اجرایی با حضور جوانانی از کل کشور

    کد خبر :41336

مسعود دلخواه کارگردان نمایش «مفیستو» با اشاره به چگونگی شکل گیری این اثر نمایشی عنوان کرد این روزها در تئاتر بیشتر از بازیگر، کارگردان داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه ای نمایش «مفیستو» صبح امروز چهارشنبه ۳۱ خردادماه با حضور کارگردان، بازیگران و دیگر عوامل این اثر نمایشی در تالار مولوی برگزار شد. در این نشست علاوه بر مسعود دلخواه کارگردان نمایش، پریسا رضایی، ژیلا آل رشاد بازیگران، وحیده نویدی مدیر صحنه، عرفان شیرنگی دستیار کارگردان، محمد عمروآبادی مدیر سایت تیوال و تعدادی دیگر از عوامل و بازیگران نمایش حضور داشتند.

قبل از آغاز این نشست خبری فیلمی چند دقیقه ای از مراحل چندماهه تمرین اثر به نمایش گذاشته شد و سپس دلخواه درباره فیلم به نمایش درآمده توضیح داد: این فیلم چکیده بعضی از تمرین های ما در طول ۴ ماه اخیر است. ما از روند تمرین ها ۱۰۰ ساعت تصویربرداری کرده ایم که امروز بخشی از آن را شاهد بودید.

اجرایی با حضور جوانانی از سراسر کشور

وی ادامه داد: افرادی که در این پروژه فعالیت می کنند از طریق فراخوان جذب شدند و در حال حاضر نزدیک به ۸۰ نفر جذب این اثر شده اند و در سمت های مختلف مشغول فعالیت هستند. حدود ۳۲ بازیگر در این نمایش بازی می کنند که ۱۰ نفر از آنها به عنوان رزرو هستند و جایشان در بعضی از روزهای اجرا با بازیگران دیگر عوض می شود. همچنین فراخوان جذب نوازنده ها و خواننده های نمایش نیز به صورت جداگانه منتشر شد. نکته جالب این است که حدود ۷۰۰ نفر برای حضور در این نمایش از طریق فراخوان اعلام آمادگی کردند که اکثر آنها از شهرستان های مختلف هستند و همگی دانشجویان، فارغ التحصیلان و هنرجویان آموزشگاه های بازیگری هستند.

دلخواه یادآور شد: این گروه از نسل جوان تشکیل شده و مرکز تئاتر مولوی که یک مرکز دانشجویی به حساب می‌آید نقش خوبی در حمایت از ما برعهده داشته است. مدیریت این تالار با آغاز تمرین های «مفیستو» همه تلاشش را برای در اختیار گذاشتن امکانات سخت افزاری به ما انجام داده است. تمام هزینه های نمایش را تا به حال خود من برعهده داشته ام و نزدیک به ۳۰ میلیون تومان تاکنون هزینه کرده ام البته بدون پرداخت هیچ دستمزدی به بازیگران و عوامل. البته از طرف اداره کل هنرهای نمایشی به ما قول های جانانه ای داده شده و مطمئنم با وجودی که وظیفه اداره کل هنرهای نمایشی حمایت صددرصدی از نمایش ها نیست اما چون مهدی شفیعی همیشه از کارهای دانشجویی حمایت زیادی کرده است این گروه نیز مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

این هنرمند و مدرس تئاتر اضافه کرد: همچنین قول هایی از طرف وزارت علوم تحقیقات و فن آوری برای حمایت از کار به ما داده شده است. این پروژه تجاری نیست و ما به جای چهره ها از دانشجویان و جوان ها برای حضور در کار دعوت کرده ایم. البته من موافق تنوع سلیقه در هنر هستم و معتقدم دلیلی ندارد همه تئاترها را همه مردم دوست داشته باشند اما مساله این است اگر مسیر تئاتر ما به سمت تجارت برود و سالن های دولتی در اختیار این نوع تئاترها قرار گیرند باید زنگ خطر را به صدا درآورد.

جریان اصلی تئاتر نباید به دنبال گیشه و کار تجاری باشد

کارگردان نمایش «بیگانه» متذکر شد: در حالیکه این روزها این همه سالن تئاتر خصوصی باز شده نمی توان به کارگردان ها گفت کار تجاری به صحنه نبرند. حتی ما حق نداریم بگوییم بازیگر سینما به تئاتر نیاید چون معتقدم بازیگر بازیگر است اما مساله این است که تعداد کارگردان های ما از تعداد بازیگرانمان بیشتر است و این روزها با بحران کارگردان روبرو هستیم. چون هرکسی کمی پول داشته باشد می تواند هر مکانی را برای اجرا در اختیار بگیرد و کارگردان های حرفه ای و با داشن ما باید خانه نشین شوند. اگر مسیر به این سمت برود ما دچار انحراف بزرگی در تئاتر می شویم بنابراین معتقدم جریان های اصلی تئاتر نباید به گیشه و تجارت متمایل شوند.

دلخواه درباره ویژگی های نمایش توضیح داد: رمان «مفیستو» اثر شناخته شده کلاوس مان از معروف ترین رمان های آلمانی قرن بیستم است که تا به حال چندین آداپتاسیون از ان انجام شده که معروفترین آنها اقتباس آریان مونوشکین در تئاتر آفتاب بوده است. ناصر حسینی مهر نیز از روی نمایشنامه مونوشکین ترجمه ای انجام داده که اجرای نمایش «مفیستو» حاصل این ترجمه است. البته نمایشنامه حدود ۴ ساعت است که ما برای اجرا تاکنون یک ساعت و نیم از کار را کم کرده و همچنان نیز مشغول کم کردن آن هستیم تا به اجرایی ۲ ساعته برسیم.

بازیگر نمایش «روال عادی» درباره داستان نمایش گفت: «مفیستو: درباره یک گروه تئاتری است که بعد از ظهور فاشیسم هرکدام پراکنده می شوند و موضع های مختلفی می گیرند. اکثر اسامی که در این نمایش مطرح می شوند افراد واقعی هستند. این نمایش در هر جامعه ای می تواند اجرا شود و می تواند زنگ خطری برای شرایط و اوضاع قابل پیش بینی باشد. البته «مفیستو» در جوامعی می تواند به صحنه برود که در آنجا امنیت فرهنگی وجود داشته باشد.

همزمانی کارگردانی «مفیستو» و بازی در «روال عادی»

وی درباره همزمانی اجرای این نمایش و بازی در نمایش «روال عادی» بیان کرد: من همیشه به دانشجویانم توصیه می کردم که هیچ وقت همزمان در دو کار بازی نکنند اما متاسفانه شرایط باعث شد که من همزمان با کارگردانی «مفیستو» به عنوان بازیگر در نمایش «روال عادی» هم حضور داشته باشم. اما به کسی پیشنهاد نمی کنم این کار را انجام دهد.

دلخواه درباره موسیقی نمایش نیز توضیح داد: این نمایش یک تئاتر در تئاتر است و روایت فعالیت های یک گروه تئاتری انقلابی را به تصویر می کشد. معمولا در ترانه های انقلابی از ملودی های معروف استفاده می شود که در این نمایش نیز همین اتفاق افتاده است. شعرهای کار را خود من سروده ام اما جملاتش را از کتاب «مفیستو» انتخاب کرده ام. در واقع موسیقی نمایش تلفیقی از ملودی های معروف شناخته شده با ترانه های مختلف و موسیقی اورجینال است.

در بخش دیگری از این نشست بازیگران و دیگر عوامل نمایش و همچنین مدیر سایت تیوال توضیحاتی درباره همکاری شان با این پروژه نمایشی ارایه دادند. در این نشست بر این نکته تاکید شد که اکثر عوامل و بازیگران نمایش دانشجویان و فارغ التحصیلان هنر هستند که از شهرستان های مختلف به این پروژه پیوستند.

در پایان نشست نیز از پوستر نمایش «مفیستو» رونمایی شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید