تلاش شدید سازمان محیط زیست برای پاسخ دادن به «ذائقه دوست‌دار گوشت وحوش»!

    کد خبر :404631

چرا پرورش دام به گاو و گوسفند و چند گونه دیگر محدود باشد؟ این سوال شاید برای مردم عادی پیش نیاید یا پیش آمدنش به اتفاقی منجر نشود، اما ظاهرا مدتی است که به شدت ذهن برخی مدیران سامان حفاظت محیط زیست کشورمان را به خود مشغول کرده و برای پاسخ دادن به آن، اتفاقاتی شوم در جریان است.

به گزارش تابناک، به رغم آنکه مدیران ارشد سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان تاکید دارند که دایر کردن قرق‌های اختصاصی و فروش پروانه شکار، همه و همه اقداماتی در راستای حفاظت از حیات وحش و تکثیر بیشتر آن‌ها هستند، یکی از مدیران استانی این سازمان ابایی از بیان هدف غایی این اقدامات ندارد؛ حقیقتی عریان که اگر بشنویم بیانش موجب برکناری این مدیر شده، جای تعجب نخواهد داشت.

درباره اصغر مطهری، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی سخن می‌گوییم که چندی پیش در گفتگو با رسانه ها، از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی دو قرق خصوصی، شکارگاه خصوصی و مراکز تکثیر و پرورش وحوش در این استان خبر داده بود و با برداشتن گام‌های اساسی در این خصوص، حالا در کانون توجه عموم قرار گرفته است.

او در آن مصاحبه از اعلام آمادگی ۲ متقاضی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد قرق‌های مردمی در شهرستان اسفراین و جاجرم خبر داده و گفته بود: «بخش‌های مختلف استان مستعد اجرای قرق مردمی است و رویکرد اداره کل حفاظت از محیط زیست استان، توسعه و افزایش ایجاد این قرق‌ها است. همچنین بخش خصوصی می‌تواند برای ایجاد سایت پرورش و تکثیر حیات وحش، به نیاز و ذائقه افراد به استفاده از گوشت وحوش پاسخ دهد.

امروزه استفاده از گوشت وحوش، طرفدار پیدا کرده و سرمایه‌گذار می‌تواند با پرورش گونه‌های مختلف وحوش در قالب نگهداری در اسارت، به صورت صنعتی ذبح و روانه بازار کند. ایجاد شکارگاه‌های اختصاصی یکی دیگر از زمینه‌هایی است که بخش خصوصی می‌تواند وارد عرصه سرمایه‌گذاری شود و این اداره کل از این سرمایه‌گذاری‌ها استقبال می‌کند.»

سخنانی که حکایت از برنامه ریزی بزرگ در سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان برای پاسخ به سوالی دارد که بالاتر ذکر کردیم. اینکه چرا دامپروری به چند گونه خاص محدود باشد و مثلا گوزن و آهو و کل و بز را پرورش ندهیم و از عوایدشان از جمله گوشت و پوست شان کسب درآمد نکنیم؟

سوالی که مدیر استانی سازمان حفاظت محیط زیست کوشیده برای پاسخ دادن به آن، «ذائقه دوست دار گوشت حیان وحش» و ضرورت توجه به این ذائقه خاص را پیش بکشد! تلاشی که البته نتیجه آن برملا شدن هدف غایی و نهایی مدیران است. اینکه به اسم قرق اختصاصی و مراکز تکثیر و چندین و چند عنوان دیگر، شکارفروشی کنند. برنامه‌ای که برای موجه نشان دادنش واقعیت‌های علمی در جهان نیز جعل و وارونه نمایی می‌شود!

اما آیا این برنامه ریزی‌ها در حد ایده پردازی است یا عملیاتی هم شده؟ آن گونه که خبر می‌رسد در استان خراسان شمالی خیر، اما در برخی استان ها، پیشرفت خوبی (!) داشته تا جایی که یکی از مراکز تکثیر و پرورش وحوش در استان یزد، علاوه بر عرضه چارپایان به صورت زنده و ذبح شده، رستورانی راه‌اندازی کرده و در آن به سرو گوشت دام‌های جدید سازمان محیط زیست (بخوانید حیات وحش سابق!) مشغول است.

اتفاقی که ظاهرا قرار است در آینده شاهد رقم خوردن آن در تمامی استان‌های کشورمان باشیم؛ دایر کردن کسب و کاری جدید با حیات وحش کشورمان که سازمان حفاظت محیط زیست نه تنها مانعی بر سر راهش نیست، که بنیانگذار و منتفع از آن به شمار می‌آید و آنقدر در دفاع از آن اصرار دارد که حاضر است دهان همه منتقدانش را بدوزد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید