حناچی در چه شرایطی شهردار تهران شد؟

    کد خبر :429716

روز گذشته در اولین ساعات عصر، پاسخ استعلام وزارت اطلاعات به وزارت کشور رسید و پس از آن رحمانی فضلی در نامه‌ای که در آن به سوابق ارزنده حناچی اشاره شده بود، وظایف شهردار تهران را یادآوری کرد و حکم انتصاب را به صورت رسمی برای شهردار جدید پایتخت صادر کرد.

یکی دو روز قبل از تایید حکم یکی از رسانه‌های اصولگرا اینگونه نوشته بود: «پاسخ نهایی وزارت اطلاعات هرچه که باشد یک مساله درباره تایید صلاحیت حناچی هرگز قابل حل نخواهد بود. برای بسیاری از فعالان سیاسی مشخص است که حناچی مهمترین گزینه خاتمی از ماه‌ها قبل برای شهرداری تهران بوده است. وقتی حمایت تمام عیار فردی مانند خاتمی که از اصلی‌ترین عوامل فتنه ۸۸ محسوب می‌شود، در تایید هر شخصیتی باشد، باید در صلاحیت وی به دیده شک نگریست.»

تحلیل جهان نیوز رسانه نزدیک علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس بدان معناست که جریان نزدیک به تندورهای اصولگرا (رجانیوز نیز چنین مطلبی را با شکل دیگری منتشر کرده بود) از همین حالا برنامه‌های خود برای تحت فشار گذاشتن حناچی را آغاز کرده‌اند.

پس از آن سایت مشرق از دیگر رسانه‌های نزدیک به سپاه به نقل از یک چهره اصولگرا نوشت «گویا وزارت اطلاعات و کشور تحت فشار سیاسی و رسانه ای نتوانسته‌اند عدم کفایت و صلاحیت را اعلام کنند!»

نویسنده این سوال را مطرح کرده بود که «چرا برخی اعضای شورای شهر تهران اصرار دارند افراد مسئله‌دار و زیر علامت سوال (مانند نجفی و حناچی) را نامزد شهرداری کنند؟ کلید شهرداری در کدام پایتخت دنیا را به فردی حاشیه‌دار و مسئله‌دار می‌سپارند؟»

حناچی در حالی کلید مدیریت شهری پایتخت را به دست گرفته که نه تنها اصولگرایان، که از سوی برخی اعضای شورا نیز همراهی چندانی ندارد. مهمترین تفاوت شهرداری حناچی با دو شهردار قبلی منتخب اصلاح‌طلبان اینجاست که او مخالفان جدی در شورای شهر تهران دارد. جدا از رای لب مرزی او (ده برابر یازده) مقابل عباس آخوندی، می‌توان با اطمینان گفت که بعضی از افرادی که به حناچی رای داده بودند نیز دل خوشی از این گزینه نداشتند و در نبود گزینه‌های نزدیکتر، به ناچار نام او را نوشته بودند.

حناچی نسبت به دو شهردار قبلی شهرت کمتر و پشتیبانی ضعیف‌تر شورای شهر را همراه دارد. دو گزینه قوی‌تر قبلی هر کدام شش ماه دوام آورده بودند.

به نظر می‌رسد وزارت کشور نیز همراهی چندانی با حناچی نداشته باشد؛ اگر فشار دیگر اعضای دولت و چهره‌های بانفوذتر شورای شهر مثل محسن هاشمی نبود، هنوز هم رحمانی فضلی هنوز حکم حناچی را صادر نکرده بود، چه اینکه وزارت کشور بیش از آنکه با شهردار جدید همراه باشد، دل در گرو افشانی داشت و تلاش بسیاری کرد تا چهره‌ای که از بدنه وزارت کشور به شهرداری رسیده، به هر ترتیبی که شده در مقام شهردار پایتخت بماند. نامه ابتدایی وزارت کشور خطاب به شورای شهر تهران هم نشان می‌داد تمایلی به صدور حکم وجود ندارد.

یکی از اعضای نزدیک به محسن هاشمی گفته بود شش ماه دیگر او شهردار تهران خواهد شد. اصولگرایان نیز، به خاطر نزدیکی حناچی به خاتمی، دل خوشی از این مدیر میانی دولت خاتمی ندارند؛ چه آنکه پس از انتخاب نام او به عنوان شهردار، در عرض چند دقیقه افزایش قیمت مسکن بر گردن او افتاد و یکی از رسانه‌های اصولگرا تیتر زده تهران به خاک سیاه نشست..

پیروز حناچی در سال ۱۳۴۳ در تهران زاده شد. او دانش‌آموخته نخستین دوره دبیرستان مفید در تهران است. دبیرستان مفید زیر نظر مؤسسهٔ خیریهٔ مکتب امیرالمؤمنین در قم که عبدالکریم موسوی اردبیلی آن را بنیان نهاد، فعالیت می‌کند.

او در سال ۱۳۷۱ در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته از دانشکدهٔ هنر‌های زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و در سال ۱۳۷۸ موفق به دریافت مدرک دکترای تخصصی معماری با گرایش مرمت شهری و باززنده‌سازی شهر‌های تاریخی شد.

حناچی در دوران جنگ ایران و عراق در فاصلهٔ سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۷ در عملیات مطلع الفجر، والفجر مقدماتی، خیبر و همکاری و حضور در اجرای پل عظیم خیریه جزیره مجنون و چندین عملیات مهندسی حضور داشت و طراحی و اجرای بیمارستان‌های صحرایی بانی و مقاوم و ساختمان‌های اورژانس را بر عهده داشت.

او دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزیر راه در دولت یازدهم نیز بوده است.

پیروز حناچی در دولت اول سیدمحمد خاتمی، معاون نظام مهندسی و اجرای ساختمان وزیر مسکن و شهرسازی و نخستین رئیس مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی معماری و شهرسازی و در دولت دوم اصلاحات، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی بوده است.

به گزارش تسنیم:پیروز حناچی در دولت اول و دوم سید محمد خاتمی در فاصله سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴ به عنوان دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خدمت کرده است. او با حکم رئیس جمهور حسن روحانی، یکی از چهار عضو حقیقی شورای عالی میراث فرهنگی کشور است.

وی دانشیار پایه ۲۳ است و تعداد زیادی مقاله را در زمینه‌های مرمت، مرمت بافت‌های با ارزش شهری و روستایی و تجربیات مرمت شهری در ایران و جهان ترجمه کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید