فیاض: اصلاحات تا 1400 با روحانی نخواهد ماند/جهانگیری 6 ماه قبل انتخابات مجلس از معاون اولی استعفا می‌دهد

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ ۹:۵۳
    کد خبر :405807

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: اسحاق جهانگیری نماینده اصلاح طلبان در دولت است. شک نکنیم، جریان اصلاحات تا 1400 با روحانی نخواهد ماند و جهانگیری شش ماه قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی از معاون اولی رئیس جمهور استعفا می دهد.

به گزارش نامه نیوز: صدای ترک ها در ائتلاف اصلاحات-اعتدال روز به روز بیشتر و بیشتر محسوس می شود. این ائتلاف گرچه 5 سال برقرار مانده اما به تحلیل بسیاری از صاحب نظران سیاسی دوز شکنندگی آنقدر زیاد شده که تاب و تحمل عبور از گردنه انتخابات مجلس را ندارد و حتما پیش از میدان پرچالش رقابت سال 98 به پایان راه می رسد.

ابراهیم فیاض با تأیید این تحلیل می گوید: جهانگیری 6 ماه مانده به انتخابات مجلس از معاون اولی دولت روحانی استعفا می کند و خارج می شود که این اتفاق به مثابه جدایی اصلاحات و اعتدال خواهد بود.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

****

به نظر شما آقای جهانگیری تا پایان دولت دوازدهم با آقای روحانی می ماند یا خیر؟

اسحاق جهانگیری نماینده اصلاح طلبان در دولت است. شک نکنیم، جریان اصلاحات تا 1400 با روحانی نخواهد ماند و جهانگیری شش ماه قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی از معاون اولی رئیس جمهور استعفا می دهد.

چرا این اتفاق می افتد؟

آقای روحانی برآمده از راست مدرن است اصلاح طلب محسوب نمی شود. اصلاح طلبان به لحاظ استراتژیکی و راهبردی و نه تئوریکی با او متحد شدند اما الان راست مدرن شکست خورده بنابراین اصلاح طلبان می خواهند از راست مدرن جدا شوند تا بتوانند موضع انتقادی به دولت بگیرند و در انتخابات آینده شانس پیروزی پیدا کنند.

آقای جهانگیری با چه هدفی از دولت خارج خواهد شد؟ آیا قصد ریاست مجلس را در سر می پروراند؟

ریاست مجلس را نمی دانم اما هدفش ریاست جمهوری 1400 است.

پس چرا وقتی هدفش ریاست جمهوری آینده است، قبل از انتخابات مجلس اعلام جدایی می کند؟

تا برای نیروهای اصلاح طلب ظرفیت رأی ایجاد کند. معتقدم جهانگیری برای انتخابات مجلس برنامه ای ندارد. اگر هم حتی رئیس مجلس شود قصدش ماندن در پارلمان نیست چون به انتخابات ریاست جمهوری فکر می کند.

رقابت بین آقای لاریجانی و آقای جهانگیری برای کرسی ریاست مجلس چه نتیجه ای خواهد داشت؟

به احتمال 90 درصد آقای لاریجانی برای انتخابات مجلس ثبت نام نمی کند. او در حال زمینه چینی برای به عهده گرفتن لیدری راست مدرن بعد از ریاست جمهوری حسن روحانی است، معتقدم در سال 1400 راست سنتی و مدرن پای کار آقای لاریجانی می آیند و جریان اصلاحات نیز پشت سر آقای جهانگیری قرار می گیرند.

چرا آقای لاریجانی برای انتخابات مجلس ثبت نام نمی کند؟

چون می داند خیلی رقیب دارد بنابراین کنار می ایستد تا برچسبی به او نچسبد.

چقدر نامزدی آقای جهانگیری را در انتخابات مجلس محتمل می دانید؟

خیلی کم چون احتمال تکرار تجربه آقای عارف برایش وجود دارد. عارف برای ریاست مجلس آمده بود اما در دو سال اول رئیس کمیسیون هم نشد. البته بستگی به ترکیب مجلس هم دارد. معتقدم ترکیب مجلس آینده متفاوت از مجلس دهم است. اکثریت کرسی ها در اختیار افراد سفید، متخصص و کارشناس قرار می گیرد.

در مجلس آینده فضا برای ریاست آقای جهانگیری وجود دارد؟

بعید می دانم. مگر آنکه ائتلاف استراتژیکی بین سلایق مختلف شکل بگیرد. در مجموع هر شخصیتی که برای ریاست جمهوری 1400 برنامه دارد نامزد انتخابات مجلس آینده نمی شود. در مجموع آقای جهانگیری نیروهای اصلاح طلب را لیدری می کند تا به مجلس راه پیدا کنند اما خودش وارد این صحنه نمی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید