۳۰۰ عاشیق از سراسر جهان دور هم جمع شدن

در شادی‌ها به جای هنر اصیل خودمان از بی‌اصالت‌ها استفاده می‌کنیم

    کد خبر :426529

کنگره بین‌المللی «عاشیقلار؛ همنوای پیامبر مهربانی» شب گذشته با حضور هنرمندان موسیقی عاشیقی از کشورهای ترکیه، آذربایجان، گرجستان و ایران در تبریز آغاز به کار کرد.

سرپرست حوزه هنری استان آذربایجان شرقی در این آیین با بیان این‌که این کنگره در راستای صیانت از موسیقی عاشیقی و انتقال این هنر فولکلور به نسل جوان برگزار می‌شود، افزود: این کنگره با حضور ۳۰۰ عاشیق (۱۵۰ عاشیق آذربایجان شرقی و ۱۵۰ عاشیق نیز از استان های اردبیل، همدان، قزوین، آذربایجان غربی، البرز، تهران و مرکزی) و همچنین ۱۴ هنرمند از کشور جمهوری آذربایجان، پنج هنرمند از کشور گرجستان و سه هنرمند از ترکیه برگزار می‌شود.

سید محمدحسین بلاغی با بیان این‌که حوزه هنری استان تاکنون ۲۷ گردهمایی ماهانه عاشیقلار را برگزار کرده است، گفت: برگزاری جلسات تخصصی شعر و موسیقی عاشیقی، افتتاح دفتر نمایندگی خانه عاشیقلار ایران در حوزه هنری و همچنین تدوین کتاب پژوهشی مکتب تبریز و قره داغ در موسیقی عاشیقی از جمله فعالیت‌ها در راستای صیانت از این هنر فولکلور بوده است.

وی با تاکید بر این‌که جای خالی چنین کنگره‌ای در سطح کشورهای همسایه به شدت احساس می‌شد که امروز شاهد برگزاری آن هستیم، افزود: این کنگره بین‌المللی طی چهار روز برگزار شده و در روزهای دوم و سوم کنگره ابعاد علمی و فنی موسیقی عاشیقی بررسی می‌شود.

وی با بیان این‌که از ۴۳ مقاله علمی رسیده به دبیرخانه کنگره در حوزه موسیقی عاشیقی، هفت مقاله برگزیده شده است، افزود: چهار عنوان از مقالات برگزیده طی کنگره ارائه می‌شود.

بلاغی در ادامه به آیین اختتامیه این کنگره بین المللی در ششم آذر ماه نیز اشاره کرد و افزود: آیین اختتامیه این کنگره روز سه شنبه هفته جاری از ساعت ۱۸ الی ۲۲ با حضور ۳۰۰ هنرمند موسیقی عاشیقی برگزار می‌شود که از تمامی شهروندان دعوت می‌کنیم در این مراسم شرکت کنند.

در این کنگره بین المللی، از مجموعه شعر مرحوم زلیم خان یعقوب با عنوان «پیغمبر(ص)»، کتاب ویژه نامه کنگره و همچنین مجموعه صوتی و تصویری شامل قطعات اجرا شده در ۲۷ گردهمایی ماهانه عاشیقلار رونمایی شد.

بر اساس این گزارش، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه تلاش شود تا کنگره بین المللی عاشیقلار حداقل هر دو سال یک‌بار در هفته وحدت برگزار شود، گفت: باید از هنر موسیقی عاشیقی صیانت کنیم و به حق که تمامی مطالب مطرح شده در قالب موسیقی عاشیقی، حاوی مفاهیم اخلاقی و معنوی است.

علی بدرشکوهی در آیین افتتاحیه کنگره بین المللی عاشیقلار؛ همنوای پیامبر مهربانی با تاکید بر این‌که تمامی ویژگی‌های یک جامعه ایده‌آل در هنر موسیقی عاشیقی متجلی می‌شود، افزود: زبان هنر، زبانی جهانی است و اگر این زبان درست پا بگیرد، جغرافیا نمی‌شناسد.

وی در ادامه گفت: اگر برای زبان هنر به ویژه هنر موسیقی عاشیقی سازوکار درستی فراهم شود می‌توانیم به عنوان ابزار پیام‌رسانی در آنسوی مرزها از آن بهره بجوییم.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری آذربایجان‌شرقی با تاکید بر این‌که در دولت تدبیر و امید قدم‌های بزرگی برای شکوفایی هنر در بخش‌های مختلف به ویژه هنر عاشیقی که جزوی از هنر فاخر است برداشته شد، بیان کرد: معتقدم که توجه به هنر فاخر در راس برنامه‌های دولت است.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و داشته‌های هنری برای مقابله با تهاجم فرهنگی، گفت: با اتکا به هنر و ظرفیت‌های فرهنگی جامعه می‌توان با هجمه‌های فرهنگی و تبلیغی مقابله کرد.

وی در ادامه بر توجه به سرمایه‌های اجتماعی تاکید کرده و این موضوع را از الزامات جامعه دانست و افزود: هنرمندان و صاحبان هنر سرمایه‌های اصلی اجتماعی جامعه هستند.

بدرشکوهی با بیان این‌که پرداختن به مقوله مهم سرمایه‌های اجتماعی جزو ماموریت‌های مهم ماست، افزود: توجه جدی به وضعیت معیشتی اهالی هنر نیز از جمله موارد مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: امید است دست به دست هم داده و فضای لازم برای تعالی بیشتر هنر موسیقی عاشیقی را فراهم کنیم.

شهردار تبریز با تاکید بر صیانت از هنر فولکلور گفت: باید از هنرمندان و به ویژه هنرمندان موسیقی عاشیقی حمایت کرده و بسترهای لازم را برای شناساندن این هنر و هنرمندان در جامعه فراهم کنیم.

ایرج شهین‌باهر در آیین افتتاحیه کنگره بین المللی عاشیقلار؛ همنوای پیامبر مهربانی تاکید کرد: هنرمندان، هویت یک سرزمین هستند که باید بسترهای لازم برای بالندگی این هویت را فراهم کنیم.

وی با تاکید بر شناساندن هنرمندان به ویژه هنرمندان موسیقی عاشیقی به مردم، بیان کرد: اگر ما هنر و هنرمندان خود را در جامعه نشناسانیم و حمایت نکنیم، در نتیجه سرزمین‌های دیگر هنر خود را به ما قالب خواهند کرد.

شهین‌باهر با بیان این‌که امروز در برخی شادی‌ها و مراسم‌ها به جای اینکه از هنر اصیل و هنرمندان خودمان استفاده شود، از مواردی استفاده می‌شود که حتی یک صدم اصالت هنر ما را دارند، افزود: باید برنامه‌ریزی کرده و هنر اصیل خود را در جامعه معرفی کنیم.

وی با بیان این‌که تاریخ ایران همواره به داشته‌های تبریز افتخار می‌کند، افزود: باید از داشته‌ها و فرهنگ اصیل خود صیانت کرده و بسترهای لازم برای رشد آن را فراهم کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید