دستگیری 10 نفر در حین جستجوی آثار باستانی

  • حوادث
  • سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ ۱۱:۴۰
    کد خبر :428000

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد اعلام کرد: باند حفاران غیرمجاز در یکی از قلعه‌های قدیمی محله محسن‌آباد روستای نصرآباد تفت متلاشی شد.

سرهنگ غلامرضا همایونی در این رابطه اظهار کرد: پیروی اخبار واصله از منابع و مخبرین محلی مبنی بر وقوع حفاری غیرمجاز به قصد بدست آوردن اشیاء عتیقه در روستای نصرآباد شهرستان تفت، طی یک عملیات مشترک با یگان امداد و پاوای شهرستان تفت، ضمن هماهنگی با مقام قضایی این شهرستان، باندی از حفاران غیرمجاز در یکی از قلعه‌های قدیمی محله محسن آباد روستای نصرآباد تفت متلاشی شد.

وی با بیان اینکه در این عملیات 10 نفر از عاملان این حفاری غیرمجاز در حین ارتکاب جرم دستگیر و پس از تهیه صورت‌جلسه به مراجع قضایی تحویل داده شدند، تصریح کرد: در جریان این عملیات، تجهیزات حفاری نیز کشف و در محل توقیف شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان در ادامه با اشاره به این که حفاظت از میراث فرهنگی باید به عنوان یک فرهنگ در بین افراد جامعه نهادینه شود، گفت: هرگونه حفاری مجاز حتی حفر چاه آب و فاضلاب در محدوده‌های تاریخی باید با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان انجام شود.

همایونی با تاکید بر تشدید برخوردها با حفاران آثار تاریخی و باستانی در استان، افزود: هرگونه حفاری در سطح استان به منظور تحصیل اشیاء عتیقه و باستانی جرم محسوب می‌شود و با حفاران و غارتگران میراث فرهنگی و آثار تاریخی در استان برخورد قانونی خواهد شد. هم استانی‌ها در صورت مشاهده مواردی از این قبیل می‌توانند به صورت شبانه روزی با شماره‌ 36202777 (مرکز پیام یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان یزد) تماس حال کنند.

به گزارش ایسنا، به استناد ماده 562 قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به قصد بدست آوردن اموال تاریخی‌فرهنگی، ممنوع است و مجرم به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیاء مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و ضبط آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید