معرفی برندگان معتبرترین جشنواره مستند جهان

    کد خبر :427311

سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا) با اعطای جایزه بهترین مستند بخش رقابتی به اثری از هند به کار خود پایان داد.

در معتبرترین رویداد سینمای مستند که از تاریخ ۱۴ تا ۲۵ نوامبر (۲۳ آبان تا ۴ آذر) در کشور هلند برگزار شد در نهایت مستند «دلیل» به کارگردانی «آناند پاتواردان» از هند موفق به کسب جایزه بهترین مستند بلند بخش رقابتی شد و جایزه نقدی ۱۵ هزار یورویی دریافت کرد و «پادشاهان» ساخته مشترک «بتینا پروت» و «ایوان اوسنووینکوف» از شیلی نیز جایزه ویژه هیات داوران (۲۵۰۰ یورویی) این رویداد سینمایی را به خود اختصاص داد.

مستند «دلیل» درباره ظهور جناح راست افراطی و بنیادگران ملی و مذهبی در هند به عنوان یکی از پرجمعیت ترین کشورهای جهان است که مورد حمایت دولت و رسانه‌های اصلی این کشور نیز هستند.

در سایر بخش‌ها جایزه ۱۰ هزار یورویی بهترین مستند اول در این جشنواره سینمایی نیز به «جیاچینو شلسی. اولین حرکت غیر قابل حرکت» به کارگردانی «سباستیانو آیالا والوا» محسول مشترک فرانسه و ایتالیا اعطاء شد و جایزه ۱۰ هزار یورویی بهترین مستند نیمه‌بلند ایدفا ۲۰۱۸ نیز به «سوما» ساخته «آندری کاستیلا» محصلول مشترک لهستان و بلاروس اختصاص یافت.

جایزه ویژه هیات داوران در بخش آثار نیمه‌بلند نیز به «در ارتباط» ساخته «پاول زیمیلسکی» (لهستان، ایسلند) رسید و «من درخواست‌نامه را امضاء کردم» به کارگردانی «مهدی فلیفیل» محصول مشترک (بریتانیا، آلمان و سوئیس) نیز برنده بهترین مستند کوتاه این رویداد سینمایی شد.

همچنین مستند آمریکایی «Don’t Be a Dick About It» با امتیاز ۹.۳ در رتبه نخست بهترین آثار مستند جشنواره ایدفا ۲۰۱۸ از نگاه مخاطبان قرار گرفت و جایزه ۵ هزار یورویی آن را دریافت کرد. در این نظرسنجی بر اساس آرای مردمی مستند «دلبند» به کارگردانی یاسر طالبی نیز در جایگاه پنجم بهترین آثار جشنواره جای گرفت.

پیش از این نیز «گابریل بردی» با ساخت اولین مستند بلند خود با عنوان «جزیره ارواح گرسنه» جایزه حقوق بشر جشنواره مستند آمستردام (ایدفا) را طی مراسمی دریافت کرده بود.

سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا) از تاریخ ۱۴ تا ۲۵ نوامبر (۲۳ آبان تا ۴ آذر) در کشور هلند برگزار شد و امسال مستند «دلبند» به کارگردانی یاسر طالبی در بخش رقابتی آثار نیمه‌بلند و مستند «حلب: سکوت جنگ» به کارگردانی امیر اصانلو نیز نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی مستند کوتاه،این رویداد حضور داشتند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید