پشت پرده بازگشت شاهزاده ارشد سعودی مقیم لندن به ریاض با ضمانت آمریکا و انگلیس!

    کد خبر :406382

عربستان سعودی و شخص محمد بن سلمان ولیعهد پرحاشیه آن در هفته های اخیر و به ویژه پس از قتل جمال خاشقجی، در صدر اخبار رسانه های منطقه ای و بین المللی بوده است.

به گزارش تابناک، در همین راستا، خبرهای زیادی در رابطه با کاهش قدرت محمد بن سلمان یا حتی خلع وی از قدرت به گوش می رسد.

از سوی دیگر، برخی خبرها نیز از تلاش های بین المللی برای فشار بر عربستان جهت پایان جنگ در یمن حکایت دارد که این خود می تواند بر آینده قدرت محمد بن سلمان اثرگذار باشد.

در همین زمینه، پایگاه آمریکایی «میدل ایست آی»(وابسته به قطر) در گزارش مدعی شد که احمد بن عبدالعزیز، برادر ملک سلمان پادشاه عربستان و عموی محمد بن سلمان بعد از چند ماهی که در لندن بود برای به چالش کشیدن بن سلمان یا پیدا کردن شخصی که قادر باشد این کار را بکند، به عربستان بازگشته است.

به نوشته میدل ایست آی احمد که از شدیدترین منتقدان محمد بن سلمان است با ضمانت‌های بین‌المللی از سوی آمریکا و انگلیس وارد ریاض شده است.

یک منبع نزدیک به این شاهزاده سعودی به میدل ایست آی گفت: مسؤولان آمریکایی و انگلیسی به احمد بن عبدالعزیز اعلام کرده‌اند که اجازه نمی‌دهند آسیبی به او برسد. آن‌ها او را تشویق به ایفای نقش در گرفتن قدرت از محمد بن سلمان کرده‌اند.

این در حالی است که در پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول بن سلمان به عنوان متهم اصلی شناخته شده و برخی گمانه زنی ها حکایت از کاهش قدرت و یا خلع وی از جایگاه ولیعهدی حکایت دارد.

لازم به ذکر است که قبل از ماجرای خاشقجی شاهزاده احمد به مخالفت با سیاست‌های محمد بن سلمان شناخته شده بود به طوریکه در سال ۲۰۱۷ زمانی که یکی از اعضای شورای بیعت بود با ولیعهدی بن سلمان مخالفت کرد و با او بیعت نکرد.

او همچنین علنا از جنگ علیه یمن انتقاد کرده و خواستار وادار کردن بن سلمان به توقف این جنگ شده بود و بن سلمان را مسؤول جنایت‌های جنگ یمن می‌دانست.

میدل ایست آی نوشت که شاهزاده احمد در لندن نشست‌هایی با اعضای خاندان حاکم که در خارج زندگی می‌کنند داشته و با افرادی در داخل عربستان مشورت کرده و آن‌ها او را تشویق به گرفتن قدرت از برادزاده‌اش کرده‌اند.

این وبسایت وابسته به قطر همچنین عنوان کرد که سه شاهزاده ارشد از احمد بن عبدالعزیز حمایت می‌کنند. بازگشت احمد به افزایش فشار بر محمد بن سلمان منجر می‌شود. به هر حال بازگشت این شاهزاده سعودی مخالف بن سلمان با خطرات زیادی روبروست اما او از حمایت شخصیت‌های مهم در خاندان حاکم برخوردار است.

این پایگاه خبری به نقل از خالد بن فرحان، شاهزاده دیگر جدا شده از خاندان سلطنتی که در آلمان اقامت دارد، نوشت که احمد و مقرن بن عبدالعزیز می‌توانند اعتبار خاندان حاکم را به آن بازگردانند. برخی احمد را فردی بسیار ضعیف می‌دانند. سؤال اصلی این است که آیا او می‌تواند کاری را که ملک فیصل در سال ۱۹۶۴ با برادرش سعود کرده بود با محمد بن سلمان کند.

در همین راستا، افشاگر اخبار خاندان حاکم عربستان که به مجتهد معروف است در توییتر نوشت: احمد بن عبدالعزیز صبح سه‌شنبه وارد ریاض شد و محمد بن سلمان از او استقبال کرد اما بدون دوربین یا هیچ پروتکلی. آمریکا و اروپا به احمد تعهد داده‌اند که آسیبی به او نخواهد رسید اما چه کسی ضمانت پایبندی بن سلمان به این تعهد را می‌دهد؟

در همین زمینه، به فرض درست بودن خبر بازگشت احمد به عربستان، سه تحلیل متفاوت وجود دارد:

نخست آنکه، بازگشت احمد که با ضمانت آمریکا و انگلیس همراه است می تواند به معنای پایان بازی قدرت بن سلمان در عربستان باشد و باید در آینده ای نزدیک شاهد ولیعهد جوان از قدرت باشیم.

دوم آنکه، احمد بن عبدالعزیز می تواند نقش متوازن کننده ساختار قدرت عربستان و بازگرداندن توازن قدرت درونی در عربستان سعودی باشد. براساس این تحلیل، احمد بازیگری است که می تواند بن سلمان را توازن کند.

سوم و محتمل تر از همه، بازگشت احمد به ریاض اهرمی است برای فشار بر محمد بن سلمان جهت پایان دادن به جنگ در یمن. در واقع، آمریکا و انگلیس سعی دارند از اهرم احمد برای متقاعد کردن بن سلمان جهت پایان جنگ استفاده کنند.

لازم به ذکر است که وزرای دفاع آمریکا و فرانسه امروز چهارشنبه از لزوم پایان فوری جنگ در یمن سخن به میان آوردند. پیش از این نیز از تلاش های انگلیس برای پایان این جنگ خبرهایی منتشر شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید