القدس العربی: دولت سعودی شاهزاده خالد بن طلال را آزاد کرد

    کد خبر :408398

روزنامه ‘القدس العربی’ چاپ لندن نوشت: شاهزاده ‘خالد بن طلال’ برادر’ولید بن طلال’ که به دلیل باج ندادن به ولیعهد سعودی ماه ها در زندان بود دیروز جمعه آزاد شد. پس از آزادی وی شاهزاده های سعودی پس از مدت ها ممنوعیت با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش روز شنبه القدس العربی، به نقل از از منابع عالی رتبه: شاهزاده خالد از ژانویه گذشته زندانی بود و برخلاف برادر خود ولید که با ‘محمد بن سلمان’ ولیعهد سعودی به توافق رسید، طی ماهها زندان با هرگونه سازش و دادن امتیاز مخالفت کرد و خواستار ارجاع پرونده خود به دادگاه قضایی شد.
این رسانه عرب زبان ادامه داد : خالد همراه با شاهزادگانی که ژانویه گذشته به اتهام فساد دستگیر شده بودند، بازداشت نشد بلکه وقتی با سیاست ولیعهد در خصوص بازداشت شاهزادگان و تجار بدون ارجاع آنها به دستگاه قضایی اعتراض کرد، دستگیر شد.
القدس العربی تاکید کرد، احتمالا آزادی خالد پسر ‘طلال بن عبدالعزیز’ برادر ‘سلمان بن عبدالعزیز’ شاه سعودی براثر فشارهای آمریکا به ریاض پس از اعتراف ریاض به جنایت قتل ‘جمال خاشقچی’ روزنامه نگار این کشور صورت گرفته و پس از آن آزادی برخی زندانیان آغاز شد تا بن سلمان در پست ولیعهدی خود باقی بماند و این همان طرحی است که ‘مایک پومپئو’ وزیر خارجه آمریکا در سفر خود به ریاض ارائه داد.
به نظر می رسد نقش شاهزاده ‘احمد بن عبدالعزیز’ برادر شاه سعودی در آزادی زندانیان مذکور مهم بوده است به طوری که پس از بازگشت از تبعیدگاه خود در لندن به ریاض با ضمانت بین المللی همراه بود وشاهزادگان بزرگ توانستند علی رغم ممنوعیتی که بن سلمان درباره ملاقات آنها با هم وضع کرده بود، یکدیگر را ببینند و درباره آینده عربستان و پادشاهی تبادل نظر کنند.
احتمال می رود شاه سعودی در این سیاست جهت ایجاد مراکز تصمیم گیری موازی با دولت که تحت کنترل ولیعهد است مشارکت داشته است.
القدس العربی متذکر شد، این تحولات در حالی رخ داد که فشارهای بین المللی بر بن سلمان، جهت تعیین میزان دخالت وی در قتل خاشقچی چندین برابر شده است.
این رسانه تاکید کرد ،آزادی شاهزاده خالد بن طلال برادر ملیارد سعودی ولید بن طلال و برقراری جلسات شاهزادگان ودیدار با یکدیگر که تاکنون ممنوع بود برای گرفتن کنترل امور از بن سلمان و تمایل شاه عربستان به جلب رضایت آمریکا وتحقق خواسته های آن برای جلوگیری از تحریم های واشنگتن به دلیل ترور خاشقچی است.
خاشقچی از دوم اکتبر (10مهر) پس از مراجعه به ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول ناپدید شده است.
وی سردبیر پیشین روزنامه دولتی ‘الوطن’ و مشاور شاهزاده «ترکی الفیصل» سفیر سابق سعودی در واشنگتن بود که پس از تعیین بن سلمان به ولیعهدی، خاک کشورش را ترک کرد و به آمریکا رفت. وی در سلسه مقالات خود در روزنامه ‘واشنگتن پست’ از سیاست های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد هیات حاکم با رسانه های و فعالان مدنی به ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد می کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید