از مشت محکمی بنویسید که آرامش به دنبال دارد

    کد خبر :40708

«زمانی که اتفاقی در بالاترین درجه امنیت ملی کشور پیش می‌آید باید برای مسؤولان رسانه دغدغه خاطر باشد تا آن را پوشش دهند.»

حسین عبداللهی – مدیرمسئول روزنامه آرمان – درباره وظیفه ‌رسانه‌ها در قبال اتفاقات ملی گفت: فضای مجازی، رادیو و تلویزیون و مطبوعات در بخش رسانه‌ باید تفکیک شوند. متاسفانه ما در بخش مطبوعات مشکلی مانند مشکل احزاب داخل کشور داریم. در واقع در کشور ما احزاب گوناگونی وجود دارند که اغلب کارکردی ندارند. وظیفه‌ یک رسانه مکتوب و نوعی مهمترین رکن کاری رسانه، اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع است. رسانه‌ای که نتواند به موقع اطلاع‌رسانی کند و تحلیل و گزارش جامع از رویداد ارائه دهد، از گردونه رسانه‌ و یا روزنامه بودن خارج می‌شود.

او ادامه داد: زمانی که اتفاقی در بالاترین درجه امنیت ملی کشور پیش می‌آید، باید برای مسؤولان رسانه دغدغه خاطر باشد تا آن را پوشش دهند. هر چند که این خبر در فضای مجازی تشریح شد اما بهتر بود رسانه‌های رسمی اقدام می‌کردند. انتشار این خبر در برخی روزنامه‌های دوشنبه، نشان داد که کدام رسانه کار اطلاع‌رسانی می‌کند و پیگیر اطلاع‌رسانی است. همچنین نشان داد که چه کسانی به رسانه‌ تنها به عنوان یک بهره‌برداری اقتصادی نگاه می‌کنند و یا در زمان‌های خاصی به اطلاع‌رسانی می‌پردازند. باید بدانیم که اطلاع‌رسانی زمان و مکان نمی‌شناسد.

او با اشاره به عملکرد مطبوعات در انتشار خبر حمله موشکی ایران به مقرهای فرماندهی و مراکز تسلیحاتی داعش اظهار کرد: در مطبوعات ما به جز بخش کاغذی سایت هم وجود دارد؛ بنابراین با وجود زمان نامناسب وقوع این رویداد برای درج در روزنامه، مطبوعات می‌توانستند از طریق تلگرام و سایت خود اقدام کنند و خبر را پوشش دهند. در واقع در این برهه زمانی فرق بین رسانه‌ فعال با دیگر رسانه‌ها مشخص می‌شود.

عبداللهی با تاکید بر اهمیت بالای این انتشار خبر این رویداد ادامه داد: این رویداد فارغ از اینکه اطلاع‌رسانی‌اش برای ما جنبه حیاتی دارد و به عنوان بالاترین درجه اقتدار کشور و غرور ملی مطرح است، در پاسخ به یکسری حواشی است که گروه‌های تروریستی و حامیان آنان برای ملت ما در سر می‌پرورانند.

مدیرمسؤول روزنامه آرمان با اشاره به وظیفه رسانه‌ها در رویدادی مانند حمله موشکی ایران بیان کرد:‌ وظیفه یک رسانه به خصوص مطبوعات انعکاس خبر نیست بلکه ارائه گزارش کامل از خبر،‌ تحلیل و توصیف است. در واقع این نوع رویکرد می‌تواند مخاطب را قانع کند که به رسانه‌های دیگر روی نیاورد و به رسانه مکتوب وفادار بماند. زمانی این وفاداری اتفاق می‌افتد که مطبوعات با توجه به شرایط فضای مجازی و سایت‌ها و خبرگزاری‌ها به سمت تحلیل عمقی،‌ توصیفی و گزارش خبری جامع از وقایع بروند و همچنین بتوانند از اخبار رمزگشایی کنند.

او درباره‌ی عملکرد حال حاضر روزنامه‌ها اظهار کرد: شیوه‌ای که امروزه در روزنامه‌ها وجود دارد به شکل سنتی است که زنگ خطری برای رسانه‌های مکتوب محسوب می‌شود و صاحبان رسانه، سردبیران و خبرنگاران باید به دنبال شیوه‌ی جدید اطلاع‌رسانی مکتوب باشند که هم اقناع صورت بگیرد و هم تغییراتی به لحاظ حرفه‌ای و نوع نگارشی ایجاد شود تا برای مخاطبان جذابیت ایجاد کند.

مدیرمسؤول روزنامه آرمان با اشاره به عملکرد رسانه‌ها در انعکاس این رویداد و انتقال آرامش گفت: زمانی که جواب حرکت کوری با جدیت و مشت محکم داده می‌شود و همچنین انعکاس آن، برای شهروندان و مردم آن کشور و کسانی که عزیزان خود را در حمله تروریستی از دست داده‌اند، آرامش به ارمغان می‌آورد. در حال حاضر احساس آرامش در درجه‌ی بالاتری از امنیت قرار دارد زیرا اگر امنیت وجود داشته باشد اما احساس نشود برای جامعه خوب نیست. این حرکت به موقع و حساب شده نشان داد جمهوری اسلامی در مورد امنیت ملی جدی است و این غرور ملی را تقویت می‌کند و باعث انسجام و وحدت ملی می‌شود.

او با اشاره به گروه‌های سیاسی در کشور اظهار کرد: امیدوارم این انسجام به گروه‌های سیاسی هم منتقل شود و بپذیریم همه متعلق به یک سرزمین و کشور هستیم و زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنیم. با وجود سلایق متفاوتی که داریم نباید اجازه دهیم که امنیت کشور ما آسیب‌ ببیند و برای رسیدن به خواسته‌های جناحی، منافع ملی و امنیت را به خطر نیندازیم.

عبداللهی درباره‌ی این حمله موشکی اظهار کرد: این حرکت می‌تواند نقطه آغازی برای نیروهای داخلی باشد و انسجام در برابر دشمن ایجاد کند و این انسجام می تواند به عنوان یک بازوی قوی برای گروه‌های سیاسی و کمکی به دولت برای رسیدن به اهداف باشد.

او افزود: تحلیل رسانه‌ها نباید به سمت دسته‌های سیاسی سوق پیدا کند. زیرا این رویدادی ملی و پاسخی به حرکت تروریستی بود. این حرکت نشان‌دهنده اقتدار ملت ایران است و باید بدانیم که نباید اقتدار تقسیم شود زیرا متعلق به تک تک شهروندان است. تفکیک اقتدار و بخشی از توانمندی‌های نظامی و نهادهای نظامی قبل از اینکه نفعی برای یک جناح خاص باشد ظلم به نهاد ملی و نظامی کشور است.

عبدالهی در پایان با اشاره به چاپ خبر حمله موشکی سپاه پاسدارن به داعش در روزنامه دوشنبه آرمان به‌رغم وقوع این اتفاق در شامگاه یکشنبه، گفت: تحریریه ما سریعا این خبر را منتشر کردند با این حال ما می‌خواستیم تحلیل‌های جامعی از نظامیان داشته باشیم تا به طور دقیقی به مساله بپردازیم اما زمان این رویداد مناسب نبود. باید بدانیم رسانه وظیفه‌اش این است که خبر را پوشش دهد و از زوایای مختلف خبر، گزارش تهیه کند. البته در این راستا باید قوانینی که در حوزه امنیت ملی وجود دارد هم رعایت شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید