جدیدترین اخبار
8 آذر 1397 ساعت 11:23 اجتماعی کد خبر :429814
معاون حمل و نقل شهرداری تهران:‌

سوختگیری کامیون‌های درون‌شهری منوط به داشتن بارانه شود

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه تعداد روزهای سالم تهران امسال 20 روز بیشتر از سال گذشته بوده است، در مورد سامانه بارانه برای تردد کامیون‌های درون شهری گفت: پیشنهاد ما این است که دریافت سوخت توسط کامیون‌های درون شهری منوط به داشتن بارانه شود.

محسن پورسید در سی و دومین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا که در سازمان محیط زیست برگزار شد، در مورد ابطال معاینه فنی خودروها به هنگام دود زا بودن و داشتن نقص فنی اظهارکرد: ذات صدور گواهی معاینه فنی متکی به داشتن مجموعه‌ای از شرایط است. به عبارت ساده‌تر معاینه فنی گواهی است که بر مبنای آن تعیین شود که یک خودرو استانداردهای مجاز را رعایت می‌کند.

وی ادامه داد: اگر به هر دلیلی به این حدود مجاز خدشه‌ای وارد شود، خود به خود گواهی معاینه فنی نامعتبر می‌شود و این موضوع نیاز به قانون جدیدی ندارد؛ البته در این جلسه پلیس تاکید داشته باید مصوبه‌ای داشته باشیم تا برای خودروهای دودزا و دارای نقص فنی ابطال معاینه فنی اجرایی شود.

پورسید آقایی اظهار کرد: وقتی خودرو شرایط استاندارد قبلی را از دست می‌دهد خود به خود مجوز معاینه فنی آن باطل می‌شود و نیازی به آیین نامه و مصوبه جدید برای ابطال این گواهی نیست و تنها باید روی این موضوع تاکید شود که چنانچه شرایط استاندارد احراز شده توسط خودرو از بین برود ، گواهی معاینه فنی دیگر معتبر نخواهد بود و قانونا باید نسبت به اخذ برگه معاینه فنی جدید اقدام شود وگرنه خودرو جریمه می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد اختلاف نظرهای ایجاد شده برای حضور بازرسان حقیقی در مراکز معاینه فنی گفت: وزارت راه اعلام کرده که قرار بود نظارت و بازرسی از مراکز معاینه فنی به شکل شرکتی باشد و نباید شخص حقیقی معرفی می‌شده بنابراین لازم است در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا تصریح شود که نظارت بر مراکز معاینه فنی بر عهده سازمان محیط زیست است و این سازمان می‌تواند از طریق شخص حقیقی و حقوقی نظارت را انجام دهد.

پورسید آقایی در ادامه جلسه با اشاره به تأثیر سیاست‌های کاهش آلودگی هوا در بهبود کیفیت هوای تهران در سال جاری اظهار کرد:‌ در مهر و آبان سال گذشته 24 روز آلوده در تهران داشتیم که از این تعداد 23 روز ناسالم برای گروههای حساس و یک روز بسیار ناسالم بوده است. این در حالی است که امسال در 60 روز ابتدایی پاییز مهر و آبان 97 تنها 4 روز ناسالم داشتیم که همین موضوع نشان دهنده بهبود کیفیت هوای تهران است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با طرح این پرسش که آیا بهبود کیفیت هوای تهران در سال جاری معلول سیاست‌های کاهش آلودگی هوا مثل معاینه فنی و طرح ترافیک و طرح کاهش است یا معلول شرایط جوی و افزایش بارش؟ گفت: در این باره مطالعه‌ای انجام شده تا میزان اثرات شرایط جوی و سیاست‌گذاری‌های کاهش آلودگی هوا در بهبود کیفیت هوای تهران بررسی شود که نتایج نشان می‌دهد که بهبود هوای تهران، بخشی ریشه در سیاست‌های اتخاذ شده و بخشی هم ریشه در شرایط جوی دارد.

وی تصریح کرد: در 60 روز ابتدایی پاییز سال گذشته تنها دو روز بارانی در تهران وجود داشت اما امسال 12 روز بارانی طی 2 ماه مهر و آبان ثبت شده اما با این وجود، تعداد روزهای سالم در تهران امسال 20 روز بیشتر از سال گذشته شده است. همچنین امسال 2 روز باد شدید داشتیم که باعث آلودگی گرد و غباری در تهران شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد:‌ تأثیر سیاست‌های اتخاذ شده در حوزه‌ آلودگی هوا غیر قابل چشم پوشی است. بخصوص این که جلوی کامیون‌ها و اتوبوسهای دوزا گرفته شده است. چون دیزل‌ها شامل کامیون‌ها و اتوبوس‌ها و ماشین‌های خدمات شهرداری، سهم 54 درصدی در آلودگی هوای تهران دارند که امسال خوشبختانه برخورد لازم با این دستگاهها صورت گرفته است.

پورسید آقایی در ادامه جلسه در مورد پیشنهاد شهرداری تهران برای استفاده از سامانه بارانه به منظور کنترل و کاهش آلایندگی خودروهای حمل بار و کالا در تهران گفت: از اول آبان الزام کرده‌ایم که تردد کامیون‌ها در شهر تهران منوط به داشتن بارانه است.

وی ادامه داد: یک سایت و اپلیکیشن راه اندازی شده است و هر فردی که قصد حمل بار دارد باید در این سایت مبداء و مقصد خود را حداقل به شکل منطقه‌ای وارد کند تا بتواند برای تردد در شهر تهران بارانه دریافت کند.

معاون امور حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به این که پلیس هم به سامانه بارانه دسترسی دارد، گفت: پلیس نیز می‌تواند هر خودرویی که در تهران تردد می‌کند به لحاظ داشتن بارانه کنترل کند. اما دقت داشته باشیم که تا زمانی که پلیس در این کار ورود جدی نداشته باشد و با کامیون‌های متخلف برخورد نکند؛ این طرح اثر گذار نخواهد بود و جدی گرفته نمی‌شود. عملیاتی شدن سامانه بارانه نیازمند همکاری پلیس راهور است.

پورسید آقایی گفت: در شرایط حاضر می‌توانیم برنامه‌های مشترک بین پلیس و شهرداری تهران برای کامیون‌های در حال تردد در تهران داشته باشیم تا ببینیم که آیا کامیون‌ها بارانه دارند یا خیر؟ اگر خودرویی معاینه فنی معتبر نداشته باشد سامانه اجازه صدور بارانه نمی‌دهد.

وی اظهار کرد: این شرایط برای کامیون‌های برونشهری وجود دارد و ملزم به دریافت بارانه هستند. پیشنهاد دیگر ما این است که سوختی که در اختیار کامیون‌ داران قرار می‌گیرد منوط به داشتن بارانه شود. همان طور که دریافت سوخت کامیون‌های برون شهری منوط به داشتن بارنامه است.

پورسیدآقایی ادامه داد: به طوری که کامیون‌های برون شهری اگر بارنامه نداشته باشند سوخت 600 تومانی دریافت نمی‌کنند و اگر داشته باشند می‌توانند از سوخت 600 تومانی استفاده کنند. توقع داریم این اتفاق برای تردد کامیون‌های درون شهری نیز اجرا شود.

به گزارش ایسنا، معاون امو ر حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در بحث اسقاط موتور سیکلت‌های فرسوده نیز اظهار کرد: وضعیت موتور سیکلت در ایران و تهران فاجعه آفریده است. بنابراین باید صنایع موتور سیکلت سازی به سمت اجرای مصوبه دولت مبنی بر اسقاط یک موتور در ازای شماره گذاری و تولید یک دستگاه جدید موتور سیکلت حرکت کنند همچنین موتور سیکلت سازان باید تولید موتور سیکلت برقی را مورد توجه قرار دهند.

Ad

Ad
Ad

روی خط خبر

  • ارتش اسرائیل ۲ جنگنده «اف- ۳۵» تحویل گرفت
  • سخنگوی سپاه: هیچ کس به اندازه رهبر معظم انقلاب نسبت به مردم ایران دلسوز نیست
  • نماینده شهریار: تنها ۱۰ الی ۱۵ نفر که صورت خود را پوشانده بودند دست به تخریب اموال عمومی می‌زدند
  • باهنر: مصلحت نیست تغییر نرخ بنزین حتی ۵ ساعت زودتر ار اجرا، اعلام شود
  • یکی از طلبه ها به رهبر انقلاب گفتند «آقا شما چرا با افزایش قیمت بنزین موافقت کردید؟»؛ رهبری پاسخ دادند که «چه کاری می‌توانستیم انجام دهیم؟
  • پوشش افراد حتی آنهایی که یارانه نمی گیرند در طرح حمایت معیشتی
  • آزمون استخدامی دولت برگزار شد
  • پیش بینی بارش باران و برف در اغلب نقاط کشور
  • تغییرکاربری برخی مراکز بهاران
  • دولت برای جبران شوک گرانی بنزین باید بازار را شدیداً کنترل کند
  • بارش نیم‌متری برف در ملاده مهدیشهر
  • کمیسیون اقتصادی مجلس بر عملکرد دولت در تنظیم بازار نظارت می کند
  • لوکزامبورگ: اتحادیه اروپا کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد
  • مجلس نمایندگان آمریکا هم طرحی مداخله‌جویانه درباره هنگ‌کنگ تصویب کرد
  • آمریکا به دنبال مطالبه ۵ برابری هزینه حفظ نظامیان در کره جنوبی
  • جشن نوشتار سینمایی هفته آینده برگزار می شود
  • استقبال ریاض از تصمیم آمریکا در لغو معافیت تحریمی «فردو»
  • احتمال جدایی ری از تهران تا سال 1400
  • توهم سعودی‌ها؛ جنگ به داخل ایران منتقل شد
  • هر آنچه که والدین باید درباره «خودمراقبتی کودکان» بدانند
  • هشدارهای زمستانی؛ از زندگی تا رانندگی در سرما
  • برنی سندرز: عربستان یک دیکتاتوری بی‌رحم است
  • خاطره‌بازی با «سازهای خاکی»
  • آمدنیوزحرفه‌ای با امکانات بیشتر!
  • غربی‌ها وقت‌کشی می‌کنند و امیدی به اجرای تعهدات آنها نیست
  • ثبت‌نام از داوطلبان نمایندگی مجلس در ۲۸ فرمانداری حوزه انتخابیه کشور
  • اتحادیه: میوه افزایش قیمتی از ناحیه بنزین ندارد
  • ‍‍‍وام مسکن ملی چقدر است؟
  • تخلیه اضطراری یک ایستگاه قطار در لندن به دلایل امنیتی
  • دوعضوی که جلسات شورای انقلاب فرهنگی را به محل دعوای شخصی تبدیل کرده اند