اولویت‌های کشور در شرایط تحریم از نظر منتجب‌نیا

  • سیاسی
  • سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ ۹:۰۷
    کد خبر :427798

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: فراهم کردن مقدمات بهبود شرایط اقتصادی کشور، ایجاد وحدت و انسجام داخلی و فعال‌تر شدن دیپلماسی در منطقه از اولویت‌های کشور در شرایط فعلی است.

رسول منتجب‌نیا، با اشاره به این‌که هدف آمریکا این است که ایران را از نظر اقتصادی به زانو درآورد، اظهار کرد: ترامپ رسما اعلام کرده که می‌خواهد صادرات نفت ایران را به صفر برساند و دولت را فلج کند، اما در واقع او به دنبال این است که ملت ایران را از پا درآورد، زیرا مردم جدا از دولت و حکومت نیستند.

وی در ادامه گفت: در این شرایط اولویت اول کشور باید سامان دادن به مسائل اقتصادی باشد که مردم را امیدوار می‌کند و در صحنه نگه می‌دارد و در مقابل موجب مایوس شدن دشمنان می‌شود. البته سامان دادن به شرایط اقتصادی به ابزارها و مقدماتی نیاز دارد از جمله این‌که باید وزرای اقتصادی و ستاد اقتصادی دولت قوی باشند و نیروهای لایق و کارآمدی را استفاده کنند. همچنین جلسات روسای ستاد قوا نیز یکی دیگر از مقدماتی است که باید دنبال شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: بها دادن به نظرات صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی نیز یکی دیگر از مقدمات این کار است. دولت باید آغوش خود را برای صاحبنظران باز بگذارد تا آنها بتوانند نظرات کارشناسی خود را مطرح کنند.

منتجب‌نیا با اشاره به این‌که یکی از مشکلات کشور ما نظام اداری فشل است، بیان کرد: عقل سلیم اقتضاء می‌کند شرایط برای افرادی که می‌خواهند فعالیت کنند فراهم باشد، اما نظام اداری ما به گونه‌ای است که اگر کسی بخواهد یک موافقت‌نامه اصولی بگیرد، جانش به لبش می‌آید و از این کار خود پشیمان می‌شود. سختگیری بی‌مورد نظام اداری و بانکی موجب می‌شود که تولید کنندگان پشیمان شوند. البته ممکن است در این بین عده‌ای تسهیلات بانکی بگیرند و در جای دیگر استفاده کنند که با نظارت دقیق می‌توان این مشکل را حل کرد. دولت باید تحول عظیمی در نظام اداری، بانکی ایجاد کند تا مقدمه برای بهبود شرایط اقتصادی فراهم شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر این‌که وحدت یکی دیگر از اولویت‌های کشور است، تصریح کرد: اختلاف‌نظر طبیعی، اجتناب‌ناپذیر و غیرقابل انکار بوده و خیلی خوب و مفید است، اما دامن زدن به مسائل اختلافی یا ایجاد مرزبندی‌های بی‌مورد وحدت و انسجام ملی را برهم می‌زند. ما نباید فقط دنبال وحدت میان فرقه‌های اسلامی باشیم. همه ایرانی‌ها چه مسلمان چه غیرمسلمان باید متحد باشند. نباید یک گروهی به دیگران بگوید با ما متحد شوید بلکه همه باید با هم متحد شوند تا انسجام داخلی حفظ شود. اگر انسجام ملی تقویت شود هیچ قدرتی نمی‌تواند ملت را از پا درآورد.

وی فعال‌تر شدن دیپلماسی در منطقه را یکی‌ دیگر از اولویت‌های کشور دانست و اظهار کرد: دیپلماسی ما نسبتا خوب است، اما با توجه به فشار دشمن و توطئه آنها، دیپلماسی باید در منطقه فعال‌تر باشد. دشمن تلاش می‌کند شرایط منطقه را به تشنج بکشد، اما آیا ما هم قدمی برای رفع این تشنج‌ها برداشته‌ایم؟ ما باید تلاش کنیم رابطه خود را با کشورهای منطقه بهبود دهیم، چون دشمن به دنبال ایران‌هراسی است و ما برای رفع این توهم باید با دیپلماسی قوی‌تر، فعال‌تر و منطقی‌تر رابطه خود با کشورهای منطقه را بهتر کنیم.

منتجب‌نیا در پایان گفت: از سویی باید دیپلمات‌های ما مورد حمایت قرار گیرند. سیاست خارجی کار بسیار ظریف، دقیق و تخصصی است. نمی‌شود وزیر خارجه را به میدان بفرستیم و از پشت به او خنجر بزنیم. هر کسی در اظهارنظر آزاد است، اما محکومیت مقامات دیپلماسی کشور و متهم کردن آنها به خیانت، ظلم به کشور است. هر کس باید مسئولیت خود را بداند و در حوزه مسئولیت خود اظهارنظر کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید