شاسی بلند برقی ریوین R1S رونمایی شد

  • خودرو
  • جمعه ۹ آذر ۱۳۹۷ ۱۱:۰۰
    کد خبر :430409

استارتاپ آمریکایی ریوین در نمایشگاه لس‌آنجلس از شاسی‌بلند تمام الکتریکی R1S رونمایی کرد که قیمت پایه‌ی آن ۶۵ هزار دلار است.

هم‌اکنون خودروسازان زیادی روی مدل‌های آینده‌ی شاسی‌بلند تمام الکتریکی کار می‌کنند. بی‌ام‌و در حال کار روی iX3 است، آئودی قصد دارد شاسی‌بلند برقی ای-ترون را رونمایی کند، مرسدس بنز به طراحی و تکمیل EQC مشغول است و حتی تسلا هم ظاهراً روی مدل Y کار می‌کند. بنابراین مطمئناً بازار فروش برای این خودروها وجود دارد. با این حال یکی از محصولات ناآشنا با نام Rivian R1S که برای اولین بار در نمایشگاه خودرو لس‌آنجلس رونمایی شد،‌ ممکن است در آینده بازار محصولات شاسی‌بلند را متحول کند.

ریوین یک استارتاپ بسیار کوچک آمریکایی است که هم‌اکنون دو خودروی مختلف شامل ریوین R1T و R1S را تولید می‌کند؛ ریوین R1T در حقیقت یک وانت پیکاپ تمام الکتریکی است که از امکانات برجسته و ویژگی‌های فوق‌العاده بهره می‌برد. مدل ریوین R1S هم در کلاس محصولات شاسی‌بلند جای دارد و دارای مشخصات چشم‌گیری است.

خودروی الکتریکی ریوین R1S شبیه مدل‌های متداول پیکاپ و شاسی‌بلند، از شاسی نردبانی (مستقل) استفاده می‌کند؛ با این حال کف خودرو از باتری‌هایی پوشیده شده است. ۳ پکیج باتری برای شاسی‌بلند ریوین R1S وجود دارد که به ترتیب دارای توان ۱۰۵، ۱۳۵ و ۱۸۰ کیلووات ساعت هستند؛ این باتری‌ها چهار موتور الکتریکی را می‌چرخانند و در مجموع ۷۵۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کنند. شاسی‌بلند در دو حالت پنج و هفت صندلی برای سرنشینان قابل دسترس خواهد بود. ریوین R1S می‌تواند در زمان ۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتربرساعت دست یابد. نکته‌ای که حتی بیش‌تر از قبل قابل‌توجه به‌نظر می‌رسد اینکه، ریوین ادعا می‌کند بالاترین مدل دارای شعاع حرکتی ۶۴۰ کیلومتر است. حتی شعاع حرکتی مدل کوچکتر نیز به حدود ۴۲۰ کیلومتر می‌رسد که بسیار قابل‌توجه است.

البته ویژگی‌های بیش‌تری نیز در شاسی‌بلند ریوین R1S وجود دارد. با بهره‌گیری از قابلیت رانندگی در مسیرهای آف‌رود به همراه زوایای دیدار، انحراف و چرخش مناسب (به ترتیب ۳۴، ۳۰ و ۲۹ درجه)، عمق رانندگی ریوین R1S در آب به ۹۰ سانتی‌متر می‌رسد. بنابراین به‌طور واقعی می‌تواند به‌عنوان یک محصول شاسی‌بلند کارآمد در رانندگی آف‌رود مورد استفاده قرار گیرد.

در فضای داخلی، ریوین R1S به‌لطف استفاده از کابین مدرن و کاربردی بسیار خوب طراحی شده است. این ویژگی‌ها آن را در رده‌ی محصولات شاسی‌بلند لوکس و قابل مقایسه با BMW X5 و حتی بی‌ام‌و X7 قرار می‌دهد. همچنین حجم صندوق جلو در این مدل به ۳۳۰ لیتر می‌رسد.

قیمت ریوین R1S از ۶۵ هزار دلار آغاز خواهد شد و بد نیست برای مقایسه بدانید که قیمت پایه‌ی آئودی e-tron با حدود ۷۵ هزار دلار شروع می‌شود؛ این در حالی است که آئودی ای-ترون اندازه‌ی بسیار کوچک‌تری دارد و تسلا مدل X نیز تنها کمی بزرگ‌تر از شاسی‌بلند آئودی است.

ریوین یک شرکت خودروساز الکتریکی بسیار پیشرفته است. اگرچه در دنیای رقابتی کنونی بسیاری از استارتاپ‌ها به‌زودی شکست می‌خورند، اما تسلا دراین‌میان استثنا به شمار می‌رود. بنیان‌گذار و مالک ریوین از فارغ‌التحصیلان MIT محسوب می‌شود و سرمایه‌ی زیادی برای کسب‌وکار خود فراهم کرده است. اگر ریوین بتواند در چند سال آینده به مسیر پیشرفت خود ادامه دهد، احتمالاً بتواند با شاسی‌بلند R1S و وانت R1T، تمام صنعت خودروسازی (نه‌تنها بخش شاسی‌بلند الکتریکی) را تهدید کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید