عدم تامین زیرساخت‌ها در منطقه آزاد قشم

    کد خبر :424040

نماینده مردم استان هرمزگان در شورای عالی استان‌ها با تاکید بر این که مناطق آزاد با هدف تسهیل مبادلات تجاری و زمینه‌سازی برای صادرات تعریف شده‌اند، افزود: متاسفانه پس از گذشت ۲۰ سال از ایجاد منطقه آزاد هنوز زیرساخت‌های این منطقه تامین نشده است.

یعقوب دریانورد در جریان یازدهمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها، گفت: اگر امروز کرمانشاه از پس لرزه‌های سال گذشته ویران است و کودکان سرپل ذهاب باید در کانکس به مدرسه بروند، اگر خاک امان از هم‌وطنان خوزستانی بریده و نفس کشیدن را برای آنها سخت کرده است. اگر کم‌آبی، ریزگرد و طوفان شن و خشکسالی سایه‌اش را از استان خوزستان و سیستان و بلوچستان برنمی‌دارد و حداقل ۳۰ درصد مناطق گردشگری به استان فارس تعلق دارد اما باز هم نرخ بیکاری در این استان بالاست و هزاران مشکل پیدا و پنهان دیگری که در کشور وجود دارد از آنجا نشأت می‌گیرد که ما نظر همت خود را به این مناطق نینداخته‌ایم و همه جزیره‌وار به دنبال مسکنی برای دردهای مناطق خود هستیم.

وی افزود: هدف از تشکیل شورای عالی استان‌ها جامع عمل پوشاندن به اهداف قانون اساسی است. تحقق تبعیض‌جدایی از جامعه، بررسی مشکلات کشور و پیگیری و رفع معضلات در قالب ارائه‌ طرح‌های مختلف است.

نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: عدم تطبیق در خصوص ایجاد بازارچه‌های مرزی، توسعه نامتوازن اقتصادی در این مناطق، بی‌تدبیری در بخش کشاورزی، نبود اشتغال پایدار و بسیار دلایل دیگر موجب شد تا شاهد پدیده کولبری باشیم و علی‌رغم تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر رسیدگی وضعیت کولبران هنوز تمهیدی برای این موضوع اندیشیده نشده و نارضایتی عمومی را ایجاد کرده است.

دریانورد در بخشی دیگر از صحبت‌های خود گفت: ظرف چند ماه گذشته بی‌ثباتی نرخ ارز و سوء‌مدیریت‌های اقتصادی مشکلات عدیده‌ای را برای مردم ایجاد کرده و تمام دستاوردهای یک هموطن که با سال‌ها تلاش و کوشش به دست آمده به یکباره از بین می‌رود و در این میان تنها دلالان هستند که جیب‌های خود را پر می‌کنند و فربه‌تر از گذشته به منفعت‌های کلان دست می‌یابند.

نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: براساس تعریف منطقه آزاد باید این منطقه محلی برای تسهیل مبادلات تجاری و زمینه‌ساز صادرات و مکانی مطمئن برای سرمایه‌ گذاران خارجی باشد که در آن زیرساخت‌ها فراهم شده و مستعد فعالیت است. حال آنکه علی‌رغم گذشت ۲۰ سال از ایجاد منطقه آزاد قشم هنوز آنگونه که شایسته تعریف منطقه آزاد است زیرساختی در خصوص سرمایه‌ گذاری خارجی وجود ندارد و بدتر از آن هنوز تغییر چندانی در زیرساخت‌های شهری آن ایجاد نشده است.

به گزارش ایسنا، وی تاکید کرد: علی‌رغم وعده‌های مختلف دولت در خصوص حفاظت از محیط زیست و تغییر در امر مهم حفظ منابع طبیعی متاسفانه اقدام مهمی به منظور جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه و تالاب‌ها و شورشدن کارون و … به عمل نیامده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید