اسپانیا: بدون توافق بر سر جبل الطارق، نشست برگزیت برگزار نمی شود!

    کد خبر :425071

نخست وزیر اسپانیا هشدار داد که در صورت عدم حل و فصل قضیه جبل الطارق، نشست برنامه ریزی شده برای تصویب برگزیت «به احتمال بسیار» برگزار نخواهد شد.

به گزارش بازتاب به نقل از دیلی صباح، «پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا که در حال حاضر برای انجام دیداری رسمی و دوروزه در «هاوانا» پایتخت کوبا بسر می برد؛ روز جمعه هشدار داد که در صورت عدم حل و فصل موضوع جبل الطارق، نشست برنامه ریزی شده برای تصویب برگزیت «به احتمال بسیار» برگزار نخواهد شد.

سانچز در یک کنفرانس خبری در کوبا گفت: «اگر بر سر جبل الطارق توافقی حاصل نشود، به احتمال بسیار نشست شورای اروپا [برای تصمیم گیری در مورد برگزیت] برگزار نخواهد شد».

اوایل روز جمعه، مقامات اسپانیا در بروکسل اعلام کردند چنانچه لندن کتباً متعهد نشود که هرگونه توافق آتی میان بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر جبل الطارق مشروط و موکول به انجام مذاکرات دوجانبه با اسپانیا خواهد بود؛ سانچز احتمالاً در نشست اروپایی برای تصمیم گیری در مورد برگزیت شرکت نخواهد کرد.

در واقع، این تعهدسپاری لندن به اسپانیا این قدرت و اختیار را می بخشد که هرگونه رابطه آتی میان اتحادیه اروپا و این قلمروی ۶.۷ کیلومتر مربعی متعلق به بریتانیا در رأس جنوبی خود را رد و ملغی کند.

به عبارت دیگر، اسپانیا خواهان آن است که آینده این سرزمین کوچک- که حاکمیت آن در سال ۱۷۱۳ به بریتانیا واگذار شد اما همچنان مورد ادعای ارضی اسپانیا است- موضوعی قابل مذاکره و دوجانبه میان مادرید و لندن باشد.

گفتنی است که سال میلادی گذشته، استراتژی های اتحادیه اروپا در مورد مذاکرات برگزیت امکان و اختیار رد و نفی هرگونه رابطه آتی میان اتحادیه اروپا و این قلمرو ماوراءبحاری بریتانیا را به مادرید اعطا کرد. اما مقامات اسپانیا نگران آن هستند که در یک بند کلیدی از توافقنامه که به مذاکرات بریتانیا- اتحادیه اروپا پیرامون روابط آینده خود اشاره دارد، موضوع جبل الطارق ذکر نشود.

«ایزابل سلا» سخنگوی دولت اسپانیا نیز گفت که مادرید به یک «تضمین غیرمشروط و قطعی» نیاز دارد که به موجب آن، هرگونه توافق آتی میان اتحادیه اروپا و بریتانیا در مورد موضوعات مربوط به جبل الطارق «مستلزم توافق قبلی با اسپانیا باشد».

«لوئیس مارکو آکوئیریانو» وزیر جدید اسپانیا در امور اتحادیه اروپا نیز روز جمعه اعلام کرد که مقامات بریتانیا متعهد شده اند به نگرانیهای اسپانیا در خصوص جبل الطارق توجه و رسیدگی نمایند، اما هنوز این تعهد را بطور کتبی دریافت نکرده است.

در همه‌پرسی عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا (۲۰۱۶) ۹۶ درصد ساکنان تقریباً ۳۰ هزار نفری جبل الطارق به ماندن در اتحادیه اروپا رأی دادند.

در مارس ۲۰۱۷ در پی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و مطابق پیش‌نویس دستورالعمل مذاکرات اتحادیه اروپا با بریتانیا برای خروج، توافق‌های پیشین بین لندن و مادرید شامل منطقه جبل الطارق نخواهد شد؛ مگر آن که بریتانیا به‌طور جداگانه در این زمینه با اسپانیا به توافق برسد. با این استراتژی مطرح شده از سوی اتحادیه اروپا در مذاکرات خروج بریتانیا، اسپانیا این اختیار را دارد که هر توافق احتمالی را که به از دست دادن جبل الطارق منجر شود، وتو کند؛ در این صورت بریتانیا ناچار می‌شود در کنار مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا، با اسپانیا نیز بر سر جبل الطارق بطور جداگانه مذاکره کند.

این در حالی است که نمایندگان محافظه‌کار پارلمان بریتانیا می گویند که حق حاکمیت بریتانیا بر جبل الطارق، قابل مذاکره نیست و اسپانیا را متهم کردند که در مذاکرات اتحادیه اروپا با بریتانیا برای خروج، «به طرز شرم آوری در حال کارشکنی است».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید