افت ۲.۵ درصدی شاخص فرابورس در معاملات هفته آخر آبان ماه

    کد خبر :426471

آمار معاملات هفته گذشته نشان می دهد که شاخص فرابورس در هفته گذشته کاهش ۲.۵ درصدی را به ثبت رسانده است.

به گزارش بازتاب به نقل از فرابورس ایران، هفته منتهی به ۲ آذرماه ۹۷ در فرابورس در حالی به پایان رسید که رصد روند متغیرهای بازار نشان از صعودی بودن قریب به اتفاق آنها دارد به طوری که حجم و ارزش کل معاملات در هفته‌ای که گذشت به‌ترتیب ۳۶ و ۴۱ درصد افزایش یافت.

شاخص کل در حالی با ۲.۵ درصد کاهش نسبت به هفته گذشته در ۳۰ آبان‌ماه در ارتفاع ۱۹۰۸ واحدی قرارگرفت که در همین مدت آیفکس بازدهی ۷۴ درصدی از ابتدای سال را ثبت کرده است و ارزش بازار فرابورس نیز ۲.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

ارزش کل معاملات

در هفته جاری همچنین ۴ هزار و ۷۰۵ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۶ هزار و ۴۱۸ میلیارد ریال در تمامی بازارها جابه‌جا شد که به معنی افزایش ۳۶ و ۴۱ درصدی حجم و ارزش کل معاملات است.

نگاهی به آمار معاملات در بازار سهام فرابورس بیانگر دست‌به‌دست شدن ۴۴۲ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۶۲۲ میلیارد ریال در بازار اول و معامله ۲ هزار و ۴۸ میلیون سهم به ارزش ۹ هزار و ۵۹۸ میلیارد ریال در بازار دوم است که حجم و ارزش معاملات بازار دوم، افزایش حداقل ۷۰ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین بازار پایه در هفته جاری میزبان خرید و فروش ۲ هزار و ۹۳ میلیون سهم به ارزش ۳ هزار و ۹۶۳ میلیارد ریال بود که به معنی رشد ۲۴ و ۹ درصدی به ترتیب، «حجم» و «ارزش» معاملات در این بازار است.

بازار ابزارهای نوین مالی/ اوراق تسهیلات مسکن همچنان در سراشیبی سقوط

از طرف دیگر در بازار ابزارهای نوین مالی در مدت مشابه ۱۲۱ میلیون ورقه به ارزش ۱۱ هزار و ۲۳۵ میلیارد ریال دادوستد شده است که آمار معاملات به تفکیک این بازار حاکی از رشد حجم و ارزش معاملات مربوط به اوراق بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و کاهش متغیرهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن است.

هم‌زمان ارزش معاملات خرد در بازارهای اول، دوم، پایه و SME در فرابورس نیز به ۱۴ هزار و ۷۲۵ میلیارد رسید که گروه‌های استخراج کانه‌های فلزی و فلزات اساسی به ترتیب ۲۹ و ۱۴ درصد از ارزش کل معاملات را از آنِ خود کردند و در صدر ایستادند.

همچنین عرضه اولیه ۳۰ میلیون ورقه اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا ۷۰۷» در بازار ابزارهای نوین مالی در ۲۷ آبان‌ماه که در تاریخ ۲۷ آبان ۹۸ سررسید می‌شود و منجر به کشف قیمت ۸۳۲ هزار ریالی این اوراق شد، دیگر رویداد مهم هفته جاری بود.

۲ عرضه اولیه مهم در ۵ و ۱۱ آذر

عرضه اولیه ۱۲۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام یک شرکت صنعتی در حوزه تولید دستگاه های اداری و الکترونیکی در روز دوشنبه ۵ آذرماه ۹۷ در بازار دوم که این عرضه توسط یک شرکت کارگزار بورس مدیریت خواهد شد، از جمله مهمترین رویدادهای هفته پیش‌رو در فرابورس است. گفتنی است حداکثر سهام قابل خریداری توسط هر شخص ۲ هزار سهم و دامنه قیمتی ثبت سفارش از ۳۳۲۰ تا ۳۶۵۰ ریال خواهد بود.

به‌علاوه ۶۲۴ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۳۰۸ سهم معادل ۷.۸۱ درصد از سهام غیر مدیریتی یکی از بانک های خصوصی از سوی یکی از صندوق های بازنشستگی به طور یک جا و نقد یا نقد و اقساط در تابلو ب بازار پایه (براساس مقررات بازار سوم) و در تاریخ یکشنبه ۱۱ آذرماه ۹۷ عرضه خواهد شد. قیمت پایه هر سهم ۱۹۰۰ ریال تعیین شده است و بدین‌ترتیب قیمت پایه کل این عرضه بیش از یک هزار و ۱۸۶ میلیارد و ۶۰۷ میلیون ریال خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید