مساله حناچی را به شورای حل اختلاف می‌بریم و اگر پاسخ نگرفتیم، شهردار دیگری انتخاب می‌کنیم

    کد خبر :428429

به رغم آنکه پیش از انتخاب شهردار تهران، رئیس شورا از انجام استعلامات قانونی برای تمامی گزینه‌های شهرداری خبر داده بود، شواهد و قرائن حکایت از احتمال بسیار بالای تایید نشدن پیروز حناچی دارد.

به گزارش تابناک، پیروز حناچی که با رای ناپلئونی شورای شهر در واپسین گام انتخاب شهردار تهران، عباس آخوندی را پشت سر گذاشت و سومین شهردار منتخب شورای پنجم تهران لقب گرفت، در آستانه در خروج از ساختمان خیابان بهشت قرار گرفته است.

گزاره‌ای که اگرچه چند روزی است مطرح می‌شود، اما حالا پررنگ‌تر از پیش شده تا جایی که سخنگوی شورای شهر نیز به صراحت درباره آن سخن می‌گوید و حتی فراتر از آن، از طی کردن فرایند‌های قانونی‌ای خبر می‌دهد که در مواقع رد صلاحیت شهردار منتخب شورا در وزارت کشور، در دستور کار قرار می‌گیرند.

علی اعطا که در حاشیه نشست امروز شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در پاسخ به ابهامات مطرح شده در خصوص تایید یارد صلاحیت حناچی گفت: دیروز که آخرین روز از مهلت ده روز کاری بعد از معرفی شهردار منتخب شورا به وزارت کشور بود، وزیر محترم کشور نامه محرمانه‌ای به شورا ارسال کرد که نه ابلاغ حکم شهردار است و نه ابلاغ این نکته که حناچی واجد شرایط تعیین شده نیست.

وی در ادامه با استناد به ماده ۸۰ قانون، بند یک/تبصره سه، افزود: بر اساس این قانون، با معرفی شهردار منتخب به وزارت کشور، دو حال ممکن است رخ دهد؛ یا وزیر کشور ظرف ده روز حکم شهردار را صادر خواهد کرد و یا وی را واجد شرایط نخواهد شناخت و مراتب را با ذکر دلیل و مستندات به شورا منعکس خواهد کرد، اما بر اساس نامه رسیده، مشخص شده که وزارت کشور نیاز به پاسخ صریح‌تری [نقل به مضمون]از طرف وزارت اطلاعات در این خصوص دارد تا بتواند بر مبنای آن عمل کند.

سخنگوی شورا در ادامه به ارسال نامه‌ای در روز جاری از طرف شورا به وزارت کشور خبر داد که بر اساس آن، شورای شهر تهران از وزارت کشور خواستار پاسخی روشن در این خصوص کرده است. تداوم حضور حناچی به عنوان سرپرست شهرداری تهران تا روشن شدن تکلیف وی، از دیگر نکات مورد تاکید اعطا بود که به باور وی، نوید اداره امور شهرداری تهران بی بروز مشکلی را می‌دهد.

اما فرجام ماجرا چه خواهد شد و اگر وزارت اطلاعات و پیرو آن، وزارت کشور تکلیف را روشن نکنند، چه خواهد شد و واکنش شورای شهر چه خواهد بود؟ اعطا در پاسخ به این سوال به «تابناک» گفت: وزارت کشور برای صدور حکم شهردار به پاسخ وزارت اطلاعات نیاز دارد و این وزارت خانه نه صلاحیت حناچی را رد کرده و نه تایید. البته روال تاکنون این بوده که وقتی وزارت اطلاعات پاسخ استعلامی را تا مدتی ندهد، معنا و تعبیر آن تایید خواهد بود، اما وزارت کشور تاکید دارد که این پاسخ باید دریافت شود.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که اگر این پروسه طی نشود و حناچی تایید نشود، شورا چه واکنشی نشان خواهد داد؟، گفت: در این صورت، مساله را به شورای حل اختلاف خواهیم برد که در این صورت یا به تایید خواهد رسید و یا رد خواهد شد که در این صورت، پروسه انتخاب شهردار را بار دیگر از سر خواهیم گرفت.

سخنانی که حکایت از احتمال بسیار بالای تایید نشدن حناچی دارد، تا جایی که شورا به فکر ارجاع پرونده به شورای حل اختلاف و یا انتخاب شهردار دیگر هم افتاده است. دورنمایی که البته ممکن است به مانند ماجرای نجفی، نخستین شهردار منتخب شورای پنجم تهران با ورود ناگهانی برخی مسئولان و نهاد‌ها به ماجرا و دریافت گواهی تایید وی، هرگز شاهد وقوعش نباشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید