جدیدترین اخبار
3 تیر 1396 ساعت 13:07 اقتصادی کد خبر :42916

بررسی مشکلات ذوب‌آهن توسط دو وزیر

وزیر صنعت، معدن و تجارت از بررسی مشکلات مربوط به ذوب‌آهن در جلسه‌ای با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت پیگیری حل مشکلات آن خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا نعمت‌زاده در جلسه‌ای که امروز (شنبه) در محل ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، با اعلام خبر بررسی مشکلات ذوب‌آهن به همراه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در حال بررسی مشکلات ذوب‌آهن هستیم و با پیگیری سعی در حل مسائل مرتبط با آن داریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حمل و نقل در صنعت دریایی کشور کماکان جای رشد دارد، گفت: با وجود آب‌راه‌های مختلف در کشور کماکان برخی کشتی‌ها برای تعمیر به خارج از کشور روی آورده می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از رایزنی و مذاکره با صندوق توسعه ملی در ارتباط با صنعت کشتی‌سازی خبر داد و بیان کرد: با صندوق توسعه ملی در حال مذاکره هستیم تا از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و راهی را در نظر بگیریم که چگونه می‌توان از منابع موجود استفاده کرد و یا در زمان ساخت در راهن بانک قرار داد.

نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه دولت باید تسهیلات و حمایت‌های بخش خصوصی را در نظر قرار دهد، خاطرنشان کرد: باید با ارائه تسهیلات و حمایت از بخش خصوصی کار را پیش ببریم. بنده به شخصه این مسئله را حرام می‌دانم که اگر کاری که توان آن در داخل کشور وجود دارد، به خارج از کشور ارجاع شود. به طور مثال ما اخیرا از ال سی باز شده در پتروشیمی جلوگیری کرده و اعلام کردیم که باید حل شود و هر چند در این رابطه مخالفت‌هایی داشت اما با پیگیری کار قبل از واردات تجهیزات خارجی کار را آغاز کردیم اما پمپ، الکتروموتور و سایر تجهیزات مورد نیاز را در داخل ساختیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: باید همه مدیران و مسئولان جسارت لازم را داشته باشند و با رعایت نکات فنی، تولید داخل را مدنظر قرار دهند و در این بین همان‌طور که مصرف‌کنندگان به تولید داخلی اعتماد کرده‌اند، تولیدکنندگان نیز باید در این راستا اعتمادسازی کنند.

وی با تصریح اینکه کماکان بین شهرهای ساحلی ایران حمل و نقل دریایی مناسبی وجود ندارد، گفت: چرا باید زمانی که راه دریایی در کشور وجود دارد، از جاده تردد کنیم؟ هرچند برخی‌ها بهانه می‌گیرند که نرخ‌های دریایی بالاست که البته حق هم دارند البته می‌بینیم که با پشت کار می‌توان بسیاری از مسائل را حل کرد. به طور مثال ملاحظه کردیم که پس از رایزنی‌های انجام شده خط مسافربری و تجاری دریایی با عمانی‌ها راه‌اندازی شد و چنین مسائلی باید توسعه یابد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا نعمت‌زاده در ادامه صحبت‌هایش در جمع خبرنگاران از تبیین برنامه راهبردی صنایع دریایی در کشور خبر داد و اعلام کرد: این برنامه با نظر کارشناسی فعالان، کارشناسان و اساتید در نظر گرفته شده و امیدواریم با پیروی از این برنامه راهبردی در زمینه توانمندی طراحی، مهندسی و نیز تامین منابع مالی گام برداریم. قطعا شورای عالی صنایع دریایی در حال دنبال کردن برنامه مذکور است و امیدواریم که با همکاری کلیه بخش‌های مرتبط شاهد رونق صنایع دریایی و بهبود آن نسبت به گذشته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه واحدهای بزرگی همچون ایزو ایکو و صدرا که مدت‌ها به صورت نیمه‌فعال درآمده و تقریبا تعطیل شده بودند، در حال حاضر به فعالیت خود ادامه می‌دهند اظهار کرد: این واحدها در حال تولید شناورها هستند و سکوهای مورد نیاز صنعت نفت را نیز در دستور کار خود قرار داده‌اند بنابراین امیدواریم با گسترش فعالیت آنها تمام تعمیرات مربوط به کشتی‌ها و ساخت تجهیزات صنعت کشتی‌سازی در داخل کشور مدنظر قرار گیرد چرا که ما توانسته‌ایم کشتی بالای ۱۰۰ هزار تن را در داخل کشور بسازیم و بنابراین می‌توانیم کار را ارتقا دهیم و با توجه به ایجاد دو حوزچه خشک در بندرعباس وضعیت تولید شناورهای بزرگ وجود دارد و در حال مذاکره با دو شرکت خارجی کره‌ای و چینی هستیم تا جهت مشارکت در پروژه صنایع دریایی اقدام کنیم.

وی در پاسخ به اینکه معاون معدنی وزارتخانه اعلام کرده است تجهیزات قدیمی در بخش معدن کشور استفاده می‌شود و امکان تولید این تجهیزات در داخل وجود ندارد، بیان کرد: در هفته گذشته جلسه‌ای با یکی از شرکت‌های فعال در این رابطه برگزار شد تا در جهت ساخت ماشین‌آلات راهسازی و ساختمانی و نیز ماشین‌آلات معدنی فعالیت کنیم و علاوه بر این باید بدانیم که آنها با چند شرکت خارجی در حال مذاکره درباره سرمایه‌گذاری‌های مشترک هستند تا بخشی از این ماشین‌آلات در داخل کشور ساخته شوند. شاید ساخت برخی از این تجهیزات در داخل به صرفه نباشد که می‌توانیم آنها را وارد کنیم اما توانمندی خوبی در تامین ماشین‌آلات متوسط در ایران وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود که ظرف یک سال شاهد تولید ماشین‌آلات مربوطه باشیم.

نعمت‌زاده در مورد مشکل ترخیص کشتی‌ها در گمرک یادآور شد: در گذشته موانعی چه در بخش مدیریتی چه در نحوه خصوصی‌سازی به دلیل تحریم‌ها وجود داشت و برخی از تعهدات ارائه شده به کشتی‌سازان با تاخیر روبرو می ‌شد خوشبختانه این مشکل در حال حاضر برطرف شده و اگر صنایع کشتی‌سازی تعهدی داشته باشند، به آن عمل می‌شود.

Ad

روی خط خبر

  • واکنش سازنده «خانه پدری» به قتل فجیع رومینا
  • دوره آموزش سربازی تا چه زمانی یک ماهه است؟
  • حمله به مدل پاکستانی که در حادثه سقوط هواپیما کشته شد! /تصاویر
  • بلاتکلیفی در افزایش حقوق ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بازنشسته تامین اجتماعی
  • هشدار سپاه: شناور حامل قاچاق را به آتش می‌کشیم
  • کارت‌های بانکی منقضی شده برای یکسال رایگان تمدید می‌شوند
  • وزارت بهداشت: فعالیت تالارها، استخر، سونا و ماساژ همچنان ممنوع
  • تابعیت به بچه‌های مادر ایرانی، امنیت‌زایی در ساحت اجتماعی
  • بزرگ ترین شرکت رسانه ای نیوزیلند تنها به یک دلار فروخته شد!
  • عذرخواهی شورای شهری‌ها از مردم تهران
  • بیش از ۱۵ هزار خودرو فاکتور شده و در حال تحویل به مشتریان است
  • نجات نوزاد رها شده در سطل زباله
  • نوآک: عرضه و تقاضای نفت در جهان دو ماه دیگر متوازن می شود
  • نمایش «پیر نِنا» آخرین حضور زنده یاد کیانفر بر صحنه نمایش بود
  • افت 33 هزار واحدی شاخص بورس تهران
  • واکنش جمعی از اساتید حوزه علمیه قم به برخی تمجیدها از علی لاریجانی
  • روحانی: انتظار داریم ساز و کار مالی سوئیس فعال‌تر باشد
  • دستورالعمل برگزاری امتحانات پایانی پایه نهم مدارس شبانه‌روزی
  • از سرگیری فعالیت‌های تجاری در دبی امارات از فردا
  • قیمت سکه ۶ خرداد ۱۳۹۹ به ۷ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان رسید
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره موج دوم شیوع ویروس کرونا
  • جزئیات امتحانات دانش آموزان؛ از ابتدایی تا دبیرستان
  • نیویورک تایمز: ونزوئلا ورود نفتکش‌های ایران را جشن گرفت
  • پروتکل برگزاری لیگ برتر بدون تماشاچی ابلاغ شد
  • اظهارات مداخله جویانه وزیر خارجه فرانسه درباره یک محکوم امنیتی
  • تذکرات رئیس‌جمهور در جهت حراست از حقوق صاحبان سهام عدالت
  • برپایی نمایشگاه ویدئوآرت «اولین بار من»
  • زمان واریز وام مشاغل آسیب دیده از کرونا
  • جزئیات دستگیری سازنده کلیپ صیغه کودکان
  • ثبت سفارش فروش سهام عدالت آغاز شد
  • Ad