اعتراض کارگران به عقب‌ماندگی دستمزد به سازمان برنامه و بودجه رسید

    کد خبر :422386

جمعی از کارگران امروز در سالروز تصویب قانون کار در مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند؛ اجرای مواد مغفول مانده قانون کار، ساماندهی به قراردادهای موقت و احیای قرارداد دائم و مهمتر از همه رسیدگی به عقب‌ماندگی مزد کارگران از تورم مهمترین مطالبه آنها بود.

جمعی از کارگران کشور امروز در سالروز تصویب قانون کار در مقابل سازمان برنامه و بودجه و همچنین خانه کارگر تجمع کردند.

علی خدایی، عضو هیات مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار سراسر کشور، تجمع کارگران مقابل سازمان برنامه و بودجه کشور نشان دهنده بلوغ جامعه کارگران برشمرد و گفت: آنجا که سیاست‌گذاری‌های بودجه‌ریزی صورت می‌گیرد و لایحه‌هایی علیه کارگران نوشته می‌شود، همین جاست. استارت بحث تفکیک سازمان تامین اجتماعی از همین جا کلید خورد. عدم پرداخت بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی علتش همین ساختمان است. ما امروز اینجا جمع شده‌ایم چراکه می‌دانیم مشکلات‌مان از کجا نشات گرفته است. آنجا که برای کل کشور تصمیم‌گیری می‌کند، همین‌جاست و من خوشحالم که اینجا جمع شدیم. این یعنی می‌دانیم مشکلات‌مان از کجاست.

عضو هیات مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار سراسر کشور با اشاره به سبد حمایتی دولت برای اقشار نیازمند جامعه افزود: اخیرا شنیدیم برای اینکه سبد حمایتی دولت برای کارگران و بازنشستگان در نظر گرفته شود، آقای رئیس‌جمهور زیر آن لایحه را پاراف کرد که چرا کارگران و بازنشستگان دیده نشده‌اند.

خدایی تصریح کرد: سیاست‌گذاری‌های غلط اقتصادی چه در حوزه وزارت اقتصاد و چه در این ساختمان باعث شده که امروز تورم افسار گسیخته‌ای به جامعه ما تحمیل شود. چهار سال شبانه‌روز تلاش کردیم و تنها 13 درصد از عقب افتادگی‌های مزدی کارگران را توانستیم، جبران کنیم. با یک سیاست‌گذاری غلط و با مجوزی که آقایان صادر کردند 29 درصد از هزینه زندگی افزایش پیدا کرد و در بودجه‌هایشان چیزی را برای این خسارتی که خود وارد کرده‌اند، درنظر نمی‌گیرند.

عضو کارگری شورای عالی کار با اشاره به جلسه دیروز این شورا تاکید کرد: ما دیروز مجددا در جلسه شورای عالی کار مفصل بحث کردیم اما دولت حاضر نیست هیچ سهمی را از این فلاکتی که بر ما تحمیل کرده، برعهده بگیرد. آن محلی که باید این سهم را درنظر بگیرد همین ساختمان است.

خدایی ادامه داد: امسال جامعه کارگری غفلت نخواهد کرد اگر مجددا در بودجه سال 98 در لایحه بودجه مورد غیرشرعی و ضدقانون اساسی وجود داشته باشد و تکرار شود، ما هیچ جایی را جز این ساختمان و این در نمی‌شناسیم. اگر بحث بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی که در مجلس تصویب شد و چه 50 هزار میلیارد تومان که باید از بدهی‌های تامین اجتماعی پرداخت شود، صورت نپذیرد، جایی جز این ساختمان را نمی‌شناسیم. این چه رویه‌ای است که باید از آقایان طلبکار باشیم اما مجبوریم برای امورات روزمره خود وام بگیریم.

خدائی در پایان تاکید کرد: ما به عنوان نماینده معتقدیم کارگران شهروند درجه دو نیستند و ما نیز به اندازه تک تک مردم این کشور از بودجه عمومی و درآمدهای ملی سهم داریم. چرا نباید در تخصیصاتی که صورت می‌گیرد قسمتی برای کارگران درنظر گرفته شود؟

* ضرورت توجه به معیشت خانواده‌های کارگری و بازنشستگان

در این مراسم همچنین علی‌اصغر بیات رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی در جمع تجمع‌کنندگان، مهار تورم و توجه به معیشت خانواده‌های کارگری و بازنشستگان را خواستار شد.

وی با اشاره به برنامه کانون عالی بازنشستگان برای گفت‌وگوی کارگران با نمایندگان خود در تأمین اجتماعی گفت: ما خواهان همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و بازنشستگان کشوری هستیم و به این ترتیب کمیته همسان‌سازی را تشکیل داده و نمایندگان کانون عالی را معرفی کرده‌ایم.

وی با اشاره به بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی یادآور شد: انتظار این است که مسئولان برای پایان دادن به بحران تأمین اجتماعی، تدبیری جدی بیندیشند.

*اخراج و تعدیل باید از روابط کار حذف شود

حسن حبیبی عضو هیأت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار نیز در این تجمع یادآور شد:‌ می‌خواستند قانون کار را بی‌اثر کنند، اما ما کارگران باید همواره خواستار اجرایی شدن قانون کار باشیم.

وی تأکید کرد: شرکت‌های پیمانکاری باید حذف شوند، قانون استاد شاگردی از بین برود، حاکمیت اراده در عقد قراردادهای کار باید به رسمیت شناخته شود و کارگر اختیار داشته باشد که قراردادی را امضا کند یا نکند.

وی بر ضرورت احیای قراردادهای دائمی تأکید کرد و گفت: اخراج و تعدیل باید از روابط کار ملغی شود.

وی در عین حال منابع تأمین اجتماعی را مصداق بارز حق‌الناس برشمرد و گفت:‌ واریز پول این سازمان به خزانه شرعا و قانونا درست نیست.

به گزارش فارس ،وی همچنین با اشاره به افزایش قیمت‌ها و بالا رفتن نرخ تورم، افزایش مزد کارگران را خواستار شد.

در این مراسم همچنین علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: در این سالها قانون کار مشکلات زیادی داشته و بارها مورد دست‌اندازی قرار گرفته است، حداقل حقوق امروز یعنی هیچ و باز گروهی می‌خواهند آن را حذف کنند.

وی با اشاره به مشکلات کارگران در ماه‌های اخیر تصریح کرد:‌ اگر امروز کارگران اعتراض می‌کنند، حرف صنفی دارند.

محجوب گفت:‌ ما از ابتدا با این شیوه خصوصی‌سازی مخالف بودیم و همچنان مخالفیم، زیرا هر چه بلا بر سر تولید و کارگران می‌آید، از این شیوه خصوصی‌سازی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید