تحریم تسلیحاتی آلمان علیه عربستان دو ماه دیگر ادامه دارد

    کد خبر :425049

آلمان توقف فروش تسلیحات به عربستان را تا دو ماه دیگر ادامه می دهد و پس از آن درباره تمدید یا لغو این تحریم تصمیم گیری می کند.

به گزارش بازتاب به نقل از خبرگزاری رویترز، منابع آگاه در صنایع تسلیحاتی آلمان خبر دادند که توقف فروش سلاح به عربستان دست کم تا اواسط ماه ژانویه سال آینده میلادی (اوایل بهمن ماه 97) ادامه دارد.
به نوشته رویترز، مشخص نیست این تحریم که به صورت داوطلبانه از سوی صنایع تسلیحاتی آلمان اعمال شده، پس از این مدت لغو شود یا شرکت های تحریم کننده بر تداوم توقف فروش سلاح به عربستان پافشاری کنند.
شرکت های تسلیحاتی که تصمیم به توقف فروش سلاح به عربستان گرفته اند، نمی توانند برای درآمد از دست رفته خود درخواست جبران خسارت کنند، مگر اینکه دولت آلمان چنین تصمیمی بگیرد.
یکی از منابع آگاه در صنایع آلمانی گفت: در حال حاضر شرکت ها تصمیم به توقف ارسال محموله ها کرده اند، اما اگر عربستان خسارت تاخیر سفارشات را بخواهد، شرایط تغییر خواهد کرد.
دولت آلمان که پیشتر فروش تسلیحات به عربستان را متوقف کرده بود، هفته گذشته 18 سعودی مظنون در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی را از سفر به اروپا منع و تحریم تسلیحات را تمدید کرد.
برلین افزون بر تعلیق ارائه مجوز برای فروش تسلیحات به عربستان، اعلام کرد که محموله های تسلیحاتی را که در حال حاضر نیز مجوز فروش دارند، لغو می کند.
این تحریم تسلیحاتی شامل قایق های گشت زنی تولید شده به سفارش عربستان و همچنین سامانه های راداری کبرا که فرانسه و آمریکا نیز در ساخت آن ها مشارکت دارند، می شود.
نشریه اشپیگل گزارش داد که سفارش های تسلیحاتی متوقف شده به واسطه این تحریم ارزشی برابر با 2.5 میلیارد یورو دارد.
توقف فروش تسلیحات به عربستان از سوی آلمان پس از پذیرش مسئولیت قتل خاشقچی توسط سعودی ها اعمال شد؛ دیگر کشورهای اروپایی نیز تحریم هایی علیه ریاض وضع کرده اند.
خاشقچی روز 2 اکتبر (10 مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با نامزد ترکیه ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد.
حکومت آل سعود پس از 18روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، 18 نفر از جمله 15 مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند.
مقام های ترکیه ای می گویند شواهد حاکی از آن است که ماموران سعودی خاشقچی را به قتل رسانده و جسد وی را پس از مثله کردن در اقامتگاه سرکنسول سعودی در استانبول از بین برده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید