هشدارهاوتوصیه‌های ایران به اروپا/تصوردستیابی بهSPVساده انگاری است

  • سیاسی
  • جمعه ۹ آذر ۱۳۹۷ ۲۰:۱۳
    کد خبر :430973

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت اتفاقات زیادی داشت که از جمله مهمترین آنها چهارمین دور گفتگوهای بلندپایه سیاسی میان ایران و اتحادیه اروپا بود.

به گزارش مهر، تلاش ها برای خنثی کردن اقدام اخیر آمریکا مبنی بر اعمال دور جدید تحریم‌های یکجانبه علیه ایران همچنان به عنوان مهمترین فعل و انفعال در حوزه سیاست خارجی کشورمان به حساب می آید، امری که با همکاری کشورهای اروپایی، روسیه و چین در حال پیگیری است.

سیاستمداران کاخ سفید همچنان بر رویکرد یکجانبه گرایانه خود اصرار می کنند و این منجر به اتخاذ سیاست استقلال گرایانه از سوی کشورهای اروپایی و دیگر قدرت های اقتصادی و منطقه ای از جمله چین و روسیه شده است که دیگر نمی‌خواهند یک کشور برای همه جهان تصمیم گیری کند.

این هفته هم در حوزه سیاست خارجی تحولات بسیاری را شاهد بودیم و اتفاقات مختلفی حادث شد که هریک از آنها اجزای یک کل واحد هستند که می‌توانند در کنار هم مجموعه اقدامات دستگاه دیپلماسی را تشکیل دهند و نقطه اشتراک آنها هم حرکت به سمت تامین حداکثر منافع ملی است.

امروز شرایط عرصه بین‌الملل به نحوی است که کارشناسان از آن به عنوان دوران گذار یاد می‌کنند، یعنی برهه‌ای حساس که تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در آن بسیار سریع و غیرقابل پیش‌بینی است و قدرت‌های مختلف هریک در راستای نیل به اهداف مشخصی در تلاش هستند تا جایگاه بهتر و بالاتری در عرصه جهانی کسب کنند و در تعیین تحولات و معادلات بین‌المللی سهم بیشتری داشته باشند.

از دیگر سوی، سفرهای مقامات وزارت امور خارجه به ژنو، وین و آستانه برای ماموریت‌هایی که هریک از اهمیت خاص خود بر خوردار است، یکی دیگر از حوادث و اتفاقات مهم این هفته حوزه سیاست خارجی کشورمان بود. ادامه تلاش های دیپلماتیک ایران برای بحران سوریه در قالب گفتگوهای آستانه به ریاست جابری انصاری، گفتگوهای مدیترانه ای و حضور ظریف در ایتالیا و یا حضور وی برای شرکت در گفتگوهای صلح افغانستان در ژنو همگی دال بر نکته مذکور است.

مشروح اخبار سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت، به شرح زیر است:

ظریف با نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه دیدار کرد

«استفان دیمیستورا» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رم دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار در خصوص آخرین تحولات سوریه، بررسی راه حل سیاسی بحران و تدوین قانون اساسی، کمک های انسانی و بازسازی سوریه گفتگو و تبادل نظر شد.

برجام در راستای منافع اروپا بود/ اتحادیه اروپا باید تصمیم بگیرد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه شخصی خود در توئیتر خطاب به سران کشورهای اروپایی نوشت: اتحادیه اروپایی باید تصمیم بگیرد، آیا واقعا می‌خواهد به آمریکا اجازه دهد که روابطش با دیگران را به آنها تحمیل کند، در حالی که از آن ناراضی هستند.

وی ادامه داد: برجام در راستای منافع اروپا بودـ حالا وقت آن است که برای این امنیت هزینه(سرمایه گذاری) کند.

ظریف در ادامه این توئیت به بخشی از سخنرانی خود در نشست «گفتگوهای مدیترانه ای در رم» اشاره کرد و نوشت: شما نمی‌توانید بدون اینکه خیس شوید، شنا کنید!

ظریف با وزیر خارجه روسیه دیدار و گفتگو کرد

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه در حاشیه کنفرانس گفتگوهای آسیایی در رم دیدار و گفتگو کردند.

روابط دو جانبه، آخرین تحولات برجام، مسائل منطقه ای بویژه تحولات سوریه و یمن از مهمترین محورهای گفتگو در این دیدار بود.

اروپا باید احساس کند ایران غیر از «برجام» گزینه دیگری هم دارد

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سوال «چرا اروپایی ها در ارائه مکانسیم ویژه مالی به ایران تعلل می کنند و راهکار برون رفت از این وضعیت چیست؟»، گفت: تعللی که اروپایی ها در این مساله دارند به این دلیل است که آنها به این جمع بندی رسیده اند، چه به ایران امتیازی بدهند و چه راهکارهایی که قرار است در قالب مکانیسم ویژه مالی ارئه شود را اجرا کنند یا نکنند، ایران در برجام باقی خواهد ماند.

وی گفت: تا زمانی که ما اقدامی انجام ندهیم که در فکر و نگرش طرف مقابل تغییری ایجاد کند، این روند تعلل، بدعهدی و کم کاری هم ادامه خواهد داشت.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: دوای درد اتحادیه اروپا این است که اظهارات مسئولان ما را جدی بگیرند، اما فعلا چنین چیزی را شاهد نیستیم و اروپایی ها هم احساس نمی کنند که کار خاصی باید انجام دهند.

دفاع آمریکا از حقوق بشر تنها موجب استهزاء خواهد شد

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به سخنان اخیر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره تروریسم و حقوق بشر در ایران اظهار داشت: از مقامات دولتی که موضوع حقوق بشر و جان انسان ها را به حجم مبادلات تجاری و میزان دلارهای دریافتی ناشی از قراردادهای ایالات متحده آمریکا پیوند می زنند، بیش از این انتظاری نمیرود.

وی افزود: البته مژده باد آزادگان جهان را که کشوری مانند آمریکا دیگر نیازی به پرده پوشی و کتمان استانداردهای دوگانه پیشین خود نمی بیند و امروز مقامات این کشور با صراحتی تمام و بی هیچ ندامتی و با بی شرمی کم سابقه ای، تحت لوای شعارهای فریبنده انسانی و فریادهای حقوق بشری، در حال ترویج الگوی جدیدی از دفاع از حقوق بشر بر مبنای حجم قراردادهای تسلیحاتی هستند و در همین راستا، دست برخی رژیم های ضدبشری متحد خود را باز می گذارند.

ایران از گفتگوهای صلح در افغانستان حمایت می کند

حامد کرزای رئیس جمهور سابق افغانستان با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

ظریف در این دیدار اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره از گفتگوهای صلح در افغانستان با هدایت و مشارکت دولت افغانستان حمایت کرده است و از تمام ظرفیت های خود برای کمک به دولت افغانستان در این زمینه استفاده خواهد کرد.

غرب کجاست که حمله شیمیایی تروریست‌ها در حلب را محکوم کند؟

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه شخصی خود در توئیتی نوشت: «غرب کجاست که حمله شیمیایی تروریست‌ها در حلب را محکوم کند؟ الگوی غربی این است که حمله شیمیایی زمانی باید محکوم شود که ادعا شود توسط دشمن انجام شده و نه یک متحد».

وزیر خارجه کشورمان افزود: «وقتی صدام علیه ایران از سلاح‌ شیمیایی استفاده کرد، چشم‌ها بسته شد اما وقتی او دشمن شد، جنگ به راه انداختند تا سلاح شیمیایی او را نابود کنند»!

سنایی همکاری ایران وروسیه درچهارچوب سازمان ملل راعالی ارزیابی کرد

مهدی سنایی سفیر کشورمان در روسیه روز دوشنبه ۵ آذر با «سرگئی ورشنین» معاون وزیر امور خارجه روسیه، برگزاری یازدهمین نشست گفتگوهای فرمت آستانه در قزاقستان، همکاری های دو کشور در عرصه های دو جانبه، منطقه ای و بین المللی به ویژه در برجام، سوریه، یمن و حقوق بشر را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

در این ملاقات سفیر کشورمان تعامل و همکاری های ایران و روسیه در چهارچوب سازمان ملل و عرصه های بین المللی را عالی ارزیابی کرد.

دولت کنونی آمریکا احترامی برای تعهدات بین‌المللی قائل نیست

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امروز دوشنبه در جریان سومین سمینار همکاری‌ های صلح‌ آمیز هسته‌ ای میان ایران و اروپا در بروکسل در سخنانی اعلام کرد: مایه خرسندی است که در سومین سمینار همکاری‌ های صلح‌ آمیز هسته‌ ای میان ایران و اتحادیه اروپا شرکت کرده ام.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه پیشنهاد برگزاری چنین سمیناری را به دیدار خود با کمیسیونر وقت در خصوص همکاری های میان دو طرف پس از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۶ مربوط دانست و آن را دستاوردی بزرگ در نوع خود توصیف کرد.

وی با اشاره به تجارب اتحادیه اروپا در حوزه های گوناگون فعالیت صلح‌ آمیز هسته‌ ای در ادامه افزود: در چارچوب رویکرد ملی مان به فعالیت صلح آمیز هسته‌ ای و به عنوان بخشی از اقدامات و سیاست‌ های عملی ما، به ایجاد و گسترش همکاری‌ در این زمینه‌ ها علاقه‌ مند هستیم.

صالحی اضافه کرد: رویکرد غیرسازنده دولت کنونی آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت نشان می‌ دهد که آن ها هیچ احترام و پایبندی به تعهدات بین‌ المللی قائل نیستند.

رژیم صهیونیستی عامل تفرقه جهان اسلام است

طاهر المصری نخست‌ وزیر پیشین اردن که برای شرکت در کنفرانس وحدت اسلامی در تهران به سر می‌برد، امروز- دوشنبه- با سیدکمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی ملاقات و گفت وگو کرد.

المصری در این ملاقات اظهار داشت: دشمنان از شرایط کنونی جهان اسلام و روابط ایران و بعضی کشورهای عربی سوءاستفاده می‌کنند و به ایران‌هراسی دامن می‌زنند.

نخست وزیر پیشین اردن بیان کرد: امروز مسئله فلسطین از اهمیت خاصی برخوردار است و کشورهای اسلامی باید به آن توجه خاصی داشته باشند.

خرازی نیز در این ملاقات درباره علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران به وحدت جهان اسلام تأکید کرد و گفت: رژیم صهیونیستی عامل اصلی تفرقه میان مسلمانان و به‌ویژه کشورهای منطقه است.

تعلل در اجرای تعهدات، برجام را با چالش جدی مواجه خواهد کرد

چهارمین دور گفتگوهای بلندپایه سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا، دوشنبه در دو نوبت بعد از ظهر و شب به ریاست مشترک سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و هلگا اشمید، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شد.

در این دور از گفتگوها هیاتی از مجلس شورای اسلامی و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مدیران کل بخش‌های مختلف کمیسیون اروپا، نیز مشارکت داشتند. دستور کار گفتگوها، ناظر به همکاری های دوجانبه در حوزه های کشاورزی، آموزش و تحقیقات، تجارت، انرژی و تغییرات آب و هوا، حمل و نقل، مساﺋل بانکی، پناهندگان، مواد مخدر، بلایای طبیعی، حقوق بشر و مبارزه با تروریسم بود.

طرفین ضمن بررسی عملکرد سال گذشته در هر یک از حوزه های یاد شده، پیرامون نحوه پیشبرد برنامه های آتی توافق کردند. بخش دوم این دور از گفتگوها به تبادل نظر در مورد مساﺋل منطقه ای اختصاص داشت.

تصور دستیابی به سازوکار مالی با اروپا ساده انگاری است

حمیدرضا آصفی، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص چرایی تعلل اروپا در ارائه کانال ویژه مالی (SPV) جهت تداوم همکاری با ایران و حفظ برجام اظهار داشت: اینکه چرا اروپایی‌ها تاکنون در ارائه این برنامه تعلل داشتند چند عامل دارد، یکی از آن عوامل می‌تواند دلیل فنی و پیچیدگی این موضوع باشد یا یکی دیگر از این دلایل می‌تواند وحشت اروپا از آمریکا باشد یعنی اروپا به خاطر روابط گسترده ای که با آمریکا دارد نگران است که مورد توبیخ و یا تحریم از طرف آنها واقع شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم اروپایی‌ها در صورتی که لازم باشد بین ایران و آمریکا یکی را انتخاب کنند قطعا آمریکا را انتخاب خواهند کرد و ما باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که اروپا و آمریکا با یکدیگر اختلاف بنیادین و کلان ندارند بلکه امروز آنها بر سر تامین منافع با یکدیگر دچار برخی اختلافات شده اند.

سفیر اسبق ایران در امارات با بیان اینکه اروپا مصمم است بدون پرداخت هزینه ای برجام را حفظ کند، اظهار کرد: اروپا برای حفظ برجام دارای اراده ای حداکثری نیست و این واقعیتی است که ما باید به آن توجه داشته باشیم و این یک اشتباه است که تصور کنیم اروپا در این مسیر ما را همراهی خواهد کرد.

غریب آبادی «معاون رییس هیات توسعه صنعتی یونیدو» شد

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین، در اولین روز از چهل و ششمین اجلاس هیات توسعه صنعتی یونیدو (سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) به مدت یک سال به عنوان معاون رییس این هیات از گروه آسیا انتخاب شد.

لازم به توضیح است که یونیدو یکی از کارگزاری های تخصصی سازمان ملل با ١٦٨ عضو است که در سال ١٩٦٦ و با هدف توسعه صنعتی در کشورهای در حال توسعه، فقر زدایی و توسعه پایدار و زیست محیطی تاسیس شد. این سازمان که مقر آن در وین است، دارای سه رکن هیات توسعه صنعتی، کنفرانس عمومی و دبیرخانه است.

ظریف با «عبدالله عبدالله» دیدار و گفتگو کرد

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در کنفرانس افغانستان در ژنو حضور دارد، با عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان دیدار و در خصوص موضوعات مختلف روابط دو جانبه گفتگو کرد و تبادل نظر کرد.

در این دیدار دستور کارهای کنفرانس ژنو در مورد افغانستان بررسی و در زمینه آخرین تحولات افغانستان از جمله روند صلح در این کشور و مبارزه با تروریسم رایزنی شد.

تنها عامل پایدار برای حفظ و حراست از امنیت ملی ایران مردم هستند

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه که برای شرکت در کنفرانس بین المللی افغانستان در ژنو به سر می برد، امروز با «میشل باشلت» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار ظریف با اشاره به اتکای جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه مردم به عنوان تنها عامل پایدار برای حفظ و حراست از امنیت ملی کشور، احترام به حقوق بشر را نه تنها یک تعهد اخلاقی بلکه یک الزام امنیت ملی دانستند.

وی همچنین با ابراز تاسف از سوءاستفاده ابزاری از مفاهیم والای حقوق بشری و بهره برداری ابزاری از سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل برای اعمال فشار بر کشورهای مستقل، صدور گزینشی قطعنامه های حقوق بشری علیه ایران را تقبیح کردند.

صالحی با موگرینی دیدار و گفتگو کرد

علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه سمینار سطح بالای همکاری های هسته ای بین المللی ایران و اتحادیه اروپا در بروکسل با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا دیدار و گفتگوکرد.

در این دیدار علاوه بر موضوعات برجام، درخصوص تحریمهای غیر قانونی آمریکا از جمله قرار دادن مرکز نظام ایمنی هسته ای و شرکت تامین کننده رادیو داروها برای کشور، مذاکره و صحبت شد و طرفین اینگونه اقدامات را غیر قابل قبول قلمداد کردند.

شایان ذکر است رییس سازمان انرژی اتمی در راس هیاتی بلند پایه جهت شرکت در سومین سمینار سطح بالای همکاری های هسته ای بین المللی ایران و اتحادیه اروپا در بروکسل به سر می برد.

تحریم های دارویی آمریکا محور گفت وگوهای ظریف و مائوئر

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه که برای شرکت در کنفرانس افغانستان در ژنو حضور دارد، امروز- سه شنبه- با پیتر مائوئر رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ در مقر این سازمان دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار درخصوص همکاری های دوجانبه درباره مسائل یمن، سوریه و افغانستان رایزنی و تبادل نظر شد.

وزیر امور خارجه کشورمان بر آمادگی ایران در مسائل بشردوستانه و انسانی در این حوزه ها مجددا تاکید کرد.

ظریف با رئیس جمهور افغانستان دیدار و گفتگو کرد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در کنفرانس افغانستان در ژنو حضور دارند، عصر امروز با آقای اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان دیدار و در خصوص مسائل دوجانبه و روند صلح در افغانستان گفتگو کرد.

آخرین تحولات افغانستان و برنامه های دولت این کشور برای پیشبرد روند صلح، مسائل روابط دوجانبه از جمله روند پیشرفت کار کمیته های فنی مشترک دو کشور، مسائل مربوط به مدیریت آب، همکاریهای امنیتی در زمینه مبارزه با تروریسم و ناامنی از جمله موضوعات رایزنی های وزیر خارجه کشورمان با رئیس جمهور افغانستان بود.

دیدار جابری انصاری با بشار الجعفری و لاورنتیف

حسین جابری انصاری با بشار الجعفری رئیس هیات نمایندگی دولت سوریه در یازدهمین نشست بین المللی سوریه در آستانه دیدار و گفتگو کرد.

همچنین جابری انصاری با الکساندر لاورنتیف رئیس هیات نمایندگی دولت روسیه در یازدهمین نشست بین المللی سوریه، آستانه نیز دیدار کرد.

تحریم‌های غیرقانونی عاملی مخرب برای توسعه جوامع درحوزه فناوری است

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر سه شنبه در ژنو با «فرانسیس گری» مدیر کل سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) در خصوص همکاری های دوجانبه با این سازمان و روندهای جاری بین المللی در حوزه مالکیت معنوی دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان ضمن اشاره به برنامه های ایران برای حرکت از اقتصاد مبتنی بر نفت و گاز به اقتصاد دانش بنیان، بر اهمیت توجه به مالکیت معنوی در این مسیر تاکید کرد.

وی ضمن برجسته کردن اهمیت چندجانبه گرایی در عرصه بین المللی، اقدامات قهری یک جانبه و تحریمهای غیرقانونی را عاملی مخرب برای توسعه و پیشرفت جوامع در حوزه علم و فناوری برشمرد.

جابری انصاری با «استفان دیمیستورا» دیدار و گفتگو کرد

حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات بین المللی صلح سوریه، با «استفان دیمیستورا» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، در حاشیه یازدهمین نشست بین المللی صلح سوریه، دیدار و گفتگو کرد.

گفتنی است، رایزنی درباره آخرین تحولات کمیته قانون اساسی سوریه از جمله محورهای این ملاقات بوده است.

نشست سه جانبه نمایندگان عالیرتبه ایران، روسیه وترکیه برگزار شد

جلسه سه جانبه جابری انصاری دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات بین المللی صلح سوریه، «سدات اونال» و «لاورنتیف» نمایندگان عالیرتبه ایران، ترکیه، روسیه و هیات های همراه در یازدهمین نشست بین المللی صلح سوریه برگزار شد.

گفتنی است، رایزنی درباره کمیته قانون اساسی سوریه و بیانیه نشست از جمله محورهای این گفتگوی سه جانبه بوده است.

راه حل نظامی برای افغانستان وجود ندارد

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان پس از شرکت در کنفرانس بین المللی افغانستان در ژنو مطلبی را در فضای مجازی به شرح زیر منتشر کرد:

«اجماع در ژنو: راه حل نظامی برای افغانستان وجود ندارد؛ روند سیاسی در بعد داخلی و منطقه ای باید فراگیر باشد؛ دستاوردهای دموکراتیک به دست آمده در بعد داخلی بر مبنای قانون اساسی افغانستان باید حفاظت شوند. هیچ کس نفعی از وارد کردن داعش به افغانستان نخواهد برد؛ همانگونه که در مورد سوریه و عراق کسی نفعی نبرد.»

ایران و آلمان درباره تمهیدات اروپا در مراودات اقتصادی گفتگو کردند

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با هایکو ماس همتای آلمانی خود در حاشیه کنفرانس بین المللی افغانستان در ژنو دیدار کرد.

وزیران خارجه ایران و آلمان در این دیدار درخصوص روابط دوجانبه، آخرین تحولات مربوط به تمهیدات اروپا برای تسهیل مراودات اقتصادی با ایران، تحولات منطقه ای و سایر موضوعات مورد علاقه گفت وگو و رایزنی کردند.

مسائل منطقه ای؛ محور گفتگوی ظریف با همتای سوئدی

محمد جواد ظریف و خانم مالگوت والستروم همتای سوئدی وی عصر امروز طی دیداری در ژنو در خصوص مسائل منطقه ای و فعالیتهای سوئد در حل و فصل بحران یمن، همکاریهای طرفین در موضوعات چندجانبه بین المللی، اولویت گفتگوهای حقوق بشری به جای اقدامات گزینشی در سازمانهای بین المللی و سایر مسائل مورد علاقه گفتگو و تبادل نظر کردند.

ضیافت شام وزیرخارجه قزاقستان به افتخار روسای هیات های روند آستانه

حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی که جهت شرکت در یازدهمین نشست بین المللی صلح سوریه، در آستانه پایتخت قزاقستان حضور دارد، امشب به همراه الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه، سدات اونال معاون وزارت خارجه ترکیه، و استفان دیمیستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در ضیافت شام رسمی غیرت عبدالرحمن اف وزیر امور خارجه قزاقستان شرکت کرد.

وزیر خارجه قزاقستان و روسای هیات های شرکت کننده در نشست آستانه در این میهمانی، در خصوص برنامه نشست عمومی یازدهمین کنفرانس بین المللی آستانه و اقدامات و هماهنگی های بعمل آمده در خصوص راه اندازی کمیته قانون اساسی سوریه و تبادل بازداشت شدگان سوری، رایزنی و تبادل نظر کردند.

عراقچی:اروپا هر چه زودتر سازوکارهای تامین منافع ایران راتضمین کند

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در بروکسل با برونو واندر پلویم قاﺋم مقام وزارت امور خارجه بلژیک دیدار و در خصوص اهم مساﺋل مربوط به روابط دوجانبه و همکاری های بین المللی دو کشور گفتگو کرد.

در این دیدار، قاﺋم مقام وزارت خارجه بلژیک بر تعهد مداوم این کشور و سایر کشورهای اروپایی بر دفاع از برجام و اعتبار آن تاکید کرد و این توافق را برای صلح و امنیت بین المللی بسیار مهم دانست. وی گفت: ما در حال تلاش برای حفظ برجام هستیم و معتقدیم به رغم خروج آمریکا، این توافق بایستی با صبر و درایت لازم حفظ شود چون هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد و بر همین اساس امیدوارم بزودی ساز و کار ویژه را ایجاد کنیم.

آژانس بین المللی انرژی اتمی از حاشیه سازی بدخواهان دوری کند

علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در حاشیه کنفرانس وزارتی علوم و فناوری هسته ای با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار و گفتگو کرد.

در این ملاقات طرفین به تبادل نظر در خصوص آخرین تحولات مربوط به همکاریهای فیمابین از جمله فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس در خصوص برجام پرداختند.

صالحی در این ملاقات ضمن تقدیر از تلاش ها و گزارشات آژانس در حوزه برجام، تأکید کرد که ایران انتظار دارد آژانس همچنان اقدامات راستی آزمایی خود را بصورت بی طرفانه و حرفه ای دنبال کرده و از تأثیرپذیری از حاشیه سازی بدخواهان روابط سازنده ایران و آژانس دوری گزیند.

نشست‌های سه جانبه نمایندگان ایران،روسیه وترکیه برگزار شد

دور دیگری از نشست‌های سه جانبه جابری انصاری دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات بین المللی صلح سوریه، «سدات اونال» و «لاورنتیف» نمایندگان عالی رتبه ایران، ترکیه، روسیه و هیئتهای همراه در یازدهمین نشست بین المللی صلح سوریه برگزار شد.

گفتنی است، بررسی نهایی بیانیه پایانی نشست مهم ترین دستور کار این جلسه بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید