ظریف: یکجانبه گرایی آمریکا فراتر از برجام و مذاکره با ایران است

    کد خبر :425037

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان سفر خود به ایتالیا تاکید کرد که جامعه بین الملل از سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا خسته شده است.

محمد جواد ظریف بامداد شنبه و قبل از ترک رم به مقصد تهران، با اشاره به نتایج سفر دو روزه و بسیار فشرده اش به ایتالیا به ایرنا گفت: بحث برجام و مقابله با سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا، در تمام جلسات مطرح بود و تقریبا به صورت اجماعی جامعه بین المللی از این سیاست ها خسته شده و خطر این سیاست ها را برای آینده می بیند.
وی افزود: از طرف دیگر لازم است که جامعه بین المللی آمادگی برای مقابله با این سیاست ها را پیدا کند و از تبدیل شدن آن به یک رویه در روابط بین المللی جلوگیری کند و هزینه های لازم را نیز انجام دهد که بسیار فراتر از موضوع هسته ای و مذاکرات با جمهوری اسلامی است و به آینده روابط بین المللی و نحوه ای که جامعه بین المللی می خواهد در قبال سیاست های بسیار کوتاه نظرانه آمریکا، رفتار و حرکت کند، بر می گردد.
ظریف با اشاره به ملاقات های خود با مقامات ایتالیایی و غیر ایتالیایی در این سفر گفت: در ملاقلات هایی که در این سفر داشتم، علاوه بر صحبت درباره روابط دوجانبه، موضوع ویژه ای که مورد توجه بود، بحث یمن و سوریه و ضرورت پایان دادن به وضعیت نابسامان مردم یمن و حرکت به سوی راه کار سیاسی در سوریه بود. در این گفت وگوها این موضوعات مخصوصا در شرایط ویژه ای که در آن هستیم، به صورت جدی پیگیری شد.
وی ادامه داد: همچنین همکاری های اقتصادی، زمینه برای کار مشترک، استفاده از مکانیزم های ویژه در بسیاری از این ملاقات ها مطرح شد و من احساس می کنم که این آمادگی وجود دارد، اگر چه ریسک پذیری اروپا تا حد قابل توجهی پایین بوده ولی تعهد سیاسی وجود دارد و باید دید تا کجای کار آمادگی دارند.
وزیر امور خارجه ایران به اجلاس بین المللی گفت و گوهای مدیترانه اشاره کرد و افزود: چند سالی است که در کنفرانس گفت وگوهای مدیترانه شرکت می کنیم و این فرصت بسیار خوبی برای ارائه دیدگاه هایمان، مخصوصا در رابطه با منطقه است. حضور بنده در این اجلاس به صورت پرسش و پاسخ بود که سئوالات متعددی درباره سیاست های منطقه ای ایران، سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا، تاثیر تحریم ها بر مردم ایران و مقاومت مردم برابر تحریم ها مطرح شد و من تاکید کردم که ‘مردم ایران با تاریخی چند هزار ساله هرگز اجازه نمی دهند که یک دولتی که در عمق تاریخی ما، موقتا شرایط ویژه ای را پیدا کرده است بتواند با آنها با زور گویی رفتار بکند.
ظریف پس از گذران دو روز کاری بسیار فشرده و پر کار، شامگاه جمعه ایتالیا را به مقصد تهران ترک کرد. وی که برای شرکت در اجلاس بین المللی گفت و گوهای مدیترانه با حضور نمایندگانی از 56 کشور جهان، به رم سفر کرده بود، صبح پنجشنبه در نخستین روز از سفر خود با ‘انتزو موئاورو میلانزی’ همتای ایتالیایی خود در وزارت خارجه این کشور دیدار کرد. وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در این دیدار برجام را باعث تقویت صلح و امنیت بین المللی خواند و بر تلاش همه جانبه کشورش برای کمک به حفظ آن در کنار سایر کشورهای اتحادیه اروپا تاکید کرد.
ظریف در این سفر همچنین با شماری از ایرانیان مقیم ایتالیا دیدار کرد و سپس با شرکت در نشست تجاری اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا و کنفدراسیون صنایع با کارآفرینان ایتالیایی دیدار و سخنرانی کرد.
شرکت در اجلاس بین المللی گفت و گوهای مدیترانه و پاسخ به سئوالات و ابهام زدایی در رابطه با برجام و سیاست های قلدرمنشانه دولت آمریکا مهم ترین بخش سفر ظریف به رم محسوب می شود. وی همچنین با یک روزنامه و یک شبکه تلویزیونی ایتالیایی مصاحبه کرد و به پرسش های آنها پاسخ گفت.
ظریف روز دوم از سفر خود با قائم مقام وزیر خارجه عمان و سپس با وزیر خارجه مالت دیدار کرد. وزیر خارجه کشورمان همچنین با ‘روبرتو فیکو ‘ رئیس مجلس ایتالیا ملاقات و سپس در یک جلسه نهار کاری با وزیر خارجه ژاپن شرکت و بعد از ظهر جمعه نیز با ‘استفان دیمیستورا’ ملاقات کرد. وی در پایان نیز با ‘سرگئی لاوروف’ همتای روسی خود دیدار و گفت و گو کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید