مسکو به دنبال رشد 30 درصدی مبادلات تجاری با ایران است

    کد خبر :427749

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ساخت و ساز دومای روسیه اعلام کرد: این کشور در انتظار رشد بیش از 30 درصد مبادلات تجاری خود با ایران در سه سال آینده است.

به گزارش بازتاب به نقل از خبرگزاری اینترفاکس، «یوگنی موسکویچف» دوشنبه شب با بیان این مطلب افزود: برای تقویت همکاری ها در نخستین گام احداث خطوط آهن را در دستور کار قرار داده ایم.
وی ادامه داد: از طرفی با جمهوری آذربایجان توافق کرده ایم تا از طریق این کشور ترانزیت آزاد محموله به ایران صورت گیرد و به همین دلیل حجم محموله ها که امروز به ایران منتقل می شود و از این کشور به روسیه حمل می شود در سال های 2019 تا 2021 ، 30 درصد رشد خواهد کرد.
مسائل مربوط به حمل کالاها بین روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان هفته گذشته در چارچوب «هفته حمل و نقل-2018» مورد بررسی قرار گرفت.
سه طرف (ایران، روسیه و آذربایجان) با اشاره به ضرورت افزایش حجم انتقال محموله های تجاری، برای ایجاد گروه کاری به منظور توسعه ساختارهای نظارت بر این موضوع توافق کردند.
علاوه بر آن سه کشور در چارچوب هفته حمل و نقل درخصوص نحوه انتقال کالا از هند به ایران و روسیه تبادل نظر کردند.
گذرگاه بین المللی شمال -جنوب از قلمرو ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه می گذرد.
شرکت خطوط آهن روسیه در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی خاطرنشان کرده است: بخش زمینی راهگذر شمال-جنوب در روسیه از ساحل دریای خزر تا مرز فنلاند حدود سه هزار کیلومتر است.
گفتنی است، راهگذر شمال – جنوب ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار می‌ کند.
در این میان اتصال خلیج فارس و بندر چابهار در ساحل شرقی دریای عمان برای مبادله کالا به شرق کشور و همسایه‌های شرقی و آسیای میانه نقش مهمی ایفا می کند.
این راهگذر مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا به شمار می رود که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد کوتاه تر و از نظر هزینه تا 30 درصد ارزان تر است.
راهگذر شمال- جنوب یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای واقع در مسیر، با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همه‌جانبه به توسعه و تجهیز بندرها، جاده‌ها، پایانه ها و مسیرهای ریلی خود می‌ پردازند.
در صورت فعال شدن همه حلقه‌های این زنجیره، انتقال کانتینر از بندر بمبئی هند به مسکو در روسیه نزدیک به یک ماه زمان نیاز دارد، در حالی که ترانزیت کانتینری مشابه از طریق دریای بالتیک با افزایش 20 درصدی هزینه حمل و نقل همراه است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سفر به جمهوری آذربایجان در ماه سپتامبر گذشته و پس از دیدار با الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان، به وزارت حمل و نقل، توسعه اقتصادی و شرکت راه آهن روسیه دستور داد تا اول ماه دسامبر (روز شنبه هفته آینده) طرح مشروحی را برای اجرای پروژه رهگذر بین المللی شمال-جنوب تدوین و آماده کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید