رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی خبرداد:

دولت نسبت به احیای دریاچه ارومیه بی‌توجهی کرده؟

    کد خبر :426331

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی گفت: تخصیص نیافتن اعتبار مشخص به دریاچه ارومیه نشان از بی‌توجهی دولت به احیای دریاچه نیست.

ناصر حضرتی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل سالن جلسات استانداری برگزار شد در خصوص ادعای توجه نکردن دولت به دریاچه ارومیه نیز عنوان کرد: در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان ۶۰۰ میلیارد تومان برای اتمام پروژه انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه تخصیص یافته است و تاکنون نیز بیش از هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی با بیان اینکه آذربایجان غربی با افتتاح بیش از ۶۰۰ تخت بیمارستانی در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان از نظر سرانه تخت بیمارستانی به میانگین کشوری رسیده است، افزود: پس از افتتاح‌های اخیر سرانه تخت بیمارستانی استان از ۱.۲ تخت به ازای هر ۱۰۰۰ نفر به 1.7 تخت رسیده است که برابر با میانگین کشوری است.

حضرتی با بیان اینکه در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان ۳۷ طرح شامل صدها پروژه و با اعتباری بالغ بر ۲هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان متشکل از هزار و ۱۶۸ میلیارد تومان اعتبارات بخش دولتی و هزار و ۶۲۳میلیارد تومان اعتبارات بخش خصوصی به افتتاح رسیده است. همچنین در سفر اخیر رئیس جمهور ۲طرح گازرسانی در قالب گازرسانی به ۲۰۰ روستا و با اعتباری بالغ بر ۱۴۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید که در قالب این پروژه ها بیش از ۱۸ هزار نفر از نعمت گاز برخوردار شدند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی اظهار کرد: در سفر دکتر روحانی به آذربایجان غربی ۴۰ طرح با اعتبار ۲ هزار و ۲۶۴ میلیارد تومان به تصویب رسید که عمدتا تا پایان سال ۹۹ به بهره برداری خواهند رسید.

به گزارش ایسنا، رییس جمهور در سفر به آذربایجان غربی صراحتا اعلام کرده که پای وعده‌های خود برای احیای صددرصد این دریاچه ایستاده است و در این مساله به هیچ عنوان کوتاه نخواهد آمد.

یکی از شعارها و وعده‌های انتخاباتی رییس جمهور، احیای دریاچه ارومیه بود که برای تحقق این هدف نیز کارگروهی به ریاست معاون اول رییس جمهور، تشکیل و تاکنون گام‌های موثری در این راستا برداشته شد اما احیای کامل این دریاچه هم‌چنان نیازمند تدابیر بیش‌تر است.

دولت برای حل مشکل ایجاد شده در دریاچه ارومیه قصد داشت آب مستمر و مطمئنی برای تأمین نیاز و حق‌آبه‌ زیست محیطی دریاچه انتقال دهد که در این راستا پروژه‌ آب کانی سیب یا زاب کردستان به دریاچه ارومیه مطرح و مقرر شد برای انتقال آب، ۳۶ کیلومتر تونل حفاری شود که این تونل در برخی مکان‌ها حدود ۷۰ متر و ۵۸۰ متر زیر خاک حرکت می‌کند.

این در شرایطی است که طبق گفته‌های ساعی – دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه – کل اعتبارات اختصاص‌یافته برای احیای این دریاچه از بدو تأسیس ستاد احیا از سال ۱۳۹۳ زیر ۴۰ درصد است و سال ۱۳۹۷ نیز هیچ اعتباری برای احیای دریاچه ارومیه ابلاغ نشده و این در حالی است که امسال تصویب اعتبار برای انجام پروژه‌های احیا به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که هنوز ریالی برای انجام پروژه‌ها اختصاص نیافته است.

به گفته وی، اگر این اعتبار اختصاص یابد پروژه‌های احیا به خوبی اجرا می‌شود.

از آن سو نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایسنا گفته طرح مطالعه و احیای دریاچه ارومیه و اختیارات ستاد باید از مرکز کشور به خود استان واگذار شود و مدیران استانی برای احیای دریاچه ارومیه تصمیم گیری کنند.

نماینده ارومیه در مجلس تصریح کرده ستاد احیای دریاچه ارومیه نه تنها اقدام موثری در احیای دریاچه انجام نداده بلکه در سال‌های گذشته با ارائه طرح اصلاح کاشت بدون مطالعه به اقتصاد و کشاورزی منطقه نیز خسارت زده است.

به گزارش ایسنا، وی با تاکید به اینکه صنایع و کشاورزی منطقه نیاز به آب دارد، خاطرنشان کرده، ستاد احیا با اعمال تحریم به کشاورزان و سرمایه‌داران منطقه مانع از توسعه اقتصادی ارومیه و آذربایجان غربی شده ولی در مقابل اقدامات استان‌های آذربایجان شرقی و کردستان در اخذ مجوز برای فعالیت‌های اقتصادی خود سکوت کرده است. با وجود تخصیص اعتبار میلیاردی توسط دولت برای احیای دریاچه ارومیه متاسفانه هیچ شفافیت و گزارش ارزی تاکنون از سوی این ستاد ارائه نشده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید