پایلوت طرح «نماد» در شش استان/ شناسایی دانش‌آموزان پرخطر

    کد خبر :430307

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش از پایلوت طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) در شش استان خبر داد و گفت: در مناطق پایلوت، همه والدین را آموزش دادیم و فعالیت‌های جایگزین نظیر توسعه تربیت بدنی را برای دانش‌آموزان پرخطر انجام دادیم.

مهرزاد حمیدی در گفت‌وگو با ایسنا، جزئیاتی از طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) ارائه و اظهار کرد: اگر بخواهیم طرح نماد را در گستره تمام مدارس اجرا کنیم، به زمان بیشتر و منابع بسیار ویژه نیاز داریم.

وی افزود: طرح نماد، روی ریل است و خوب و علمی پیش می‌رود. نماد دو محور دارد که یکی آموزش‌های ارتقایی و توانمندسازی و دیگری مددکاری، غربالگری و شناسایی است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در محور آموزش، بسته‌های آموزشی بسیار خوبی تهیه کردیم که برخی توزیع و برخی زیر چاپ است اظهار کرد: برای هر آسیبی یک کتابچه تهیه کردیم که به مدارس ارسال می‌کنیم. این منابع را برای آموزش والدین مدنظر قرار می‌دهیم. دانش‌آموزان نیز آموزش‌های لازم را کسب می‌کنند، البته این بسته‌های آموزشی برای والدین جدای از سه کتابی است که برای سه پایه اول دوره ابتدایی تهیه کردیم تا ابتدا معلمان مدارس آموزش ببینند و پیام‌های کتاب را به دانش‌آموزان منتقل کنند.

حمیدی ادامه داد: تهیه کتابچه‌ها و بسته‌های آموزشی از جمله زیرساخت‌های طرح نماد است و شمار آن به بیش از 70 منبع رسیده است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از زیرساخت‌های طرح نماد، ابزارهای غربالگری است عنوان کرد: نماد را در شش استان پایلوت کرده‌ایم گفت: بازخوردهای لازم را گرفته‌ایم، اشکالات اصلاح و ابزارهای غربالگری نهایی شده‌اند. یک تجربه میدانی برای گسترش نماد در کل کشور پیدا کرده‌ایم و همکاری‌های درون منطقه‌ای شکل گرفته است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود: در مناطق پایلوت، همه والدین را آموزش دادیم و فعالیت‌های جایگزین نظیر توسعه تربیت بدنی را برای دانش‌آموزان پرخطر انجام دادیم.

حمیدی افزود: علاوه بر این امسال سامانه نماد را نیز ایجاد کردیم که به همه مدارس رفته و درگاهی ایجاد شده تا همه مشکلات و آسیب‌های مدارس احصاء شود و مدیر مدرسه نوع آسیب‌ها و وضعیت آن را ذکر کند و دانش‌آموزان پرخطر را مشخص کنند. ما در حال تکمیل و بروزرسانی اطلاعات مربوط به انواع آسیب‌ها و مناطق و مدارس پرخطر هستیم. افراد پرخطر در مدرسه توسط مشاور مدرسه یا مشاوری که در منطقه است تحت مشاوره و مددکاری قرار می‌گیرند و اگر مشکل حل نشد به دستگاه‌های مرتبط دیگر از جمله بهزیستی ارجاع داده می‌شوند.

وی تاکید کرد: طرح نماد یک طرح توانمندسازی و مداخله است و دستگاه‌های مختلف از دادگستری تا نیروی انتظامی همکار و همیار ما هستند. نیروی انتظامی در کنار مدارس است و حاشیه مدارس را مشهود و غیرمشهود مورد رصد قرار می‌دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید