لزوم تخصیص منابع آبی جدید برای مهار گرد و غبار خوزستان

    کد خبر :419490

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که وزارت نیرو باید سالانه حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب به‌طور مداوم برای مبارزه با گرد و غبار اختصاص دهد، گفت: لازم است منابع آبی جدید برای مهار گرد و غبار در خوزستان تخصیص داده شود.

عیسی کلانتری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت نهال‌های کاشته شده در کانون‌های گرد و غبار اظهارکرد: منابع اعتباری لازم در اختیار استان خوزستان قرار گرفته است تا در خصوص نهایت تلاش خود را برای مبارزه با گرد و غبارانجام دهند.

وی با بیان این‌که مقابله با گرد و غبار در استان خوزستان زمان‌بر است، گفت: مبارزه با گرد و خاک در خوزستان برنامه‌ای یک شبه نیست که به سرعت شاهد اجرای آن باشیم و نیاز به زمان دارد. حداقل ۵ تا ۶ سال نیاز به کار مداوم است تا شاهد اقدامات ملموس در این زمینه باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که منابع مالی لازم برای کشت نهال و مبارزه با گرد و غبار تامین شده است، تصریح کرد: اقداماتی که در استان خوزستان در زمینه مبارزه با گرد و غبار و کشت نهال در حال انجام است، دائمی است و مقطعی نیست.

کلانتری در پاسخ به این پرسش که آیا از اقدامات انجام شده برای مبارزه با گرد و غبار و کشت نهال در استان رضایت وجود دارد یا خیر؟ گفت: مطالعات در حوزه کشت نهال هنوز به صورت کامل انجام نشده است. در این زمینه باید مطالعات در زمینه نحوه مهار گرد و غبار و سطح مهار آن در استان خوزستان تکمیل شود.

وی با بیان این‌که باید منابع آبی جدید برای مهار گرد و غبار در خوزستان تخصیص داده شود، گفت: کشت نهال در عرصه‌های ریزگرد قطعا در بحث مبارزه با این معضل اثربخش است اما انجام این کارها نیاز به منابع آبی جدید دارند و باید این منابع تخصیص داده شود.

معاون رییس‌جمهور با بیان این‌که وزارت نیرو باید سالانه حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب مداوم برای بحث مبارزه با گرد و غبار اختصاص دهد، ادامه داد: به دنبال آن هستیم تا این تخصیص مورد نیاز برای مبارزه با بحث گرد و غبار را از وزارت نیرو دریافت کنیم. مبارزه با ریزگردها کار یک و دو شب نیست و زمان‌بر است اما در تلاش هستیم تا در این زمینه گام‌های موثری برداریم.

کلانتری در پاسخ به این سوال که چرا خاموش شدن هورالعظیم زمان زیادی به طول انجامید؟ گفت: عراقی‌ها باید آتش هورالعظیم را مهار می‌کردند و ما نباید به آن منطقه می‌رفتیم و آتش را خاموش می‌کردیم.

وی در خصوص این مساله که دود هورالعظیم مردم خوزستان را دچار مشکل کرده بود، عنوان کرد: با توجه به این‌که منطقه‌ای که دچار حریق شده بود، در دوران جنگ مین‌گذاری شده بود و همچنان نیز پاکسازی نشده است، امکان حضور در آن منطقه وجود نداشت، عراق باید منابع آب موردنیاز تالاب را از رودخانه دجله تامین می‌کرد که این کار از سوی آن‌ها انجام نگرفته بود. همچنین در ایران نیز میزان آبی که در اختیار داشتیم برای حفظ منطقه خودمان بود و امکان رهاسازی آن در بخش عراقی وجود نداشت و به همین دلایل خاموش شدن هورالعظیم زمان برد.

کلانتری با بیان این‌که دولت عراق باید به مسایل زیست محیطی اهمیت بیشتری دهد، خاطرنشان کرد: امکانات آبی کشور ما در این حد است که نگذاریم بخش داخلی هور که در ایران است آتش بگیرد و برای بخش عراقی دولت عراق باید همکاری لازم را داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید