سازمان عفو بین‌الملل تظاهراتی جهانی را در اعتراض به پروژه دراگن فلای گوگل برگزار می‌کند

    کد خبر :428065

ظاهرا سازمان عفو بین‌الملل در نظر دارد امروز تظاهراتی جهانی را در اعتراض به سیاست‌های اخیر گوگل در قبال پروژه‌ی جنجالی دراگن‌فلای به راه بیاندازد.

چند هفته پیش بود که کارکنان گوگل در سراسر جهان از دفتر کار خود خارج شدند تا تظاهراتی را به بهانه‌ی سرپوش گذاشتن روی ادعاهای مربوط به سوء رفتار جنسی توسط این شرکت، برگزار کنند. ظاهرا حواشی مربوط به تظاهرات علیه گوگل فعلا قرار نیست به اتمام برسند؛ چرا که گفته می‌شود اهالی مانتین ویو قرار است دوباره با موضوعی این‌چنینی دست‌وپنجه نرم کنند.

البته این بار ماجرا جدی‌تر است؛ زیرا سازمان عفو بین‌الملل در پی آن است تا تظاهراتی جهانی را علیه گوگل به راه بیاندازد. هدف اصلی این تظاهراتِ برنامه‌ریزی‌شده، اعتراض به پروژه‌ی جنجالی گوگل با اسم رمز دراگن‌فلای است؛ پروژه‌ای که به ساخت یک موتور جستجوی سانسور‌شده برای کشور چین مربوط می‌شود و اخیرا حسابی سروصدا به پا کرده است.

آن‌طور که در گزارش وب‌سایت The Intercept آمده است، این تظاهرات به‌صورت رسمی در روز ۲۷ نوامبر (امروز) به وقوع خواهد پیوست؛ در ضمن همان‌طور که اشاره کردیم، این بار قضیه جدی است و سازمان عفو بین‌الملل (به‌عنوان نهادی غیردولتی) اخیرا یک دادخواست را برای لغو پروژه‌ی Dragonfly گوگل ثبت کرده است. به‌علاوه یک ویدیوی طنز نیز در یوتیوب منتشر شده است که شرایط استخدام در گوگل را شرح می‌دهد.

مورد دیگر اینکه، در دادخواست یادشده به‌وضوح آمده است این تظاهرات قرار نیست فقط و فقط به موتور جستجوی سانسورشده و به تبع، کشور چین، مربوط باشد. در بخشی از این دادخواست نوشته است: «اگر گوگل قصد دارد در کشور چین برای دستیابی به درآمد بیشتر، به تجارت حقوق بشر بپردازد؛ باید از خود پرسید که آیا آنان می‌توانند چنین کاری را در کشورهای دیگر نیز انجام دهند؟ در تظاهرات امروز شرکت کنید و در کنار کارمندانی از گوگل که به این پروژه معترض هستند، بایستید و به مدیرعامل این شرکت یعنی ساندار پیچای بگویید که قبل از به‌راه‌اندازی دراگن‌فلای، آن را متوقف کند».

وب‌سایت The Intercept مدعی است که طبق برنامه‌ریزی قبلی، این تظاهرات در دفاتر گوگل واقع در ایالات متحده‌ی آمریکا، بریتانیا، استرالیا، کانادا، آلمان، هنگ کنگ، هلند و اسپانیا برگزار خواهند شد.

ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، پیشتر در مورد موتور جستجوی سانسورشده‌ی چینی اظهار نظر کرده و به دفاع از آن پرداخته است. وی در جریان برگزاری اجلاس Wired 25 گفت: «مشخص شده است که ما می‌توانیم پاسخگوی بالغ بر ۹۹ درصد از تقاضاهای جستجو باشیم. در بسیاری از حوزه‌ها، ما اطلاعاتی بهتر از آنچه اکنون در دسترس کاربران قرار دارد ارائه می‌دهیم».

Google از زمان عمومی کردنِ کار روی پروژه‌ی دراگن‌فلای، شاهد اعتراض کارکنان خود نسبت به این موضوع بوده است؛ نیویورک تایمز در ماه آگوست طی گزارشی مفصل مدعی شد که صدها کارمند گوگل، نامه‌ای را با محوریت درخواست شفافیت بیشتر از سوی گوگل برای درک پیامدهای اخلاقی شغل‌شان، امضا کرده بودند.

بی‌شک یکی از اهداف تظاهرات امروز، برداشتن قدمی مثبت برای شفافیت هرچه بیشتر گوگل به‌ هنگام صحبت در مورد این قضایا است. اینکه گوگل به این تظاهرات اهمیت خواهد داد یا خیر، موضوعی است که تنها گذر زمان آن را مشخص خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید