سر خط اخبار زلزله 6.4 ریشتری کرمانشاه

    کد خبر :427949

پس از وقوع زلزله 6.4 ریشتری چهارم آذر ماه در استان کرمانشاه 590 خانوار در 12 روستای نزدیک به کانون زلزله اسکان اضطراری یافتند. تاکنون 237 لرزه به ثبت رسیده و روند لرزه‌ها به شدت کاهشی است. خوشبختانه آرامش به شهرهای زلزله زده بازگشته است. زلزله به 5 بنای تاریخی کرمانشاه آسیب وارد کرد.

جلیل بالایی- مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه- در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه آرامش به شهرهای زلزله‌زده بازگشته، اظهار کرد: 590 خانوار در 12 روستای نزدیک به کانون زلزله شامل چهار روستا در قصرشیرین و هشت روستا در گیلانغرب نیازمند خدمات اولیه اسکان و امداد بودند.

وی از توزیع 590 تخته چادر بین خانوارهای این روستاها خبر داد و افزود: اقلام غذایی 72 ساعته نیز بین این خانواده‌ها توزیع شده است.

بالایی بیان کرد: تمهیدات لازم برای تامین سوخت و وسایل گرمایشی این خانواده‌ها نیز اندیشیده شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در این زلزله هیچ فوتی و یا فرد گرفتار در آوار نداشتیم، خاطرنشان کرد: هیچ موردی از ریزش سقف خانه‌ها وجود نداشت.

به گفته این مسئول، خانه‌هایی که بعد از زلزله سال گذشته بازسازی شدند، در زلزله دو شب پیش آسیبی ندیدند و فقط خانه‌های قدیمی که مقاوم‌سازی نشده بودند نیازمند تعمیر هستند.

بالایی اظهار کرد: قرار است برآورد دقیق واحدهای آسیب دیده با همکاری بنیاد مسکن ظرف 72 ساعت مشخص شود و پس از آن سراغ تشکیل پرونده و تامین منابع برای تعمیر واحدهای آسیب دیده خواهیم رفت.

وی درباره زیرساخت‌های شهرهای آسیب دیده نیز گفت: اکنون وضعیت آب، برق، گاز و ارتباطات در این شهرها پایدار است.

بالایی با اشاره به کدورتی که در منابع آب برخی شهرها به دلیل زلزله ایجاد شده بود نیز عنوان کرد: با مدیریت منابع آب هیچگونه کدورت آبی وارد شبکه نشد و اکنون مشکلی برای تامین آب مردم وجود ندارد.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با بیان اینکه زمان رفع کدورت منابع آب قابل پیش‌بینی نیست و به میزان پس‌لرزه‌ها بستگی دارد، یادآور شد: کدورت آب در شهرهای کرند غرب، ریجاب، سرپل‌ذهاب، گیلانغرب، بخشی از شهر ازگله و تعدادی از روستاها پیش آمد.

وی تاکید کرد: برق تمام شهرها و روستاهای زلزله زده نیز برقرار است.

بالایی با اشاره به مراجعه بیش از 700 نفر به مراکز درمانی در پی وقوع این زلزله، یادآور شد: این آمار بیانگر تعداد مصدومین نیست و افرادی که به هر نوعی از زلزله آسیب دیده بودند به مراکز درمانی مراجعه کردند که فقط 37 نفر آنها نیازمند خدمات تخصصی و اعزام بودند و از این تعداد نیز 18 نفر تا عصر روز گذشته ترخیص شدند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه همیشه امکان بروز زلزله وجود دارد و فقط باید تاب‌آوری خود را در برابر آن بالا ببریم، افزود: تنها راه مقابله با زلزله یادگیری شیوه مدیریت حادثه خصوصا در درون خانواده‌ها است.

بالایی معتقد است، برای کاهش هزینه‌های ناشی از زلزله باید خانواده‌ها به سمت بیمه منازل و ساختمان‌های خود بروند.

وقوع 237 لرزه بعد از زلزله 6.4 ریشتری کرمانشاه/ روند لرزها به شدت کاهشی است

مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه از وقوع 237 لرزه بعد از لزله 6.4 ریشتری چهارم آذر در کرمانشاه خبر داد و گفت: روند پس‌لرزه‌ها به شدت کاهشی است.

فرهاد فروزی به ایسنا گفت: بعد از زلزله 6.4 ریشتری چهارم آذر تا ساعت هفت صبح امروز (ششم آذر) 237 لرزه در استان داشتیم که دو مورد آن بالای پنج ریشتر، هفت مورد بین چهار تا پنج ریشتر و 42 مورد بین سه تا چهار ریشتر بوده است.

وی افزود: بر خلاف زلزله بزرگ آبان سال گذشته، روند پس‌لرزه های زلزله 6.4 ریشتری اخیر به شدت کاهشی بوده است.

مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه تعداد پس لرزه‌های زلزله 21 آبان سال گذشته تاکنون را نیز 5840 مورد اعلام کرد.

زلزله به 5 بنای تاریخی کرمانشاه آسیب وارد کرد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: زلزله 6.4 ریشتری اخیر به پنج بنای تاریخی استان در شهرستان های سرپلذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب آسیب وارد کرده است.

جلیل بالایی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهارکرد: طی بررسی هایی که تیم های کارشناسی اعزامی اداره کل میراث فرهنگی استان در مناطق زلزله زده انجام داده اند، پنج بنای تاریخی استان در این زلزله آسیب دیده است.

وی افزود: قلعه یزگرد و قلعه گبری در شهرستان سرپلذهاب، بنای تاریخی بان قلعه و کاروانسرای شاه عباسی در قصرشیرین و تپه تاریخی یا قلعه در گیلانغرب آثار تاریخی خسارت دیده از این زلزله هستند.

به گفته این مسئول، برآورد میزان خسارت وارد شده به این بناها در حال ارزیابی است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه باتاکید براینکه خوشبختانه بیشتر آثار تاریخی در شهرستانهای متاثر از این زلزله از آسیب مصون مانده اند، گفت: در زلزله سال گذشته نیز مقابر ابودجانه، مسجد عبدالله بن عمر، طاق گرا و زیج منیژه دچار آسیب هایی شدند که با انجام اقدامات مرمتی روی این بناها، در زلزله اخیر آسیبی به آنها وارد نشد.

وی یادآورشد: همچنین عمارت خسرو، آتشکده چهارقاپی، گوردخمه کل داوود، کتیبه آنوبانی‌نی و بنای سراب نیز که در حوزه شهرستان های متاثر از زلزله بودند، آسیب ندیدند.

بالایی درپایان اضافه کرد: در زلزله اخیر خوشبختانه آسیبی به بازارها و تکیه های شهر کرمانشاه نیز وارد نشده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید