معرفی داوران بخش فیلمنامه‌ جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان

    کد خبر :42157

اسامی داوران بخش فیلمنامه‌های تالیفی گروه حرفه‌ای از سوی دبیرخانه سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اعلام شد.

به گزارش بازتاب و به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، مهدی ارگانی، همایون اسعدیان، کامبوزیا پرتوی، فریدون عموزاده خلیلی و مهدی سجاده‌چی به عنوان داوران بخش فیلمنامه‌های تالیفی گروه حرفه‌ای هفتمین مسابقه فیلمنامه‌نویسی سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان انتخاب شدند.

*مهدی ارگانی

متولد ۱۳۳۲ در خرمشهر است. مهدی ارگانب در سال ۱۳۵۸ به عضویت شورای طرح و برنامه سیمای جمهوری اسلامی ایران درآمد و به عنوان مسئول واحد بررسی آثار ادبی کودکان و نوجوانان مشغول کار شد. همزمان مدیریت انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به عهده گرفت. در سال ۱۳۶۲ به عضویت شورای فرهنگی بنیاد فارابی و شورای تصویب فیلمنامة وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درآمد در همین زمان مدیر شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی شد.

*همایون اسعدیان

متولد ۱۳۳۷ در اصفهان و فارغ‌التحصیل سینما از دانشکده هنرهای دراماتیک است. او فعالیت هنری را سال آغاز کرد و فعالیت در سینمای حرفه‌ای را از سال ۱۳۶۵ با فیلم «دبیرستان» به عنوان عکاس تجربه و نخستین فیلم خود «نیش» را در سال ۱۳۷۳ کارگردانی کرد. فیلم «طلا و مس» در کارنامه فیلمسازی او است. «بوسیدن روی ماه» دیگر فیلم تاثیرگذار اسعدیان است که سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری را در سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. اسعدیان در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با فیلم «یک روز بخصوص» حضور داشت. او عضویت در شورای پروانه ساخت و دبیری هفدهمین جشن خانه سینما را در کارنامه کاری خود دارد.

*کامبوزیا پرتوی

متولد ۱۳۳۴ در رشت است. نخستین فیلم بلند داستانی‌اش را با نام «عینک» برای شبکه دوم سیما ساخت و کارگردانی در سینمای حرفه‌ای را با فیلم«ماهی» تجربه کرد. از آثار به یادماندنی او در زمینه کارگردانی می‌توان به فیلم‌های«ماهی»، «گلنار»، «بازی بزرگان»، «کافه ترانزیت»، «پرده» و «کامیون» اشاره کرد.

او برای ساخت فیلم«ماهی» جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم جیفونی ایتالیا و جایزه یونیسف از جشنواره فیلم برلین و جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم آدلاید استرالیا را به دست آورد و برای کارگردانی«کافه ترانزیت» جایزه جشنواره بین‌المللی فیلم ماردل پلاتا و جایزه فیپرشی جشنواره بین‌المللی فیلم داکا دریافت کرد و نامزد هوگو طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو، نامزد جایزه بالن طلایی جشنواره سه قاره در سال ۲۰۰۵ شد. او در جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه برای فیلمنامه «کافه ترانزیت»و فیلم «من ترانه ۱۵ سال دارم» به کارگردانی رسول صدر عاملی در سال ۱۳۸۰ در بیستمین جشنواره فیلم فجر و برای سومین بار هم این جایزه را برای فیلمنامه فیلم«فراری» ساخته علیرضا داوودنژاد در جشنواره سی‌وپنجم فیلم فجر دریافت کرد. پرتوی همچنین جایزه بهترین فیلمنامه از جشن خانه سینما را برای فیلم‌های «قطعه ناتمام» ساخته مازیار میری و «کافه ترانزیت» از آن خود کرده است. او نویسنده سریال«گل پامچال» و نویسنده طرح اولیه فیلم «گروهبان» بوده است و در فیلم‌هایی مثل «آدم» ساخته عبدالرضا کاهانی، «شبانه‌روز»به کارگردانی کیوان علیمحمدی و امید بنکدار و «پنج ستاره» به کارگردانی مهشید افشارزاده مشاور کارگردان و در فیلم‌هایی مثل «شب یلدا» ساخته کیومرث پوراحمد، «سه زن» ساخته منیژه حکمت و «یک شب» و«سوت پایان» به کارگردانی نیکی کریمی مشاور فیلمنامه‌ بوده است. وی همچنین نویسندگی فیلمنامه فیلم‌های دیگری همچون «شیرک» ساخته داریوش مهرجویی، «دایره»، «شب» و «خیابان‌های آرام» را بر عهده داشته است. پرتوی در ساخت «خانه دوست کجاست» و در نوشتن فیلمنامه «ایستگاه متروک» با عباس کیارستمی همکاری داشت.

*فریدون عموزاده خلیلی

متولد ۱۳۳۸ در سمنان و دارای نشان درجه یک هنر است. تاسیس و راه‌اندازی نشریات آفتابگردان، دوچرخه، بچه های زمین، آفتاب امروز، سیب، پندار و چلچراغ تداوم فعالیت های مطبوعاتی عموزاده خلیلی است. دبیری شورای ادبیات حوزه هنری، مدیریت واحد کودک و نوجوان حوزه هنری و مسئول کتاب‌های سوره بچه‌های مسجد، دبیری جشنواره‌های مختلف از جمله جشن ترانه، جشن سبز(کنفرانس زیست محیطی برای کودکان) و جشن چله‌های چلچراغ، دبیری نخستین کنفرانس بین‌المللی ادبیات کودک با عنوان «جهان کودکان، جهان قدسی از جمله فعالیت‌های فرهنگی هنری اوست.

عموزاده خلیلی نویسنده بیش از ۳۰ عنوان کتاب داستان و رمان برای کودکان و نوجوانان همچون «سفر چشمه کوچک»، «روزهای امتحان»، «سه ماه تعطیلی»، «شمشیر کهنه»، «فریاد کوهستان»، «قصه‌های انقلاب»،«دوچرخه آقاجان»، «آن سوی صنوبرها»، «آنشب که بی‌بی مهمان ما بود»، «هیزم»، «دو خرمای نارس»، «حقه‌های سینمایی بابام»، «کلاغ‌های بلوار ساعت»، «پروفسور و ژنرال»، «زرد مشکی و …» در مطبوعات بوده است. وی معاونت فرهنگی و سازماندهی سازمان ملی جوانان، عضویت، تاسیس و ریاست هیئت مدیره دفتر ادبیات کودک و نوجوان، عضویت، تاسیس و ریاست هئیت مدیره ۳ دوره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، عضویت هئیت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور و مدیریت واحد کودک و نوجوان مرکز بین‌المللی گفت‌ وگوی تمدن‌ها را در کارنامه خود دارد.

*مهدی سجاده‌چی

متولد ۱۳۴۰ در تهران است. او فیلمنامه‌نویسی در سینما را از سال ۱۳۶۸ با «پاتال و آرزوهای کوچک»، آغاز کرد. وی فیلمنامه فیلم‌های «پاتال و آرزوهای کوچک»، «دمرل»، «مرد نامرئی»، «هفت سنگ» و «قاعده بازی»، «روز سوم» و «سوفی و دیوانه» را نوشته و فیلمنامه دو فیلم «گام‌های شیدایی» و تراژدی را بازنویسی کرده است. سجاده‌چی همچنین در سه فیلم «هبوط» ساخته احمدرضا معتمدی و «برج مینو» و «آژانس شیشه‌ای» ابراهیم حاتمی‌کیا به عنوان مشاور فیلمنامه حضور داشته است.

سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از روزهای ۹ تا ۱۵ تیر در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید