صرب های کوزوو تظاهرات ضد دولتی برگزار کردند

    کد خبر :428727

صرب های شمال کوزوو در اعتراض به مصوبه دولت مبنی بر افزایش صد درصدی مالیات کالاهای وارداتی از صربستان بعد از ظهر سه شنبه تظاهرات کردند.
رسانه های خبری صربستان نوشند، «گوران راکیچ» رئیس نمایندگان صرب در مجلس کوزوو در این تظاهرات که مقابل دفتر اتحادیه اروپا در بخش شمالی کوزوو برگزار شد، گفت: از امروز (سه شنبه) حکومت های خودگردان صرب ها در سیستم سیاسی کوزوو فعال نیستند.
وی تصریح کرد: افزایش مالیات بر کالاهای وارداتی از صربستان به این معنا است که کودکان صرب در کوزوو مایحتاجی اولیه یعنی آب و غذا برای زندگی ندارند و مواد ذخیره در حال کاهش است.
صرب های کوزوو در این تظاهرات پارچه نوشته هایی در دست داشتند که روی آنها نوشته بود: «خواهان صلح هستیم و نه جنگ»، «بچه های ما را نگذارید گرسنه بمانند»، « پریشتینا،خشونت متوقف»، «ما حق داشتن نان داریم».
«آنا برنابیچ» نخست وزیر صربستان در مورد تصمیم دولت کوزوو در این خصوص روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در بلگراد گفت که از طرف دولت صربستان و در چارچوب توافق نامه تجاری «سفتا» به دبیرخانه کمیته مشترک سفتا درخواست رسمی مشاوره ای مستقیم ارسال کرده است.
وی افزود، مسئولان کمیسیون مشترک سفتا از زمان دریافت این درخواست 90 روز فرصت دارند، مساله ای را که پریشتینا بوجود آورده و در تضاد با توافق نامه تجاری سفتا است، حل و فصل کنند.
نخست وزیر صربستان اضافه کرد: در غیر این صورت صربستان طبق توافق نامه سفتا این پرونده را به دادگاه داوری خواهد کشاند.
«مایا کوتسیانچیچ» سخنگوی اتحادیه اروپا با توجه به کناره گیری مقامات صرب در حکومت های محلی در شمال کوزوو، دولت پریشتینا را به لغو فوری تصمیم خود مبنی بر افزایش صد درصدی مالیات بر کالاهای وارداتی از صربستان فراخواند.
اتحادیه اروپا اخیرا با اشاره به تشدید تنش روابط اقتصادی، تجاری و سیاسی میان صربستان و کوزوو از بلگراد و پریشتینا خواست که به اقدام های تحریک آمیز هر چه زودتر پایان دهند و برای عادی سازی روابط اقتصادی، تجاری و سیاسی گام بردارند.
از طرف دیگر کشمکش های سیاسی میان صربستان و کوزوو پس از عدم موفقیت کوزوو برای عضویت در سازمان پلیس بین الملل (اینترپل) که اخیرا در دبی انجام شد، تنش ها را افزایش داد و بروکسل در این راستا طرفین را به ادامه مذاکرات برای اختلافات فراخوانده است.
صربستان که بر اساس قانون اساسی خود و قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل کوزوو را استان جنوبی خود می داند از هر گونه ابزار سیاسی و حقوقی در ممانعت از عضویت کوزوو در سازمان های بین المللی استفاده می کند.
کوزوو براساس قطعنامه 1244شورای امنیت سازمان ملل متحد از ژوئن سال 1999، تحت قیمومیت هیات غیرنظامی این سازمان قرار گرفته و نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موسوم به ‘کی فور’ برای تامین امنیت در این سرزمین مستقر شده اند.
پارلمان کوزوو در فوریه 2008 به طور یکجانبه استقلال این بخش از صربستان را اعلام کرد. اما مقامات بلندپایه صربستان بارها تاکید کرده اند که هرگز استقلال کوزوو را به رسمیت نمی شناسد و دولت بلگراد همیشه در کنار صرب های این سرزمین قرار دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید