انگلیس می تواند میانجی موثری برای کاهش فشارهای آمریکا علیه ایران باشد؟

    کد خبر :424228

جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه این هفته به ایران سفر کرد و با محمد جواد ظریف و تعداد دیگری از مقامات کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش تابناک، سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران با حواشی زیادی به ویژه از سوی برخی رسانه ها و جناح های سیاسی داخلی همراه بود.

در همین زمینه، شبکه «تی.آر.تی» در تحلیلی نوشته است که سفر جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس به ایران نتیجه ای نخواهد داشت مگرآنکه لندن انگلیس بتواند به ایرانیان کمک کند تا ضربه تحریم های آمریکا را خنثی و نرم تر کند.

روابط ایران و انگلیس بی شباهت با روابط ایران و آمریکا نیست و تهران به هر دوی آن ها با بدبینی نگاه می کند. با مرور تارج روابط ایران و انگلیس نیز می توان این بدبینی ایرانیان را درک کرد.

با این حال، حصول توافق هسته ای باعث شد روابط ایران و انگلیس نیز تا حدود زیادی بهبود پیدا کند و این کشور نیز یکی از حامیان اصلی برجام در دو سال گذشته بوده است.

در این حال، ایران امیدوار است که بریتانیا میزبانی SPV یا همان مکانیزم ویژه اروپایی را بپذیرد یا حداقل بر سر تحریم ها آمریکا و یا گفتگوهای میان ایران و آمریکا میانجی گری کند.

ایران به احتمال زیاد بر این باور است که بریتانیا بهترین موقعیت را برای تأثیرگذاری بر فشار بی وقفه آمریکا بر روی ایران دارد و لذا تهران امیدوار است لندن بتواند میانجی موثری برای کاهش فشارهای آمریکا باشد.

لازم به ذکر است، وزیر خارجه انگلیس قبل از ورود به تهران خواستار آزادی «نازنین زاغری راتکلیف» شد که به جرایم امنیتی در ایران زندانی شده بود.

وی گفت «باید ببینیم آن [افراد] بیگناه دو تابعیتی بریتانیایی-ایرانی که در ایران زندانی هستند، به [جمع] خانواده‌های خود در بریتانیا بازگشته‌اند. من داستان‌های ناراحت کننده بسیار زیادی از خانواده‌های کسانی که مجبور به تحمل این جدایی وحشتناک شده‌اند، شنیده‌ام».

هانت همچنین گفت «من با پیام روشنی برای سران کشور وارد ایران می‌شوم، زندانی کردن افراد بیگناه نباید به عنوان اهرم دیپلماتیک استفاده شود».

نازنین زاغری که به عنوان مدیر پروژه در شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» فعالیت می‌کرد، فرودین‌ماه سال ۱۳۹۵ در تهران به دلیل جرائم امنیتی دستگیر و به تحمل ۵ سال حبس محکوم شد.

جرمی هانت علاوه بر ظریف با برخی از مقامات کشورمان از جمله علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز ملاقات خواهد کرد. مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه‌ای شامل اوضاع یمن و مسائل بین‌المللی و برجام از جمله موضوعاتی است که در سفر هانت به تهران مورد بحث و تبادل نظر با مقامات ایرانی قرار می‌گیرد.

هانت همچنین در مصاحبه ای گفته است: خاورمیانه مثل باروت است؛ جایی که رخدادهای کوچک ممکن است منجر به یک فاجعه در مقیاس جنگ جهانی اول شود. ما موضوع تحریمها را داریم. رقابت منطقه‌ای ایران و عربستان را داریم که بیشتر و بیشتر در حال خطرناک تر شدن است و منجر به جنگ نیابتی شده است. اگر اینها را کنار هم قرار دهیم و به خطرات منجر به جنگ جهانی اول نگاه کنیم می‌بینیم که رویدادهای کوچک مثل زنجیره‌ای از رویدادها می‌توانند عواقب فاجعه باری داشته باشند.

هانت پیش از سفر به ایران، به عربستان سفر کرده و در خصوص لزوم پایان دادن به جنگ یمن با سران ریاض گفتگو کرده بود. بر همین اساس، به نظر می رسد موضوع پایان دادن به جنگ یمن نیز یکی از محورهای عمده سفر هانت به ایران بوده است.

در همین زمینه، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در تشریح جزئیات برنامه ها و دیدارهای سفر یک روزه وزیر امور خارجه بریتانیا به تهران اظهار داشت:در دیدارهای جداگانه آقای جرمی هانت با وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص طیف مختلفی از موضوعات از جمله برجام و تعهدات کشورهای اروپایی بویژه EU3 در قبال ایران، مهمترین تحولات منطقه، خصوصا اوضاع وخیم و فاجعه بار انسانی در یمن و لزوم خاتمه دادن به حمایت های تسلیحاتی غرب از متجاوزان به سرزمین و مردم بی گناه یمن گفتگو و تبادل نطر شد و دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران در این خصوص به تفصیل بیان شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید