مشاهده دو قلاده یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش دره انجیر اردکان

    کد خبر :43036

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اردکان از مشاهده دو قلاده یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش دره انجیر این شهرستان خبر داد .

به گزارش ایسنا، «مرتضی عزیزی» در این باره گفت: این گزارش به دنبال ترددهای بسیار زیاد و ثبت تصاویر توسط دوربین‌های تله‌ای در این پناهگاه ارائه شد به این ترتیب که محیط‌بان «اکبر جعفرپور» برای مشاهده مستقیم و بررسی سلامت و تعداد دقیق یوزپلنگ‌ها اقدام به کومه‌نشینی کرد که پس از 10 روز کومه‌نشینی از ساعت 4:00 صبح لغایت 8:00 شب و رعایت تمام اصول مربوط به استتار و موارد دیگر به اتفاق قرق‌بان «امیرحسین محمدی‌نژاد» در ساعت 6:30 روز 29 خردادماه امسال موفق به مشاهده دو قلاده یوزپلنگ از فاصله 10 متری شدند.

به گفته وی، به دلیل رعایت تمام موارد استتاری توسط ماموران، یوزپلنگ‌ها در آرامش کامل روی آبشخور اقدام به نوشیدن آب و بررسی و نشانه‌گذاری در منطقه کردند و براساس مشاهدات، شرایط بدنی و ظاهری آنها سالم و کاملا سرحال بودند.

این مسئول خاطرنشان کرد: ماموران محیط‌زیست شهرستان همچنین در حدود 20 دقیقه موفق به مشاهده و تصویربرداری از ایت دو یوزپیلنگ شده‌اند که این موفقیت در کشور بسیار نادر و مرهون تجربه و دقت و صبر محیطبانان مذکور است.

عزیزی خاطرنشان کرد: پناهگاه حیات وحش دره انجیر یکی از مهمترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی در حوزه کویر مرکزی است که به دلیل دارا بودن شرایط طبیعی و وجود مرکز یوزپلنگ آسیایی و زیر ساخت‌های مناسب می‌تواند به عنوان یکی از مهمترین سایت‌های مطالعاتی کشور قلمداد شود.

گفتنی است؛ یوزپلنگ‌های مشاهده شده همان برادرهایی بودند که در سال 89 در پارک ملی سیاه کوه به دنیا آمده بودند و حدود 7 سال است که زندگی خود را در حوزه شهرستان اردکان با سلامت گذرانده‌اند و در زمان‌های جفت یابی به مناطق حاشیه‌ای شهرستان اردکان، نظیر بافق و بهاباد نیز تردد داشته‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید