شرط و شروط ورود به «دماوند»

    کد خبر :406202

به دنبال محدود شدن دسترسی کوهنوردان و گردشگران ایرانی و خارجی از پرترددترین مسیر صعود به قله دماوند، این‌بار ضوابط جدیدی برای ورود به حریم این اثر طبیعی ـ ملی تدوین شده است.

اوایل مهر ماه امسال با تصمیم اداره محیط زیست شهرستان آمل و حمایت استانداری مازندران، ورود کوهنوردان و گردشگران به محدوده اثر طبیعی ـ ملی دماوند (از ارتفاع ۴۵۰۰ متر تا قلعه) تا زمان سامان‌دهی نحوه حضور افراد در این محدوده، ممنوع شد.

این تدبیر در پایان فصل صعود به دماوند و اتفاقا در محدوده‌ای که میزان تخریب آن کمترین حد را دارد، اجرا شد. با این حال به عنوان نخستین گام برای حفاظت از اثری که پرونده آن برای ثبت جهانی آماده شده است، اقدامی مثبت تلقی شد.

این مدت با آن‌که انجمن دوستداران دماوند و دیگر تشکل‌های کوهنوردی از مراجع مرتبطی همچون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که حریم گسترده‌تری از این کوه را به نسبت محیط زیست (از ارتفاع ۲۲۰۰ متر تا قله) در فهرست آثار طبیعی ملی کشور ثبت کرده‌اند، درخواست کردند وارد عمل شده و ضوابط جامع‌تری را برای ورود به حریم دماوند تعیین کنند، با این حال جز آنچه اداره محیط زیست شهرستان آمل در حد نصب «بنر ابلاغ دستور منع ورود از ارتفاع ۴۵۰۰ متر به قله» انجام داد، اقدام حفاظتی دیگری در این مدت صورت نگرفت.

اینک رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی در نامه‌ای خطاب به معاون امور عمرانی استانداری مازندران، طرح ساماندهی حضور افراد و ضوابط ورود به حریم این اثر طبیعی ـ ملی را تعیین و ابلاغ کرده است. هرچند که این طرح تنها برای یک مسیر درنظر گرفته شده و به سامان‌دهی دیگر مسیرهای صعود توجهی نشان داده نشده است.

همچنین با توجه به انتقادهایی که گردشگران و کوهنوردان خارجی به وضعیت امکانات و خدمات بهداشتی و رفاهی در پناهگاه‌های تحت نظارت و مسؤولیت فدراسیون کوهنوردی وارد شده اما در این طرح به وظایف این فدراسیون به عنوان یکی از خدمات‌دهندگان در دماوند اشاره‌ای نشده است.

گردشگران و کوهنوردان خارجی سال‌ها است برای دریافت جواز صعود به قله دماوند ۵۰ دلار به فدراسیون کوهنوردی پرداخت می‌کنند. کوهنوردانی که از این فدراسیون گواهی‌نامه صعود دریافت می‌کنند نیز هر سال مبالغ متفاوتی را می‌پردازند که این پرسش را برای آن‌ها ایجاد کرده است فدراسیون کوهنوردی در ازای دریافت این مبالغ برای بهبود زیرساخت‌ها و ارتقاء سطح خدمات در پناهگاه‌ها چه اقدامی انجام می‌دهد؟

طرح جدید سامان‌دهی فدراسیون کوهنوردی تنها برای مسیر «جنوبی» طراحی شده است که پرترددترین به شمار می‌آید و با توجه به آمد و شد خودروهای حامل کوهنوردان و جاده‌کشی تا ارتفاع ۳۰۰۰ متر با تخریب‌های گسترده‌تری روبرو شده است.

زمان اجرای این طرح از اول خردادماه تا ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۹۸ تعیین شده است.

در این طرح، «بسته شدن محل پارکینگ ورودی به جاده خاکی دماوند و مسیر خاکی خودروها، الزامی اعلام شده است.

محل پارک خودروها، «رینه»، محل قدیمی پادگان با نظارت شورای شهر رینه ـ پلور و قرارگاه فدراسیون کوهنوردی مشخص شده است.

ظرفیت هر روز، ۱۰۰ کوهنورد پس از ثبت‌نام در سامانه رزرواسیون فدراسیون با اخذ مدرک رزرو ـ کنترل و تایید توسط عوامل قرارگاه پلور در شهرستان پلور و عوامل قرارگاه رینه در شهرستان رینه تعیین شده است.

مدارک لازم برای حضور تیم‌ها (کوهنوردان و گردشگران) در منطقه شامل تایید رزرواسیون پناهگاه سوم، نامه رسمی باشگاه مبنی بر تایید مدارک آموزشی اعضای تیم، حضور سرپرست دارای مدرک مربیگری یا مربی راهنما و حضور مربی تیم دارای مدرک مربیگری یا مربی راهنما، است.

اعضای تیم شامل ۱۰ نفر باید باشد که دست‌کم باید دارای مدرک کارآموزی کوهنوردی شامل (کارآموزی کوهپیمایی، کارآموزی سنگنوردی، کارآموزی برف، ناوبری، محیط زیست و پزشکی کوهستان) باشند.

استقرار تیم‌های کنترل، ستاد پیشیگیری از حوادث هلال احمر و ستاد حفاظ محیط کوهستان فدراسیون در محل بارگاه سوم الزامی دانسته شده است.

همچنین تاکید شده است: حمل بار کوهنوردان توسط مال (قاطرها) از محل دوراهی تا بارگاه سوم انجام شود. مجوز تعداد مال‌های حمل بار، اخذ و از حضور مالداران فاقد مجوز جلوگیری شود.

مبلغ هر کیلوگرم بار برای حمل توسط مالداران و مبلغ حمل و نقل کوهنوردان از پلور و رینه تا محل دوراهی مشخص شود.

کنترل تخلیه زباله‌های کوهنوردان توسط تیم‌های صعودکننده توسط عوامل فدراسیون مستقر در محل بارگاه سوم با مسؤولیت سرپرست هر تیم انجام شود.

به گزارش ایسنا، علاه‌بر این درخواست شده از انتقال کوهنوردان توسط خودروهای سرباز فاقد بیمه شخص ثالث و از فعالیت راننده‌های فاقد گواهی‌نامه معتبر جلوگیری شود.

تاکید شده است: با توجه به حضور تیم‌های کوهنوردان خارجی الزامی است این گروه‌ها از طریق آژانس‌های رسمی دارای مجوز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وارد منطقه شده و حضور راهنمایان کوهستان دارای مجوز آن سازمان به همراه ایشان الزامی است. »

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید