پیشروی داعش در مناطق تحت کنترل کُردهای سوریه؛ آیا داعش احیا می‌شود؟

    کد خبر :404802

داعش در دو هفته اخیر پیشروی‌هایی را در مناطق تحت سلطه کُردها داشته‌ است. برخی این موضوع را در نتیجه توطئه ائتلاف آمریکایی برای احیای مجدد داعش در سوریه می‌دانند.

به گزارش بازتاب به نقل از روزنامه الوطن سوریه، گروه تروریستی داعش بار دیگر ساماندهی خود را در تمامی مناطقی که حزب نیروهای دموکراتیک سوریه در اختیار دارند و از حمایت ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا برخوردار هستند، آغاز کرده است.

در روز دهم سپتامبر گذشته حزب نیروهای دموکراتیک سوریه با حمایت ائتلاف بین‌المللی حمله‌ای را به گروه تروریستی داعش در منطقه هجین واقع در حومه شرقی دیرالزور و نزدیکی مرزهای عراق انجام داد. در نتیجه این حملات نیروهای مذکور پیشروی کرده و موفق شدند کنترل تعدادی از مناطق روستایی و شهری در این بخش را در دست بگیرند. اما تروریست های داعش از بیش از دو هفته پیش پاتک‌های گسترده‌ای را با استفاده از طوفان شن در این مناطق صحرایی آغاز کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از رامی عبدالرحمان مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که طی حمله‌های گسترده ای که از روز جمعه تا بامداد یکشنبه انجام شده، داعش موفق شده تمامی مناطقی که نیروهای دموکراتیک سوریه طی چند هفته اخیر در آن پیشروی داشته‌اند را تحت کنترل خود بگیرد.

یکی از رهبران کرد در این خصوص می‌گوید که تجهیزات نظامی و سلاح‌های سنگین به این جبهه ارسال شده است و برخی یگان‌ها نیز با یگان‌های دیگر جابه‌جا شده‌اند تا توانمندی بیشتری نسبت به ماموریت‌های خود داشته باشند.

بر اساس گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه در جریان حمله نیروهای داعش از روز جمعه تاکنون بالغ بر 72 فرد مسلح از نیروهای دموکراتیک کشته شده‌اند. همچنین از روز 10 سپتامبر تاکنون درگیری‌های به وجود آمده باعث کشته شدن 500 تن از نیروهای داعش و 300 نفر از عناصر مسلح دموکراتیک کرد شده است.

شبکه «المیادین» نیز اعلام کرد که داعش نزدیک به 100 نیروی گروه نیروهای دموکراتیک سوریه را در درگیری‌های شرق فرات ربوده است و قصد دارد از «تل صفوک» به خاک عراق نفوذ کند.

برخی تحلیلگران به روزنامه الوطن گزارش دادند که پیشروی‌های داعش در این مناطق با توطئه ائتلاف بین‌المللی همراه است، چرا که این ائتلاف نمی‌خواهد به موجودیت داعش در سوریه پایان دهد و در این صورت توجیهی برای اشغالگری در اراضی سوریه نخواهد داشت.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه ائتلاف بین‌المللی معتقد است که بیش از دو هزار عنصر داعش در این مناطق حضور دارند.

پیشروی‌های تروریست‌های داعش در جبهه مبارزه با نیروهای کرد در شرایطی دنبال می‌شود که این گروه طی دو سال گذشته شکست‌های متوالی به دست ارتش عربی سوریه و متحدانش داشته و مناطق بسیار محدودی در استان دیرالزور و صحرای سوریه را تحت کنترل خود دارند.

از سوی دیگر منابع اطلاع رسانی اعلام می‌کنند که ائتلاف بین المللی و نیروهای دموکراتیک کرد آمادگی‌های خود را برای عملیات نظامی جدید با هدف پایان دادن به موجودیت داعش در کرانه شرقی رود فرات ایجاد کرده‌اند.

بر اساس اعلام این منابع، سلاح‌های پیشرفته و تانک‌ها و خودروهای زرهی در این مناطق برای نیروهای دموکراتیک اعزام شده است.

از سوی دیگر نیروهای الحشد الشعبی عراق نیز در سایت رسمی خود در شبکه اینترنت اعلام کرده است که طی دو روز گذشته و در نتیجه نابسامانی شرایط جوی، نیروهای دموکراتیک سوریه با حمله داعش مواجه شده‌اند و عقب‌نشینی کرده‌اند که در پی این عقب‌نشینی خلأیی در مناطق مرزی سوریه ایجاد شده است.

در همین رابطه فرمانده عملیات نیروهای الحشد در محور غرب الانبار از تقویت نیروهای مردمی در مناطق مرزی عراق و سوریه در نتیجه سقوط مواضع کرد به دست داعش خبر داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید