قطر از کمک‌های ایران استقبال می‌کند اما روابطش را آشکار نمی‌کند

    کد خبر :42868

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: قطر از نظر سیاسی و استراتژیک برای ایران اهمیت دارد، مخصوصا در شرایط فعلی که ارتباطش با عربستان بهم خورده، می‌تواند پتانسیل سیاسی خوبی برای ایران باشد و به دنبال این شرایط سیاسی روابط اقتصاد هم می‌تواند تاثیر مثبتی از آن بگیرد.

سید رضی حاجی آقامیری در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: به طور کلی بعضی از صادرکنندگان با توجه شرایطی که در روابط قطر با برخی کشورهای منطقه پیش آمد خیلی سریع اقدام کردند و به ویژه در مورد مواد غذایی صادرات خود را به قطر افزایش دادند و توانستند بخشی از بازار قطر را بدست آورند.

وی افزود: اما اینکه آن طور که مطلوب است با توجه به شرایط صادرات و روابط خارجی‌مان توانسته ایم از این فرصت استفاده کنیم، بحث دیگری است. وقتی فرصت‌هایی در شرایط خاص پیش می آیند مثل آنچه در مورد روسیه پیش آمد یا اکنون در مورد قطر پیش آمده ما سعی کرده‌ایم از این فرصت‌ها استفاده کنیم اما نباید همواره به این شکل باشد که صبر کنیم فرصتی به وجود آید تا از آن استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی در مورد جایگاه تجاری قطر برای ایران گفت: در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس بیشتر دبی محور معاملات و تبادلات تجاری برای ایران بوده است. دلیل آن هم این است که دبی شرایط خاص بین المللی را برای خود رقم زده که قطر این کار را نکرده است. اما قطر از نظر سیاسی و استراتژیک برای ایران اهمیت دارد مخصوصا در شرایط فعلی که ارتباطش با عربستان بهم خورده می‌تواند پتانسیل سیاسی خوبی برای ایران باشد و به دنبال این شرایط سیاسی، روابط اقتصاد می‌تواند تاثیر مثبتی از آن بگیرد.

آقامیری تصریح کرد:‌ ترکیه کشوری است که توانست با امکاناتی که داشت با قطر روابط تجاری خوبی برقرار کند و خیلی سریع هم اقدام کرد و اگر قطر اقدامی برای برقراری روابط تجاری با ایران انجام دهد سعی می‌کند آن را آشکار نکند و در هاله‌ای از ابهام نگه دارد و به شکل مبهم با ایران کار کند؛ به طوری که کسی نفهمد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: برای همین است که ما شاهد بازخوردهای رسانه‌ای در مورد روابط تجاری ایران و قطر نیستیم. قطر اعلام نمی‌کند که می‌خواهد با ایران کار کند؛ گرچه از کمک‌های ایران استقبال می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید