انعقاد قرارداد تبدیل ۴۰ واحد گازی به سیکل ترکیبی

    کد خبر :423861

مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر تولید برق وزارت نیرو گفت:قرارداد تبدیل ۴۰ واحد گازی به سیکل ترکیبی منعقد شده است که منابع این کار باید از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع رقابت‌پذیری باشد.

به گزارش بازتاب به نقل از وزارت نیرو، محمدعلی فرحناکیان، با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده به منظور ارتقای راندمان نیروگاه‌های حرارتی، گفت: در بخش نیروگاه‌های حرارتی فعالیت‌های مهمی در حوزه محیط زیست و اقتصاد در حال انجام است که یکی از این موارد مربوط به بحث افزایش راندمان نیروگاهی است؛ در این زمینه برنامه‌ریزی نخست ما مربوط به احداث نیروگاه‌های جدید با راندمان‌های بالا است و الزامی در این بخش مبنی بر استفاده از توربین‌های گازی کلاس F وجود دارد که در حالت سیکل ترکیبی بیش از ۵۶ درصد راندمان دارند.

وی تاکید کرد: برنامه بعدی ما برای افزایش راندمان نیروگاه‌ها مربوط به تبدیل تمامی واحدهای گازی به سیکل ترکیبی است که این مهم موضوع بسیار مهمی برای کشور است. برنامه این حوزه مشخص شده است و حتی قرارداد بیش از ۴۰ واحد گازی نیز منعقد شده است. مقرر شده بود تا منابع این کار از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع رقابت‌پذیر (منابع حاصل از محل سوخت صرفه‌جویی شده) که صراحتا به تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی اشاره داشته است باید تامین شود که همچنان نتوانسته‌ایم منابع یاد شده را از این بخش تامین کنیم ولی اگر این امر محقق شود طبیعتا می‌توانیم تا چند درصد راندمان متوسط تولید برق ایران را بهبود ببخشیم.

مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر تولید برق وزارت نیرو استفاده بیشتر از واحدهای آبی را بخش دیگری از برنامه‌های وزارت نیرو برای افزایش راندمان نیروگاه‌ها دانست و افزود: از سوی دیگر درصددیم تا در آرایش واحدهای نیروگاه‌های که در صورت نیاز از آن استفاده می‌کنیم بتوانیم استفاده از واحدهای دارای راندمان بالا را در اولویت بیشتری قرار بدهیم.

این مقام مسوول با اشاره به اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی در نیروگاه‌های جدید گازی و واحدهای بخار قدیمی، تصریح کرد: به هر حال ما هر روزه نیاز مصرفی داریم و تعدادی نیروگاه باید مشغول به فعالیت باشند بنابراین باید بتوانیم از واحدهای که دارای راندمان بالاتری هستند استفاده بیشتری کنیم تا راندمان تولید برق کشورهم افزایش پیدا کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید