افزایش صادرات نفت روسیه به هند

  • سیاسی
  • جمعه ۹ آذر ۱۳۹۷ ۱۳:۰۱
    کد خبر :430615

راوی رویا، معاون رئیس شرکت بزرگ ایسار گروپ هند، گفته در آینده نزدیک، صادرات نفت خام روسیه به هند افزایش خواهد یافت و ممکن است، پس از انقضای معافیت‌های آمریکا در زمینه خرید نفت از ایران، جذاب‌تر شود.

به گزارش فرارو، گروه ایسار در سال ۲۰۱۷ برای فروش ۹۸.۲۶ درصد از نفت ایسار به کنسرسیومی، متشکل از شرکت‌های روس‌نفت، ترافیگیورا و یونایتد کاپیتال پارتنرز، توافقی امضا کرد. شرکت ایسار، که اکنون به اسم نایارا معروف است، شامل پالایشگاه بزرگ وادینار است. این پالایشگاه ظرفیت ۲۰ میلیون متریک تنی دارد. بر اساس این توافق، شرکت روس‌نفت هم برای ۱۰ سال، حدود ۱۰۰ میلیون متریک تن نفت فراهم خواهد کرد.

رویا گفته این محموله‌ها در حال حاضر «زیاد نیست»، اما روس‌نفت گزینه‌های لجستیکی را برای افزایش محموله‌ها مطالعه می‌کند.

هند، پس از چین دومین مشتری بزرگ نفت ایران است، اما با خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، به دلیل بازگشت تحریم‌های نفتی، استمرار واردات هند از نفت ایران در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. هندی‌ها مایل هستند خرید نفت از ایران را ادامه دهند. اما آمریکایی‌ها با این امر مخالفت می‌کنند. در پنجم نوامبر، همزمان با اجرای دور دوم تحریم‌ها، آمریکا به هشت مشتری نفت ایران از تحریم‌های نفتی معافیت‌های داد که ۱۸۰ روز مهلت دارد. رویا گفته اگر پس از این مهلت، خرید هند از نفت ایران محدود شود، در آن حالت برای صادرات نفت روسیه به هند فرصت‌های بیشتری وجود خواهد داشت.

تاکنون هند توانسته است بر اساس معافیت موقت آمریکا، خرید نفت از ایران را ادامه دهد. رویا افزود: «هنوز هیچ چیزی متاثر نشده است. بگذارید ببینیم این ماجرا چه می‌شود. اما در حال حاضر، یک معافیت وجود دارد». هنگامی که از او پرسیده شد که «انقضای معافیت چه تاثیری بر واردات هند از نفت روسیه می‌گذارد»، پاسخ داد: «در آن حالت، برای واردات نفت از روسیه، فرصت‌های بیشتری وجود خواهد داشت».

به گزارش اس‌اند‌پی‌گلوبال، نایارا حدود ۳۴۰ تا ۳۶۰ هزار بشکه در روز نفت خام وارد می‌کند که حدود یک سوم آن از ایران تامین می‌شود.

در اکتبر، قبل از تایید معافیت تحریمی، بی آناند، مدیرعامل شرکت نایارا، به اس‌اند‌پی‌گلوبال پلاتس، گفته بود که شرکت متبوعش، در صورت قطع شدن صادرات نفت ایران، به دنبال افزایش خرید نفت خام از عراق، عربستان، مکزیک، برزیل و روسیه خواهد رفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید