چاووش‌اوغلو در نشست با موگرینی: باید بدانیم مسئول قتل خاشقچی و کسی که دستور آن را داده چه کسی است

    کد خبر :423988

وزیر خارجه ترکیه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با حضور در نشست خبری مشترک، درباره مسائل مختلفی از جمله روابط دوجانبه، بحران‌های منطقه‌ای، قتل خاشقچی و تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای ایران صحبت کردند.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (پنجشنبه) در نشست خبری مشترک در آنکارا شرکت کردند.

چاووش‌اوغلو به عنوان سخنران ابتدایی گفت: «مبارزه با تروریسم هم برای ما و هم برای اعضای اتحادیه اروپا، مسئله مهمی است. هر دو ما حملات تروریستی را در گذشته تجربه کرده‌ایم».

وی با بیان اینکه در تمام حوزه‌های مبارزه با تروریسم، همکاری نزدیکی با اتحادیه اروپا دارند، توضیح داد: «از آنها انتظار حمایت تمام و کمال داریم. پ.ک.ک یک گروه تروریستی است و باید در لیست سیاه اتحادیه اروپا نیز قرار بگیرد».

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، اعضای گروه تروریستی سازمان گولن را به عنوان پناهنده می‌پذیرند، تاکید کرد که این مسئله از نظر مردم و دولت ترکیه غیرقابل قبول است.

چاووش‌اوغلو ضمن اشاره به کاهش برخی حمایت‌های مالی اروپا از ترکیه، گفت: «این مسئله نه تنها به اقتصاد ترکیه ضربه نمی‌زند بلکه به ضرر خود کشورهای اروپایی است… متوقف کردن فرایند مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا نیز فایده‌ای برای آنها ندارد».

وی با تاکید مجدد به تعهدات ترکیه در قبال مسئله مهاجران، توضیح داد درخصوص موضوعات منطقه‌ای از جمله بحران یمن و سوریه، گفت‌وگوهایی داشتیم و موضع ما یکسان است.

فدریکا موگرینی به عنوان سخنران بعدی با مهم دانستن روابط اتحادیه اروپا با ترکیه، گفت: «از نقش دولت ترکیه و رئیس‌جمهور اردوغان در تفاهمنامه سوچی درخصوص ادلب قدردانی می‌کنم… این تفاهمنامه و اجرای آن به اجتناب از یک فاجعه انسانی بزرگ کمک کرد».

موگرینی با مهم دانستن همکاری اتحادیه اروپا با ترکیه در موضوعات مختلف از جمله سوریه، ایران و عراق، توضیح داد: «تصمیم گرفتیم که همکاری نزدیکی در موضوعات منطقه‌ای و دوجانبه داشته باشیم».

وی همچنین تاکید کرد که اتحادیه اروپا خواستار یک ترکیه قوی و همکاری نزدیک با آنهاست: «ترکیه قوی‌تر یعنی ترکیه دموکراتیک‌تر بر اساس مرّ قانون… نگرانی‌های جدی خود را از بازداشت تعدادی از فعالان مدنی و دانشگاهی برجسته را اعلام می‌کنیم».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به حکم دادگاه حقوق بشر این سازمان درباره حبس «صلاح‌الدین دمیرتاش» رهبر حزب «دموکراتیک مردمان» افزود: «امیدواریم او به زودی آزاد شود».

این دو سپس به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

موگرینی در پاسخ به سوالی درباره قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری استانبول گفت: «موضع اتحادیه اروپا درباره قتل خاشقچی از همان ابتدا مشخص بوده و ما خواستار تحقیقات شفاف در این باره هستیم که هنوز کامل نشده است… کسانی که مسئول این جنایت هستند باید به سزای اعمالشان برسند».

چاووش‌اوغلو نیز در این باره توضیح داد: «سوالاتی هست که هنوز به آنها پاسخ داده نشده است… ما باید بدانیم مسئول اصلی این جنایت و کسی که دستور آن را داده چه کسی است. ما به تحقیقات خود در سطح بالایی از شفافیت ادامه می‌دهیم… این یک جنایت است و عدالت باید برای آن جاری شود».

وی با تاکید بر لزوم محاکمه افراد بازداشتی در عربستان سعودی در دادگاه ترکیه، گفت: «علی‌رغم اینکه جنایت در کنسولگری سعودی رخ داده ولی هنوز هم در خاک ترکیه است پس قوانین قضایی ترکیه قابلیت اجرا درباره آن را دارد… ما از سعودی‌ها انتظار همکاری داریم».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید