آیا بی‌عملی در مقابل تحریم‌ها «پشت صحنه» دارد؟!/ 30 میلیارد از پول کشور را چه کسی دزدید؟

    کد خبر :431446

انتقادات اصلاح طلبان از روحانی و عملکرد دولت تدبیر و امید به ویژه در دوره دوم آن یعنی دولت دوازدهم هر روز بیشتر و در اشکال متفاوتی بیان می شود، به گونه ای که هر یک از فعالان سیاسی در جریان اصلاحات، به نوعی انتقادات خود را نسبت به شیخ دیپلمات و دولت او مطرح می کنند و بر این باورند که دولت به ویژه در مواجهه با مشکلات جاری کشور و مخصوصا مسأله تحریم می توانست به شکل بهتری عمل کند.

به گزارش تابناک؛ سعید لیلاز عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، جدیدترین انتقاد یک عضو از جریان اصلاحات را نسبت به دولت تدبیر و امید مطرح کرده و نسبت به آدرس های غلطی که در حوزه اقتصاد کشور داده می شود و نیز بی عملی دولتمردان انتقادات زیادی دارد و بر این عقیده است که بیشتر مشکلات امروز کشور نه از ناحیه تحریم ها و فشارهای خارجی که برگرفته از بی عملی و عملکرد نادرست در درون کشور است.

لیلاز در سخنان خود ضمن انتقاد از افزایش تورم و با بیان اینکه امروز با تغییر اوضاع تورم نقطه به نقطه به ۴۰ درصد رسیده است گفت: بعد از اعتراضات دی ۹۶ شرایط تغییر کرد. به باور بنده شورش‌های دی ۹۶ در تاریخ معاصر ایران مغفول مانده و به اندازه کافی مورد توجه نبوده است. این شورش‌ها، مصنوعی‌ترین‌های تاریخ ایران بود که بخشی از حاکمیت علیه بخش دیگری راه انداخت تا به روحانی هشدار روشن دهد که اگر پایش را از گلیمش دراز کند، اتفاق بیفتد. از آن زمان به کل بودجه ۹۷ با آنچه از ابتدا طراحی شده بود، تفاوت کرد.

او اعتقاد دارد که مشکلات امروز کشور نه از ناحیه تحریم و فشارهای خارجی، بلکه از دی ماه سال 96 آغاز شده و با اقداماتی که از سوی دشمنان به ویژه آمریکایی ها انجام شد، تشدید شده است. این فعال سیاسی اصلاح طلب ابراز عقیده می کند که باید جلسات تحصیلی درباره‌ی این شورش‌ها جهت روشن شدن ماهیت آن برگزار کرد، چون پس از آن سمت و سوی فعالیت‌های اقتصادی دولت تغییر کرد. این استاد اقتصاد گفت: ۱۴ درصد کل نقدینگی کشور در زمان ناصرالدین شاه تا الان برای مؤسسات مالی اعتباری هزینه شده؛ بنابراین، رذیلانه‌ترین دروغ آن است که بگوییم تورم ۴۰ درصدی عامل اصلی تحریم‌هاست.

وی سخنان قابل تأملی درباره رویه و روند فسادهای گسترده در دولت روحانی بر زبان جاری کرده و بدون ارائه هیچ سندی، ادعا می کند: ما در جریان دولت روحانی شاهد غارت سازمان یافته در ایران هستیم. در ده ماه گذشته حدود ۳۰ میلیارد دلار گم و دزدیده شد و حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان پول در شبکه بانکی که از آن به مرکز فساد یاد می‌شود، پنهان شده است. البته لیلاز توضیح نمی دهد که غارت سازمان یافته از سوی چه کسی، چه کسانی یا چه جریانی صورت گرفته و 30 میلیارد دلاری که مدعی گم یا دزدیده شدنش هست، چطور دزدیده شده است؟!

لیلاز به انتقاد از عملکرد هم حزبی خود یعنی «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس جمهور در زمینه تحریم‌ها می پردازد و می گوید: هیچ گاه نگفتم تا آخر پای دولت می‌مانم و یا این که دیگر به آقای روحانی رأی نمی‌دهم، بلکه صبر و داوری می‌کنم. وی با بیان اینکه بعد از تحریم‌ها عملکرد دولت و نظام سیاسی شامل مجلس ناشیانه و سردرگم بود، گفت: انگار یک عده دبیرستانی از پشت میز به زور مسئول شده و قرار است کشور را در مقابل تحریم‌ها مدیریت کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب عنوان می کند: انگار نه انگار که مجرب‌ترین مسئولان و کادر در دنیا در برابر تحریم‌ها وجود دارد. او دلیل این مسأله را تحریم های طولانی مدت و بسیاری که جمهوری اسلامی پس از انقلاب با آن روبه روست، می داند و تأکید دارد، به استثنای کوبا، هیچ کشوری همچون ایران با تحریم‌ها مواجه نبود. ما از دی ماه ۹۶ این شرایط را هشدار می‌دادیم اما بنده را به تندروی و اغراق متهم می‌کردند.

او بخش مهم سخنان خود را آنجایی طرح می کند که می گوید: معتقدم مسئولان ایران هنوز به درکی از موج تحریم‌ها نرسیده‌اند البته فکر می‌کنم که باید چیزی پشت پرده باشد. این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه منافع بنده ایستادگی در مقابل آمریکاست، گفت: من ضد امپریالیسم هستم. هارتر از امپریالیست آمریکا در طول تاریخ ندیده‌ام. نمونه آن را می‌توان در نرخ تورم دلار ظرف ۱۰۰ سال گذشته دید که ۲۵۰۰ درصد بوده است. برخی فکر می‌کنند که می‌توان با طناب آمریکا به چاهی رفت. آمریکا از ۱۹۷۱ تاکنون حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان از ثروت جهانی را با تغییر نرخ ارز دزدیده است. به این دلایل معتقد به ایستادگی هستم اما از آن طرف تصمیم گیری‌های اقتصادی دولت حاکی از ایستادگی نیست. بی عملی موجود بنده را به پشت صحنه سیاسی راهنمایی می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در کنار همه موضوعاتی که در ارتباط با انتقاد از عملکرد دولت روحانی گفته، دو نکته مهم را بدون ارائه هرگونه سندی بیان می کند، موضوع اول «گم شدن 30 میلیارد دلار در ده ماه گذشته» و مسأله دوم «پشت صحنه سیاسی داشتن بی عملی موجود در مقابل تحریم هاست». در حقیقت هرچند او می گوید، دلیل اصلی مشکلات موجود تقابلی است که در درون حاکمیت از دی ماه سال گذشته شروع شده، یکباره دو موضوع دیگر را هم طرح می کند که مسأله اول را تحت تأثیر و تحت الشعاع قرار می دهد.

در اینکه برخی بی عملی ها، بی برنامگی ها و ناکارآمدی ها باعث شده که وضعیت کشور پس از تحریم های آمریکا که چیز جدیدی نیست و مسبوق به سابقه است، این گونه شود، شکی نیست؛ اما اینکه این ماجرا پشت پرده سیاسی دارد یا خیر؛ موضوعی است که لیلاز به عنوان پرسشگر سیاسی و مدعی باید آن را مستند کرده و در خصوص آن پاسخگو باشد. هرچند پشت صحنه ایجاد این همه مشکل برای مردم و کشور هر چیزی باشد، به هیچ عنوان پذیرفته نخواهد بود.

چطور ممکن است در درون حاکمیت و دولت، کسانی باشند که بپذیرند به بهای این میزان ایجاد مشکل برای مردم و کشور و له شدن قشرهای ضعیف و دهک های پایین جامعه زیر فشار بی پایان ماه های اخیر و هل دادن بخش بزرگی از جامعه به سمت فقر، «پشت صحنه سیاسی» را دنبال کنند؟ در حقیقت این اقدام را هیچ عقل سلیم و عاقلی نخواهد پذیرفت و اگر چنین مسأله ای به اثبات برسد، باید با مسببان آن برخورد جدی شود.

حال که یک فعال سیاسی اصلاح طلب چنین موضوعی را بیان کرده و مدعی گم شدن یک حجم عظیم از پول های ملت و مملکت در دولت تحت حمایت خود شده و از طرفی اعتقاد دارد به واسطه تجریه زیاد مسئولان کشور در مواجهه با تحریم ها، وضعیت فعلی کشور خیلی نرمال و عادی نیست و شاید اتفاقاتی در پس صحنه آن باشد، طبیعی است که دولت باید در مقابل افکار عمومی به این مسائل و شبهات پاسخگو باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید