی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید