عدالتیان: روحانی می‌خواهد دولت را در شرایط بهتری به رئیس‌جمهور بعدی تحویل دهد

  • سیاسی
  • سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ ۹:۵۹
    کد خبر :427822

عضو اتاق ایران گفت: مسئولان دولت امیدوارند این دو سال آخر را به سلامتی طی کنند و کشور را در حالت بهتری به رئیس جمهور بعدی تحویل دهند. استراتژی آنها عبور از بحران تورم است.

به گزارش نامه نیوز: کابینه روحانی در حوزه اقتصادی ترمیم شد، برخی به اثربخشی این تغییرات امیدوارند اما منتقدان می گویند اتفاق جدیدی نخواهد افتاد چرا که شریعتمداری اگر مدیر قوی بود در وزارت صمت نتیجه می گرفت، انتخاب او برای وزارت کار نه تنها گره گشایی از مشکلات نمی کند بلکه وضعیت را بدتر از گذشته خواهد کرد.

جمشید عدالتیان درباره میزان اثربخشی ترمیم تیم اقتصادی کابینه دولت روحانی به نامه نیوز گفت: آقای محمد شریعتمداری مدیری باتجربه است. او سال ها در مقام وزارت فعالیت می کرد. وقتی در وزارت صنعت معدن و تجارت مسئولیت گرفت موقعیت کار پیدا نکرد چون او تا آمد کاری انجام دهد، ترامپ از برجام خارج شد، مسائل مختلف در حوزه تحریم و ثبت و سفارش پیش آمد و سروسامان دادن به این اتفاقات ظرف چند ماه امکان پذیر نبود.

وی افزود: حالا رئیس جمهور ترجیح داد که آقای شریعتمداری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشغول شود. او کسی است که به واسطه یک سال حضور در وزارت صمت و سوابق اجرایی قبل از آن کاملا با نگاه کارآفرینانه آشنایی دارد، از طرفی بنا به مسئولیت امروز باید نگاهی به حوزه کارگری داشته باشد. به عبارت دیگر آقای شریعتمداری ضمن آنکه شرایط کارآفرینان را درک می کند، باید وضعیت کارگران را نیز درنظر بگیرد و انطباق این دو بر هم بسیار مهم و کار ظریفی است.

عضو اتاق ایران یادآور شد: به هر حال آقای شریعتمداری نگاه کارآفرینی دارد و می داند بنگاه های اقتصادی با چه مشکلاتی مواجه هستند اما از طرفی امسال کارگران به خاطر تورم و فشار سنگین اقتصادی قدرت تأمین نیازهای معیشتی خود را ندارند، بنگاه های اقتصادی نیز با مشکلات عجیبی روبه رو شدند و نمی توانند به خواسته های کارگران آن طور که باید جامه عمل بپوشانند. حالا اینکه در این اوضاع و احوال آقای شریعتمداری چگونه عمل کند؟ مسئله ای است که یکی دو ماه دیگر مشخص می شود.

وی افزود: با در نظر گرفتن همه جوانب معتقدم آقای شریعتمداری کار خیلی سختی را در پیش دارد. اعتصابات کارگری شروع شده است و پیش بینی می شود که تا چند ماه دیگر بیشتر اوج بگیرد. لذا در موقعیت حساسیت امیدواریم آقای شریعتمداری با تجربه بتواند آرامش را به بنگاه های اقتصادی برگرداند.

این فعال اقتصادی تأکید کرد: در حال حاضر کارآفرینان بزرگترین قربانی وضعیت فعلی اقتصاد کشور هستند. هم دولت و هم تأمین اجتماعی از آنها انتظار دارد. کارگران با این حقوق ها نمی توانند زندگی کنند. مشتری ها نمی توانند با این قیمت ها کالا بخرند و سطح تقاضا در بازار افت کرده است. در اینجا هماهنگی بین کارگران و کارفرما یکی از مسائل مهمی است که انشاءالله آقای شریعتمداری بتواند انجامش دهد.

وی افزود: به طوری که نه چرخ بنگاه های اقتصادی به ویژه صنایع کوچک و متوسط از کار نیفتد و از مشکلات شان گره گشایی شود و هم زندگی کارگران تأمین شود.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در حالت تحریم، بخش خصوصی تحت فشار است و حتی مطرح می شود که بنگاه ها از حالت خصوصی خارج و به حالت دولتی برگردد اما به نظر نمی رسد دولت توانایی پذیرش این مسئولیت را داشته باشد. خود دولت بزرگترین کارفرما در کشور است و بیشترین سطح اشتغال در دست دارد بنابراین اضافه کردن مسئولیت هایش به سادگی امکان پذیر نیست.

وی افزود: پس نتیجه می گیریم آقای شریعتمداری با ابرچالش بزرگی مواجه است و باید طوری عمل کند که هم بنگاه ها بتوانند کار خود را ادامه دهند و هم نیروهای کارگری در سطحی از درآمد قرار بگیرند که زندگی شان تأمین شود اما صندوق تأمین اجتماعی تقریبا خالی است. صندوق های دیگر بازنشستگی هم در وضعیت بدتری به سر می برند.

عدالتیان گفت: شریعتمداری با چالش بزرگی مواجه است. چون هم مسائل اجتماعی و عدالت اقتصادی مطرح است. باید دید که او چه این راه میانه ای را در پیش می گیرد. بعضی از صنایع بزرگ را نمی شود فعلا خصوصی کرد ولی صنایع کوچک و متوسط که خصوصی هستند چشم انتظار کمک از طرف وزارت صمت دارند از طرف دیگر کارگران چشم امید به تأمین اجتماعی دارند و دریافت خدمات درمانی و رفاهی دارند. فکر می کنم آقای شریعتمداری مسئولیتی را پذیرفته که خیلی سنگین است شاید کسی امروز در این شرایط حاضر نبود مسئولیت سنگین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بپذیرد.

وی افزود: به نظر می آید متضادهایی که در کابینه بود بین آقای شریعتمداری و وزرای گذشته و وزرا با مجلس امروز کمتر شده است ولی اینکه کلا کابینه چه نوع بینشی را در حال حاضر دارد و چه استراتژی را دنبال می کند مشخص نیست. می توان حدس زد عبور از بحران تحریم ها در دو سال آینده هدف دولت است و به هر حال کج دار مریض باید رفتار کند. مسئولان دولت امیدوارند این دو سال آخر را به سلامتی طی کنند و کشور را در حالت بهتری به رئیس جمهور بعدی تحویل دهند. در هر صورت استراتژی فعلی عبور از بحران تورم است. حالا آیا وزرای فعلی مدیران بحران هستند یا خیر؟ نمی توان قضاوت دقیقی داشت چون این مدیران در شرایط عادی کار کردند اما در شرایط بحران نمی دانم تا چه حد کارآمد هستند.

عضو اتاق ایران یادآور شد: معتقدم آقای شریعتمداری مدیر بحران است چون زمانی وزیر بازرگانی بود و آن زمان هم شرایط سختی وجود داشت. در دولت یازدهم نیز او معاون اجرایی رئیس جمهور بود، تقریبا با شرایط مدیریت جهادی آشنا است. در حال حاضر نیز برای عبور از بحران مدیریت جهادی لازم است، احتمال دارد او با شناخت و تجربه سالیان قبل خود بتواند از پس این چالش عظیم برآید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید