سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های معتبر را چگونه بشناسیم؟

    کد خبر :426190

معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی گفت: روی خیریه‌ها به‌ویژه خیریه‌های ملی و سازمان‌های مردم نهاد نظارت و کنترل داریم و عملکرد آنها پایش می شود بنابراین سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌هایی که با وزارت کشور فعالیت می‌کنند، قابل اعتماد هستند.

در میان اکثر ایرانی‌ها این دل مشغولی وجود دارد که چگونه به افراد نیازمند کمک کنند،چه کمکی به آنان کنند و کمک‌های خود را از چه طریقی به دستشان برسانند تا کمک‌ها در جای درست هزینه شود و به دست نیازمندان واقعی برسد. در این میان برخی افراد منتظر نمی‌مانند و به عنوان افرادی دغدغه‌مند و داوطلب با آگاهی کامل از تمام سختی ها آستین‌ها را بالا می‌زنند و برای کمک رسانی اقدام می‌کنند اما برخی دیگر از افراد به دلایل مختلف ترجیح می‌دهند بهصورت مستقیم وارد این حوزه نشوند و کمک‌های خود را به دست افراد خیر یا سازمان‌های خیریه برسانند و از طریق آنان به نیازمندان کمک کنند.

در این میان کمال اکبری – معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی – درباره خیریه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد به ایسنا می‌گوید: روی خیریه‌ها خصوصا خیریه‌های ملی و سازمان‌های مردم نهاد نظارت و کنترل داریم و عملکرد آنها پایش می شود بنابراین سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌هایی که از وزارت کشور مجوز دارند و فعالیت می‌کنند، قابل اعتماد هستند و حتی اگر کمک‌های مردم را دریافت کنند نمی‌توانند در مسیر دیگری مصرف کنند. به همین دلیل مردم می‌توانند به خیریه‌هایی که از وزارت کشور مجوز فعالیت دارند اعتماد کنند و کمک‌های خودشان را به رسیدن به افراد نیازمند به دست آنان بسپارند.

وی ادامه می‌دهد: برای اطمینان از این موضوع شهروندان می‌توانند به سایت وزارت کشور و بخش سازمان‌های مردم نهاد مراجعه و لیست سازمان‌های مردم نهاد مجوزدار از وزارت کشور را مشاهده کنند و با مراجعه مستقیم به این سازمان‌ها کمک هایشان را به دست آن‌ها برسانند.

اکبری در پاسخ به این پرسش که آیا مردم می‌توانند بر عملکرد این سازمان‌ها و خیریه‌ها نیز نظارت مستقیم داشته باشند، می‌گوید: این موضوع به خود سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌ها برمی‌گردد که آیا این امکان وجود دارد یا خیر اما سازمان‌های مردم نهاد حتی می‌توانند اعلام کنند که کمک‌ها در چه زمینه‌ای و کجا هزینه خواهد شد.

معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی می‌افزاید: اگر مردم در خصوص برخی از سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌ها شک و تردیدی داشته باشند می‌توانند به‌صورت مستقیم از وزارت کشور استعلام بگیرند و یا اگر کمک خاصی دارند می‌توانند با کمک وزارت کشور سازمان‌مردم نهاد متناسب با هدف خود را مشخص کنند.

به گزارش ایسنا،وی در پایان به حضور خوب سازمان‌های مردم نهاد حادثه زلزله کرمانشاه نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: حضور سازمان مردم در حادثه زلزله کرمانشاه خوب بود ودر حال حاضر نیز برخی از سمن‌ها در زمینه‌های مختلف پزشکی ، مشاوره وخدماتی و رفاهی در مناطق زلزله زده حضور دارند و مشغول فعالیت هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید