خیز کارگزاران برای کرسی ریاست مجلس

  • سیاسی
  • دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ ۹:۴۷
    کد خبر :426897

کارگزارانی ها در کمیته سیاسی تصمیم دارند که محسن هاشمی را از شورای پایتخت خارج کرده و راهی بهارستان کنند. اعضای شورای مرکزی اما علی رغم اطلاع از تمایل اعضا به این سناریو هنوز هیچ تصمیمی نگرفته اند.
به گزارش نامه نیوز- انتخابات مجلس یازدهم نزدیک ترین کارزار سیاسی پیش رو است و هر دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا به تکاپو افتاده اند. نوشتن فهرست تهران و شهرستان ها در ارودگاه اصولگرایی آغاز شده و هر یک از احزاب اصلاح طلب نیز در پی سهم خواهی بیشتر از فهرست یکپارچه این جریان هستند. اغلب سیاسیون اصلاح طلب چشم به رای و نظر شورای عالی و بزرگان این جریان دارند و تصمیم گیری در مورد فهرست نهایی را به روزهای آخر سپرده اند. زمزمه ها در مورد احتمال کاندیداتوری چهره های شاخص اما از حالا شروع شده است.

حرف و حدیث ها در مورد احتمال خروج اسحاق جهانگیری از دولت و خیز او برای کرسی ریاست پارلمان اگرچه چندان جدی به نظر نمی رسد؛ هنوز ادامه دارد و در همین حال خبرهای تازه ای در مورد محسن هاشمی شنیده می شود. آنطور که خبرنگار نامه نیوز مطلع شده است کمیته سیاسی در حزب کارگزاران برنامه مفصل و دقیقی برای بهره برداری از این مهره مهم ترتیب داده است. مشارکت محسن هاشمی در انتخابات 98 ، آن هم به عنوان کاندیدای رفسنجان به او این امکان را می دهد که تا تابستان 99 بر مسند ریاست شورای پایتخت تکیه زند. در ادامه این سناریو فرزند آیت الله ریاست شورای پنجم در ماه های پایانی عمر این نهاد را به این امید واگذار می کند که جای علی لاریجانی را در مجلس بگیرد.

اعضای شورای مرکزی و سخنگوی حزب کارگزاران هنوز این سناریو را تایید نکرده اند اما آنطور که از اظهاراتشان برمی آید، این گمانه چندان دور از انتظار نیست. حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران در گفت و گو با «نامه نیوز» برنامه ریزی برای انتخابات مجلس را زودهنگام دانست و گفت:« ما باید منتظر تصمیم گیری و مشخص شدن نظر مجموعه اصلاح طلبی باشیم و بعد سیاست ها را مشخص کنیم».

مرعشی خبر خروج محسن هاشمی از شورا و کاندیداتوری در انتخابات مجلس را تکذیب کرد و افزود:«هنوز در شورای مرکزی هیچ بحثی پیرامون کاندیداهای احتمالی نکرده ایم».

شهربانو امانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزان که اکنون در شورای شهر تهران با محسن هاشمی همکار است اما از تمایل بسیاری از اعضای این حزب برای استفاده از ظرفیت های محسن هاشمی خبر داد. وی در گفت و گو با «نامه نیوز» گفت: «برگزاری کنگره حزب در هفته آتی اصلی ترین برنامه پیش رو است و وارد مباحث انتخاباتی نشده ایم. ابتدا باید تصمیم اصلی که قطعا منطبق بر نظر مجموعه اصلاح طلبی خواهد بود، گرفته شود و بعد از آن وارد مبحث انتخاب کاندیداها در تهران و شهرستان ها می شویم».

وی ادامه داد:« کارگزاران با توجه به ظرفیت های بسیار خود می توان کاندیداهای متشکل از چهره های شاخص، جوان و زنان را برای هم افزایی لیست اصلاح طلبان معرفی کند. در این مرحله اما هنوز فهرستی مشخص نیست و در مورد خروج چهره های شاخص از دولت یا شورا نیز بحثی نشده است.»

عضو شورای شهر تهران همچنین گفت: «اینکه آقای هاشمی از شورای شهر خارج شده و به مجلس بروند ممکن است نظر شخصی برخی از دوستان باشد. من این موضوع را تاکنون از خود آقای هاشمی نشنیده ام. به هر حال او در مورد شهرداری تهران چند بار ابراز تمایل و آمادگی کرده بودند اما در مورد مجلس تا کنون چیزی نگفته اند. با این حال برخی از دوستداران او سعی دارند که از ظرفیت و توانمندی ایشان در کرسی های دیگر مثل ریاست مجلس استفاده کنند».

به گفته وی، پارلمان در هر کشور مهم ، اثرگذار و راس امور است لذا هر یک از احزاب و جریان های سیاسی مایل هستند که با فرستادن نیروهای خود به این نهاد برقدرت ، نفوذ و اثرگذاری خود در فضای سیاسی کشور بیافزایند. ظرفیت های آقای جهانگیری، هاشمی و دیگر آقایان نیز به خوبی شناخته شده است و برخی از دوستان بر مبنای همین ظرفیت ها اظهارنظر می کنند اما در شورای مرکزی هنوز در مورد این مساله بحث و بررسی انجام نشده است».

اظهارات اخیر مترضی الویری در برنامه تلویزیونی دست خط نیز شاهد دیگری از تمایل کارگزارانی ها برای فرستادن هاشمی به مجلس است. او در این برنامه از دلایل مخالفت با شهردار شدن هاشمی گفته از لا به لای حرف هایش می توان اینطور فهمید که زمزمه ها در مورد پارلمانتاریست شدن هاشمی هم بالا گرفته است. الویری در این برنامه با اشاره به توانمندی ها و ویژگی های مثبت محسن هاشمی گفته است:«همه متعهد شدیم از شورای شهر برای کار دیگری کوچ نکنیم. … لذا امضا و تعهد کردیم که چنین عمل کنیم. البته در اینجا بیان کنم که آقای محسن هاشمی امضا نکرد. … بنابراین ایشان می‌تواند بگوید من امضا نکردم. نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که اگر راه برای رفتن یکی از اعضا باز شود، افراد دیگری هم تمایل دارند. الان تقریباً یک سال و 4-3 ماه دیگر انتخابات مجلس را داریم؛ ممکن است 5-4 نفر دیگر بخواهند برای مجلس کاندیدا شوند، بنابراین شاکله شورای شهر به هم می‌ریزد».

به این ترتیب حزب کارگزاران از همین حالا دو گزینه برای ورود به مجلس و به تبع آن تصاحب کرسی ریاست آن دارند. اسحاق جهانگیری و محسن هاشمی. حال باید منتظر ماند و دید که کدام یک از این دو گزینه مورد حمایت مجموعه اصلاح طلبی قرار می گیرد. در شرایط موجود البته شانس هاشمی بیشتر است چرا که معاون اولی جهانگیری در دولت سود چندانی برای اصلاح طلبان و خاصه کارگزاران نداشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید