ادامه تناقض گویی تاج، تقلای او برای ماندن و سه نکته

  • ورزشی
  • پنجشنبه ۱ آذر ۱۳۹۷ ۱۵:۳۰
    کد خبر :424234

ماجرای رفتن یا ماندن مهدی تاج در سمت ریاست فدراسیون فوتبال در حال تبدیل شدن به یک معضل برای ورزش کشور و نیز دغدغه برای مسئولان سیاسی است.

پس از تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان مشخص شد که او در زمره بازنشستگان است و باید فدراسیون را ترک کند. با این وجود، سیگنال‌هایی از طرف فدراسیون ارسال شد که آن‌ها مشمول این قانون نخواهند شد، زیرا فدراسیون باید نهادی غیردولتی باقی بماند.

تاج دو راه را برای ماندن امتحان کرده بود. اولی افزایش درصد جانبازی خود به بالاتر از ۵۰ که با اعلام جانبازی ۴۵ درصدی او از سوی بنیاد شهید، ناکام ماند. دومی تلاش برای مستثنی شدن فدراسیون از این قانون بود. اما پس از دیدار او با رییس مجلس، لاریجانی به صراحت اعلام کرد که فدراسیوون به دلیل استفاده از بودجه دولتی مشمول این قانون است.

با این حال، تلاش فدراسیون برای ماندن تاج و بازنشستگان آن تمامی نداشت. در روز‌هایی که روسای فیفا و‌ای اف سی به تهران آمده بودند، خبر‌هایی از طرح موضوع برای آنان نیز به گوش رسید. ناگهان کنفدراسیون فوتبال آسیا در پیامی اینستاگرامی از غیردولتی ماندن فدراسیون ایران گفت. این خبر در رسانه‌ها پخش شد، اما نکته مغفول در آن اعلام فدراسیون به AFC بود. به بیان دیگر، AFC از این گفته بود که «فدراسیون فوتبال ایران می‌گوید غیردولتی است». یعنی فدراسیون به طریقی این موضوع را به اطلاع آن‌ها رسانده. اما در اخبار منتشرشده این نکته ظریف سهوا و یا شاید تعمدا مغفول ماند.

در روز‌های بعد ناگهان ویدیویی از مصاحبه عادل فردوسی پور با رییس فیفا منتشر شد که در آن اینفانتینو با صراحت بیشتری به مسئله بازنشستگی تاج اشاره کرده و فوتبال ایران را به تعلیق تهدید کرده بود.

در چنین شرایطی، ۲۶ آبان روز پایان کار بازنشستگان از راه رسید و خبری از رفتن تاج نشد. ناگهان رسانه ها، علت ماندگاری او را یک قانون درباره ایثارگران دانستند. بر اساس اخبار منتشرشده، او با استناد به ماده ۶۰ «قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران» مصوب سال ۹۱ که می‌گوید دستگاه‌ها مکلفند حسب درخواست جانبازان و آزادگانی که قبل از تصویب این قانون در خدمت دستگاه بود و قطع همکاری نموده‌اند، صرفا برای یک بار نسبت به اعاده به خدمت آن‌ها اقدام نمایند، در فدراسیون ماندگار شده. گفته می‌شود تاج کارمند فولاد مبارکه اصفهان بوده و ظاهرا با ۲۵ سال سابقه فعالیت خود را بازنشسته کرده.

اینکه چطور ناگهان این همه اطلاعات رو شد و معلوم شد که تاج قبلا خود را بازنشست کرده، محل بحث فراوانی شد. با این حال، اینکه چنین قانونی چگونه می‌تواند بر خلاف مصوبه مجلس و بالاتر از آن قرار بگیرد نیز خود جای سوال داشت.

طیبه سیاوشی، نماینده اصلاح طلب مجلس که موضوع را پیگیری می‌کرد، در گفتگو با انتخاب، خواستار دخالت رییس سازمان بازرسی کل کشور شد. او گفت: معنا ندارد که یک قانون حتی برای شهردار هم اعمال شود، اما برای رییس فدراسیون فوتبال اعمال نشود. سیاوشی افزود: چطور ممکن است که حتی نظر رییس قوه مقننه هم این باشد که رییس فدراسیون باید بر اساس قانون بروند، اما ایشان در سمت خود بمانند؟

تاج در توضیح علت ماندن خود در فدراسیون با کلماتی غیرشفاف، همه چیز را انکار کرد. او گفت که فدراسیون پشت مصاحبه با اینفانتینو نبوده و اینکه الان هم بر اساس قانون در فدراسیون مانده و اگر قانون بگوید برو، خواهد رفت.

اکنون ماجرا با وجود پیچیدگی‌هایی که فدراسیون در آن ایجاد کرده ساده است. فدراسیون بدون اشاره مستقیم همه چیز را به تهدید فیفا و تعلیق ایران منوط کرده. در این باره سه نکته قابل تامل وجود دارد که می‌تواند صداقت فدراسیون و شخص تاج را محک بزند.

اول – فیفا بر خلاف تبلغات، به قوانین مادر کشور‌ها احترام می‌گذارد و هر اقدامی را دخالت دئلت محسوب نمی‌کند. برای نمونه، از مدت‌ها قبل گفته شده بود که با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، مجوز کار ده‌ها ‏بازیکن خارجی باطل خواهد شد؛ با این حال تا کنون فیفا دخالتی در این موضوع نکرده.

دوم – تعلیق فوتبال یک کشور از سوی فیفا معمولا از طریق گزارش اشخاص و نهاد‌ها انجام می‌شود. حتی در دوره قبل که با دخالت عجیب رییس تربیت بدنی دولت احمدی نژاد فوتبال ایران تعلیق شد، سوالی مطرح بود که مگر بقیه دولت‌های جهان سوم از جمله کشور‌های عربی در فوتبال خود دخالت نمی‌کنند؟ پس چرا تعلیق نمی‌شوند؟ پاسخ صفایی فراهانی رییس اسبق فدراسیون به این موضوع ساده بود: به فیفا گزارشی مبنی بر دخالت دولت‌های این کشور‌ها در فوتبال ارسال نشده.
از این موضوع براحتی می‌توان نتیجه گرفت که دخالت فیفا تنها در صورت ارائه اطلاعات به آن‌ها انجام پذیر است. حال چه کسی این اطلاعات را به فیفا داده است؟

سوم – مهدی تاج با وجود تقلا برای ماندن، مدام بر رعایت قانون تاکید می‌کند. راه حل قانونی رفع این مشکل ساده است. تاج استعفا دهد و طبق ضوابط فیفا، انتخاب رییس جدید را به مجمع عمومی بسپارد. در این صورت فیفا هرگز دخالت دولت در فوتبال را تایید نخواهد کرد. چراکه خود رییس فدراسیون استعفا داده و رییس جدید نیز طبق ضوابط آن‌ها تعیین شده. پس چرا تاج که مدارم ادعای قانونمداری و دلسوزی برای فوتبال ایران می‌کند و خطر تعلیق را نیز جدی می‌بینید، این راهکار ساده را برنمی گزیند؟

احسان قاضی زاده هاشمی، نماینده مجلس هم اخیرا تصریح کرده که اگر تاج به بهانه غیردولتی بودن فدراسیون، استعفا ندهد، طبیعتا باید تبعات غیردولتی بودن را هم بپذیرد؛ از جمله اینکه یک ریال هم به فدراسیون فوتبال داده نمی‌شود؛ نمی‌توانند از اماکن دولتی از جمله استادیوم آزادی استفاده کنند و سوم اینکه فدراسیون باید مالیات های نداده اش را هم بپردازد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید