اجرای بزرگترین پروژه نگهداری راه ها و زیرساخت های عمرانی

    کد خبر :404943

مدیرکل دفتر نگهداری راه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از آغاز مرحله دوم اجرای پروژه مدیریت نگهداری روسازی راه های کشور (PMS) خبر داد.

به گزارش بازتاب به نقل از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، رضا اکبری با اعلام این مطلب افزود: پروژه مدیریت نگهداری روسازی راه های کشور (PMS) در حال حاضر به عنوان بزرگترین پروژه مدیریت نگهداری زیرساخت های عمرانی کشور محسوب می‌شود که در فاز دوم اجرای آن، هدف‌گذاری شده تا یک بار دیگر وضعیت رویه تمام راه های شریانی کشور، برداشت و تغییرات آن با برداشت اولیه (فاز اول) مقایسه و در کنار آن قرار گیرد و مدل نرخ اضمحلال روسازی راه های ایران در مناطق مختلف برای اولین بار تعیین شود.

وی افزود: این پروژه آغاز بازآفرینی و تحول بنیادین در صنعت راهداری کشور بوده و افزایش بهره‌وری و حفاظت از سرمایه‌ های ملی در راستای اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود، این پروژه تلفیقی از دانش فناوری اطلاعات و مهندسی در حوزه راه و حمل و نقل است و افزایش نرخ بهره‌وری را در این حوزه افزایش می‌دهد.

اکبری گفت: تبدیل سامانه به صورت تحت‌ وب و اتصال تمام مهندسان و مسئولان ادارات نگهداری راه ها در استان ها و همچنین پیمانکاران و مشاوران به این سامانه جهت ثبت تمامی فعالیت های خود از جمله خدمات هدف‌گذاری شده در این مرحله از اجرای پروژه PMS است.

مدیرکل دفتر نگهداری را ه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: تبیین روش های مرمت و نگهداری و روش های مناسب پیشگیرانه نگهداری راه متناسب با انواع مختلف خرابی رویه و تهیه برنامه سالیانه متناسب با بودجه در اختیار، همچنین محاسبه معکوس تخصیص بودجه به بهترین و بهینه‌ترین وضعیت به راههای کشور و تعریف پروژه‌های سالانه با هدف ارتقای کیفی میانگین وضعیت سطح شبکه راهها از جمله مهمترین اهداف فاز دوم اجرای پروژه مدیریت نگهداری روسازی راهها محسوب می‌شود.

اکبری خاطر نشان ساخت: مرحله دوم پروژه از مهرماه آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود براساس برنامه زمان‌بندی، تا ۲ سال آینده به نتایج از قبل تعیین شده دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه پیاده‌سازی سیستم مدیریت نگهداری روسازی راههای کشور موسوم به PMS همواره یکی از دغدغه‌های مهم مدیران و کارشناسان حوزه نگهداری راهها طی بیست سال گذشته بوده است، افزود: با توجه به مقیاس بزرگ پروژه، سرانجام پس از فراز و نشیب‌های متعدد به مدت حداقل یک دهه، چهارچوب اولیه آن توسط دفتر نگهداری راههای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در سال ۹۴ تدوین و این پروژه با مدیریت و راهبری سازمان، جهت اجرا به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی طی یک قرارداد مطالعاتی واگذار شد.

اکبری همچنین اظهار داشت: پس از بررسی‌های اولیه و تکمیل مطالعات کتابخانه‌ای، تیم‌های مطالعاتی و میدانی و ظرفیت‌های داخل کشور با هدف همکاری در این پروژه تشکیل شد و کارگروه هایی متشکل از متخصصان و کارشناسان و اساتید دانشگاه آغاز به کار کرد و با همکاری آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک وزارت راه و شهرسازی به عنوان مشاور جنبی برداشت میدانی داده‌ها و چندین شرکت مشاور، پروتکل‌ها و دستورالعمل ها، طراحی و نوشتن سامانه کامپیوتری لازم، کار به طور جدی آغاز شد.

وی افزود: در نهایت با پیگیری‌های فراوان کارشناسان و متخصصان سازمان و تشکیل ده ها جلسه کارشناسی، فاز اول طرح تکمیل و با تحلیل داده‌های برداشت شده از وضعیت رویه راه های شریانی کشور به طول ۵۱ هزار کیلومتر به صورت رفت و برگشت، پروژه با حضور وزیر راه و شهرسازی در شهریور ماه سال ۹۵ افتتاح شد.

اکبری خاطرنشان کرد: در پایان فاز اول اجرای پروژه یادشده، آخرین وضعیت رویه راه های کشور به لحاظ شاخص‌های بین‌المللی روسازی نظیر PCI و IRI بررسی و ثبت شده تمام راه های شریانی به تفکیک در استان، شهرستان و هر کریدور تحلیل شد و نتایج قابل تأملی را برای نخستین بار در کشور برای مدیران و کارشناسان با هدف برنامه‌ریزی و مدیریت منابع در پروژه‌ها نشان داد و در نهایت وضعیت روسازی راه های شریانی به صورت گرافیکی و جدول، همراه با عکس و فیلم به کاربر گزارش می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید